    Date: Tue, 23 Nov 2021 11:35:59 +0100
    Subject: Re: PV - pseudo off grid
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > OK. Dzięki za info.
    > W weekend potestuję co to warte.
    > Podeślesz linka do swojego Tracera?

    Taki sam jak ten z VoltPolska. Volt ma dodatkowo BT i ładnie zapisuje
    historię, więc jest wtedy znacznie lepsze spojrzenie po czasie ile to
    rzeczywiście działało i ile się wyprodukowało.

    Sirapacz prawdę pisze, bo Ci wcześniej wzmiankowałem, że te PWM są do
    dupy i nie nadają się do tych paneli. Też wywaliłem bo miałem.

    PWM są dobre, jeśli masz panel 18-20V bo nie ma wtedy takich strat a
    cena/zysk przedkłada się na zakup PWM bo tani. Przy panelach o wyższym
    napięciu już się to nie sprawdza.

    Taki przykład: Panel niedoświetlony na PWM leci 3A a MPPT daje 6A. PWM
    nie posiada przede wszystkim przetwornicy stepUp, która w połączeniu ze
    śledzeniem maksymalnego punktu mocy potrafi wydobyć najlepsze działanie.

    PWM działa najlepiej kiedy słońce nawala bezpośrednio w panel i panel
    idzie na MAXie ale już wyżej Ci podałem, że nawet w tym przypadku masz
    46Vx10A=460W w przypadku MPPT a 24Vx10A=240W na PWM. Prąd 10A to jest
    MAX panelu bo więcej A nie odda jak jest na nalepce. MPPT potrafi po
    konwersji oddać nawet 20A, pomimo że dostaje na wejściu 10A.

    Jak widzisz, z tego Twojego panelu osiągniesz 50% mocy przy PWM.

    YT Twoim przewodnikiem:
    https://youtu.be/eJwFtpG1lL8

    P.S.
    Ostatnio do wiatraka dołożyłem MPPT i zmieniłą mi się charakterystyka
    pracy znacznie. Zyskałem nawet 50%. Tutaj jest już inne działanie bo
    MPPT zmienił mi obciążenie dla generatorów i zacząłem wykorzystywać
    moment obrotowy oraz kumulację energii zawartą w kinetyce wiatraka.
    Poprzednio wiatrak działał na zasadzie, że im bardziej dmucha, tym
    bardziej mu ciężko, bo prąd wzrasta a zarazem opór hamowania.
    To klasyczny paradoks w wiatrakach.

    MPPT zmienił mi punkt pracy i wiatrak może uzyskać większe obroty a że
    MPPT działa po chwili z "próbkowaniem" to wyciąga mi z generatorów
    znacznie więcej niż w klasycznym układzie. Ponieważ w klasycznych
    wiatrakach jest problem z utrzymaniem napięcia, stosuję u siebie na
    wejściu układu przetwornice stepUP, która ma mi robić 30V cały czas,
    obojetnie jakie są obroty i po przejściu przez przetwornicę dalej
    traktowane jest to napięcie jak z panela.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>