  • 51. Data: 2021-11-23 11:26:43
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 10:45 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > A jak dom całoroczny (siedziba, rezydencja), to trzeba tak podejść,
    > żeby było drogo? Dobrze zrozumiałem przekaz?

    Trzeba podejść (przynajmniej dla mnie to jest priorytet) tak aby było
    solidnie, bezobsługowo i do ewentualnej naprawy przez fachowca z danej
    branży (jak mnie nie będzie w chałupie).
    Jak się da tanio to tym lepiej. Zazwyczaj trzeba wybulić więcej niż na
    rozwiązania "sezonowe" na "działce"

    > Nie, nie działa. Cały rok działa węgiel, atom, gaz, ropa naftowa,
    > a także równiutko pocięte i porąbane polana brzozowe. Ogrzewanie
    > chałupy fotowoltaiką nie działa.

    Jak uważasz. U mnie i w kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy domów w PL działa
    tak jak napisałem.
    Dopiero w tamtym tygodniu zużyłem wszystko co oddałem do sieci (a
    wystartowałem z PV w sierpniu).
    Od trzech dni robię debet w "swoim magazynie", który zacznę spłacać od
    marca.
    Nie spaliłem do tej pory grama węgla/gazu/drewna w swojej kotłowni a
    wystartowałem z ogrzewaniem we wrześniu.

    TG

  • 52. Data: 2021-11-23 11:31:24
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-11-23 o 11:26 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Nie spaliłem do tej pory grama węgla/gazu/drewna w swojej kotłowni a
    > wystartowałem z ogrzewaniem we wrześniu.

    Nie spaliłeś w swojej, bo palisz w czyjejś... Z perspektywy węgla
    niewiele się nie zmieniło.

    Mateusz

  • 53. Data: 2021-11-23 11:35:59
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > OK. Dzięki za info.
    > W weekend potestuję co to warte.
    > Podeślesz linka do swojego Tracera?

    Taki sam jak ten z VoltPolska. Volt ma dodatkowo BT i ładnie zapisuje
    historię, więc jest wtedy znacznie lepsze spojrzenie po czasie ile to
    rzeczywiście działało i ile się wyprodukowało.

    Sirapacz prawdę pisze, bo Ci wcześniej wzmiankowałem, że te PWM są do
    dupy i nie nadają się do tych paneli. Też wywaliłem bo miałem.

    PWM są dobre, jeśli masz panel 18-20V bo nie ma wtedy takich strat a
    cena/zysk przedkłada się na zakup PWM bo tani. Przy panelach o wyższym
    napięciu już się to nie sprawdza.

    Taki przykład: Panel niedoświetlony na PWM leci 3A a MPPT daje 6A. PWM
    nie posiada przede wszystkim przetwornicy stepUp, która w połączeniu ze
    śledzeniem maksymalnego punktu mocy potrafi wydobyć najlepsze działanie.

    PWM działa najlepiej kiedy słońce nawala bezpośrednio w panel i panel
    idzie na MAXie ale już wyżej Ci podałem, że nawet w tym przypadku masz
    46Vx10A=460W w przypadku MPPT a 24Vx10A=240W na PWM. Prąd 10A to jest
    MAX panelu bo więcej A nie odda jak jest na nalepce. MPPT potrafi po
    konwersji oddać nawet 20A, pomimo że dostaje na wejściu 10A.

    Jak widzisz, z tego Twojego panelu osiągniesz 50% mocy przy PWM.

    YT Twoim przewodnikiem:
    https://youtu.be/eJwFtpG1lL8

    P.S.
    Ostatnio do wiatraka dołożyłem MPPT i zmieniłą mi się charakterystyka
    pracy znacznie. Zyskałem nawet 50%. Tutaj jest już inne działanie bo
    MPPT zmienił mi obciążenie dla generatorów i zacząłem wykorzystywać
    moment obrotowy oraz kumulację energii zawartą w kinetyce wiatraka.
    Poprzednio wiatrak działał na zasadzie, że im bardziej dmucha, tym
    bardziej mu ciężko, bo prąd wzrasta a zarazem opór hamowania.
    To klasyczny paradoks w wiatrakach.

    MPPT zmienił mi punkt pracy i wiatrak może uzyskać większe obroty a że
    MPPT działa po chwili z "próbkowaniem" to wyciąga mi z generatorów
    znacznie więcej niż w klasycznym układzie. Ponieważ w klasycznych
    wiatrakach jest problem z utrzymaniem napięcia, stosuję u siebie na
    wejściu układu przetwornice stepUP, która ma mi robić 30V cały czas,
    obojetnie jakie są obroty i po przejściu przez przetwornicę dalej
    traktowane jest to napięcie jak z panela.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 54. Data: 2021-11-23 11:45:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 11:31 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Nie spaliłeś w swojej, bo palisz w czyjejś... Z perspektywy węgla
    > niewiele się nie zmieniło.

