  • 1. Data: 2013-12-07 22:23:55
    Temat: PC od strony technicznej - muszę to ogarnąć.
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    No właśnie.
    Mam pewne wymagania i zaczynam podejrzewać, że coś za łatwo mi idzie z
    kotłownią.

    1. Mamy wejście o temperaturze typowej dla DZ gruntowych, ale mamy też
    ciepło technologiczne (32-34C i przepływ 3.5m3/h)
    Pomyślałem, że idealna będzie pompa potrafiąca przejąć na wejściu więcej
    niż typowe 20C, znalazłem taką z czynnikiem 134A i max 30C na wejściu.
    Problem w tym, że ma minimum nie -5C tylko 0C, więc pytanie czy nie
    przesadzę chcąc ją podłączyć do gruntowego DZ.

    2. Jako wyjście mamy podłogówkę (250mkw) oraz nagrzewnice (przesadziłem
    z ich mocą, żeby mogły pracować możliwie nisko - z wykresów szacuję że
    wystarczy im 40C!).
    Pytanie jest takie, czy mogę PC praktycznie "zewrzeć" tymi wymiennikami?
    Dla PC oznaczało by to praktycznie niemożliwość podniesienia temperatury
    wyjścia powyżej właśnie tych 40C. Czy taka praca "na zwarciu" jest dla
    niej szkodliwa?
    Pomyślałem, że im niżej ją sprowadzę po stronie wyjścia, tym lepiej dla COP.

    3. Czy są problemy z przełączaniem PC pomiędzy obiegami? Założyłem, że
    raz będę zasilał podłogówkę, a innym razem nagrzewnice. W ten sposób
    ominę problem z podnoszeniem wody do 40C i mieszaniem w dół na potrzeby
    podłogówki. Ponieważ podłogówka ma dużą bezwładność, nagrzewnice
    mniejszą to sensowny jest taki układ, gdzie w nocy grzeję halę -
    powiedzmy do momentu uruchomienia maszyn, a następnie podłogówkę w
    części socjalnej (przez noc nie wystygnie, a i tak mało osób będzie tan
    przesiadywało - raczej praca jest na hali).

    Ktoś potrafi mi pomóc w odpowiedzi na pytania?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2013-12-08 07:55:49
    Temat: Re: PC od strony technicznej - muszę to ogarnąć.
    Od: "KS" <...@o...pl>

> [...]

    >Problem w tym, że ma minimum nie -5C tylko 0C, więc pytanie czy nie
    >przesadzę chcąc ją podłączyć do gruntowego DZ.

    Te 32-34C to zakres temperatury tego ciepła odpadowego czy taką masz dT na
    we/wy źródła lub chłodnicy?
    Jak teraz odbierasz to ciepło odpadowe i jakie masz dT na
    chłodnicy/chillerze?

    K.S.

  • 3. Data: 2013-12-08 13:35:07
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Te 32-34C to zakres temperatury tego ciepła odpadowego czy taką masz dT na
    > we/wy źródła lub chłodnicy?
    > Jak teraz odbierasz to ciepło odpadowe i jakie masz dT na
    > chłodnicy/chillerze?

    Woda ma 35C, ale wymiennik będzie po drodze (nie mogę zmieszać mediów).
    dT dokładnie 10C, a jak uda się zrobić większą różnicę - to tylko lepiej
    dla mnie.
    Przsył przez 2xPE50 "soczyście" izolowane :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2013-12-08 15:47:30
    Od: "KS" <...@o...pl>

> [...]
    >dla mnie.
    >Przsył przez 2xPE50 "soczyście" izolowane :)

    3,5m^3 i dT 10C to jakieś 40kW.
    Masz tam jakąs wentylacje mechaniczną?
    Nie napisałes co dzisiaj robiszz tym ciepłem.

    K.S.

  • 5. Data: 2013-12-08 17:21:48
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > 3,5m^3 i dT 10C to jakieś 40kW.

    Trochę tego jest, będzie więcej. Obliczono mi zapotrzebowanie na 37kW,
    więc nawet teraz jak by w sam raz.

    > Masz tam jakąs wentylacje mechaniczną?

    Nie.

    > Nie napisałes co dzisiaj robiszz tym ciepłem.

    Marnuję, mam zamiar przestać. :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2013-12-08 18:04:19
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 08.12.2013 13:35, Irek N. pisze:

> [...]
    > dla mnie.
    > Przsył przez 2xPE50 "soczyście" izolowane :)

    Skoro masz 35st na wejściu, potem wymiennik, za wymiennikiem dasz
    znacznie wyższy przepływ to do samej pompy będzie wchodziła temperatura
    znacznie niższa, trza ino zadbać o odpowiednią moc pompy aby była w
    stanie zagospodarować taką ilość ciepła. Ewentualnie jako zabezpieczenie
    w układ wpiąć chłodnice samochodową + wentylator. Cały układ powinien
    pójść na normalnej pompie gruntowej, kwestia tylko odpowiednich przepływów.

  • 7. Data: 2013-12-08 18:09:01
    Od: "KS" <...@o...pl>

    > 3,5m^3 i dT 10C to jakieś 40kW.

    >Trochę tego jest, będzie więcej. Obliczono mi zapotrzebowanie na 37kW, więc
> [...]

    A musisz to przez pompe przepuszczać?
    34C na podłogówke to w sam raz chyba?
    Ja bym nie łączył tego po stronie DZ tylko GZ.

    K.S.

  • 8. Data: 2013-12-08 19:06:32
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A musisz to przez pompe przepuszczać?
    > 34C na podłogówke to w sam raz chyba?
    > Ja bym nie łączył tego po stronie DZ tylko GZ.

    Teoretycznie mogę wprost i taki jest plan. W środę próby bezpośredniego
    grzania.
    Pomyślałem, że puszczę przez podłogówkę, a to co zostanie przez pompę na
    nagrzewnice.

    To jeden z chyba 5 możliwych wariantów - oj będzie się działo w kotłowni :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2013-12-08 19:10:02
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > w układ wpiąć chłodnice samochodową + wentylator. Cały układ powinien
    > pójść na normalnej pompie gruntowej, kwestia tylko odpowiednich przepływów.

    Da się tak zrobić.
    Podnieść PC z 18-tu (dla bezpieczeństwa) do 40-tu (nagrzewnice).
    A może lepsze parametry będą jak z 28-u podniosę do 40-tu?

    Tak naprawdę nie wiem jak wyjdzie z podłogówką, próby w środę wiec
    będzie wiadomo pewnie po tygodniu.

    Mnie interesuje czy problemy jakie podejrzewam są prawdziwymi
    problemami, czy też mogę spokojnie założyć że nie będą. Od tego jakie
    odpowiedzi uzyskam, będzie zależał projekt kotłowni.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2013-12-09 20:20:06
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > niej szkodliwa?
    > Pomyślałem, że im niżej ją sprowadzę po stronie wyjścia, tym lepiej dla

    Kolejny sprzedawca przekonuje, że muszę utrzymać dT na poziomie
    powiedzmy 4-5C po stronie GZ. Bufor wskazany, wręcz konieczny.

    Zaczynam podejrzewać, że jednak coś na rzeczy jest.

    Irek.N.