    Subject: Re: PV bezpieczniki topikowe DC
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: KIKI <y...@p...uu>
    Date: Tue, 16 Mar 2021 02:09:39 +0100

    On 15.03.2021 22:40, Pilocik wrote:

    > Bywał i bywa na różnych szkoleniach, webinariach itd.
    > generalenie ilu szkolących tyle wersji zasad stosowania zabezpieczeń
    >
    > Teraz założyłem panele 390W, ich Impp to 9,67A,Isc to 10,41A
    > założył mi topiki 10A
    > uzasadnienie: przy normalnej pracy 9,67A jest praktycznie nieosiągalne
    > ale wkładka 8A czy nawet 9A to ryzyko, wkładka 11A raczej nigdy nie ma
    > szans by strzeliła bo panel teoretycznie na więcej niż Isc nie pozwoli,
    >  zatem 10A to rozsądny parametr pomiędzy parametrami paneli a zdrowym
    > rozsądkiem

    Oczywiście, że czym mniej tym lepiej, bezpieczniej dla diod w panelach
    ale nie napisałeś parametrów falownika.

    Falownik ma napisane ile wytrzyma prądu i ile wynosi maksymalne napięcie
    na string i na jakie napięcie dałeś ograniczniki przepięć? Ile paneli i
    jak połączonych? Na pewno nie można przekraczać prądu wejść falowników.

    Powinieneś chronić wejścia falownika dając ze 100V-200V niższe
    ochronniki i to typu 1 + 2. Zerknij na swoje ochronniki na jakie są
    napięcie i czy mają rurki wyładowcze czy same warystory?

    Jeżeli masz wejścia na 800V to ochronniki na 600V. Prąd zwarciowy samych
    paneli nigdy nie przepali bezpiecznika ale chodzi o to żeby ochronnik
    nie wywalał tych bezpieczników. A ochronnik zadziała od indukowanej
    energii i nijak ma się to do prądu zwarciowego paneli. Może walnąć
    między chmurami, a bezpiecznik wywali i w nocy.

    Zresztą producenci paneli podają maksymalne zabezpieczenie, bo wiedzą
    ile im wytrzymają diody.