    Z czyjejś kotłowni spaliłem miej niż bym spalił bez PV.
    Dodatkowo z perspektywy węgla trochę się zmieniło bo ja:

    1. zredukowałem CO2 o 3,5t
    2. zaoszczędziłem 1,4t węgla
    3. oszczędziłem 191 drzew

    To są informacje z falownika, ekwiwalent dla wyprodukowania 3,5MWh
    energii, to wszystko za swoją ciężko zarobioną kasę.
    Ile wyłożyłeś ze swojej kieszeni na ograniczenie węgla/CO2?

    TG

  • 55. Data: 2021-11-23 11:51:33
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 23.11.2021 07:27, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > 30V - to może tam był padnięty zestaw baterii na 24V. Dopóki akumulatory
    > miały jakąś pojemność - zabezpieczały inwerter przed wzrostem napięcia,
    > jak padły całkowicie to mogło się zdarzyć to co opisujesz.

    w ustawieniach regulatora znalazłem, że było ustawione max chyba
    31.5V... Może ktoś się tym bawił, a może stwierdził że to szkocja więc
    ładujmy na maxa póki jest słońce ;)

    p.s. nie wiem ile i jakie były tam akumulatory, system w zasadzie
    napędza tylko 3 kamery obrotowe i dwie anteny ubiquity plus switch - i
    to poprzez timer, który wyłącza całe obciążenie na noc

    Lukasz

  • 56. Data: 2021-11-23 11:58:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 11:51 ddddddddddddd <d...@f...pl> pisze:

    > w ustawieniach regulatora znalazłem, że było ustawione max chyba
    > 31.5V... Może ktoś się tym bawił, a może stwierdził że to szkocja więc
    > ładujmy na maxa póki jest słońce ;)
    No to ubili akumulator jak było przez kilka dni słońce. Max ładowania to
    28,8V, przy pracy buforowej jeszcze mniej. Jakiś geniusz wymyślił, że jak
    nabije więcej to na dłużej mu starczy i mamy efekt.

    TG

  • 57. Data: 2021-11-23 12:06:34
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-11-23 o 11:45 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Z czyjejś kotłowni spaliłem miej niż bym spalił bez PV.
    > Dodatkowo z perspektywy węgla trochę się zmieniło bo ja:

> [...]

    Ale to przecież marketingowy bełkot jest. :-) Dziwię się, że o tym nie
    wiesz. Gdybyś zmniejszył temperaturę ogrzewania w domu o 2-3 st, to
    miałoby jakieś faktyczne przełożenie.

    > Ile wyłożyłeś ze swojej kieszeni na ograniczenie węgla/CO2?

    Nie palę węgla. A i z punktu widzenia CO2 ogrzewam się raczej
    neutralnie (no, prawie). Nie żeby to był dla mnie jakiś życiowy cel,
    samo tak wyszło.

    Mateusz

  • 58. Data: 2021-11-23 12:11:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 11:35 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

    > Jak widzisz, z tego Twojego panelu osiągniesz 50% mocy przy PWM.
    Ale w moim przypadku to żaden problem, tak jak pisałem mam w tej
    instalacji 19 paneli, najwyżej za kolejne 30 dychy dołożę kolejny
    regulator i będę miał 100%.
    Bardziej się obawiam tego co napisał siepacz "wąskie parametry pracy" -
    jak będzie za duży spadek na PV to ten regulator nie wystaruje i nie
    będzie nic. To muszę potestować, przy jakich warunkach rusza z napięciem
    na aku.

> [...]
    > obojetnie jakie są obroty i po przejściu przez przetwornicę dalej
    > traktowane jest to napięcie jak z panela.

    Śledzę Twoją walkę z wiatrakami i kibicuję :-)
    Sam chyba bym nie poszedł w tym kierunku, mam sporo wolnego miejsca i
    dołożyłbym kolejne 4 panele zamiast śmigła.

    TG

  • 59. Data: 2021-11-23 12:18:56
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:06 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Ale to przecież marketingowy bełkot jest. :-) Dziwię się, że o tym nie
    > wiesz. Gdybyś zmniejszył temperaturę ogrzewania w domu o 2-3 st, to
    > miałoby jakieś faktyczne przełożenie.

    Tyle tylko, że ten "bełkot" przekłada się wprost na kasę - patrz "zielone
    certyfikaty".
    A w moim przypadku: - produkując 3,5MWh ze Słońca zużyłem mniej węgla czy
    nie?
    Z tych wyprodukowanych 3,5MWh zużyłem na bierząco 917kWh. Do sieci oddałem
    2523kWh. Sprzedawcy w ramach OZE PRZEKAZAŁEM 757kWh - o tyle zwiększyłem
    "naszą, polską" pulę "zielonych certyfikatów", co się bezpośrednio
    przekłada na kary w związku z emisją CO2.

    TG

  • 60. Data: 2021-11-23 12:20:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:11 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

    > Bardziej się obawiam tego co napisał siepacz "wąskie parametry pracy" -

    Sorki za pomyłkę, "sirapacz" powinno być.

    TG