  • 61. Data: 2021-11-23 12:21:51
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:18 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

    > Tyle tylko, że ten "bełkot" przekłada się wprost na kasę - patrz
    > "zielone certyfikaty".
    > A w moim przypadku: - produkując 3,5MWh ze Słońca zużyłem mniej węgla
    > czy nie?
    > Z tych wyprodukowanych 3,5MWh zużyłem na bierząco 917kWh.

    bieżąco ...

  • 62. Data: 2021-11-23 12:21:56
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > OK. Dzięki za info.
    > W weekend potestuję co to warte.
    > Podeślesz linka do swojego Tracera?

    to chyba taki:
    https://www.eltrox.pl/regulator-solarny-ladowania-mp
    pt-tracer-2210an-20a-12-24v.html

    Avast.

  • 63. Data: 2021-11-23 12:24:13
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Sorki za pomyłkę, "sirapacz" powinno być.

    luz:)
    byłem już siepaczem, srapaczem, sierpaczem etc:P

    Avast.

  • 64. Data: 2021-11-23 12:25:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Trzeba podejść (przynajmniej dla mnie to jest priorytet) tak aby było
    > solidnie, bezobsługowo i do ewentualnej naprawy przez fachowca z danej
    > branży (jak mnie nie będzie w chałupie).
    > Jak się da tanio to tym lepiej. Zazwyczaj trzeba wybulić więcej niż na
    > rozwiązania "sezonowe" na "działce"

    W dobrej wierze próbowałem znaleźć jakieś przykłady to potwierdzjące,
    ale cisną mi się do głowy same przeciwne. Centralne ogrzewanie w domu
    sezonowym wyjdzie drożej -- choćby z powodu konieczności napełnienia
    płynem niezamarzającym. W domu całorocznym można zaoszczędzić robiąc
    ogrzewanie podłogowe, w sezonowym jest to wyjątkowo kiepski pomysł.
    Taka fotowoltaika off-grid też wyjdzie drożej niż podłączenie do słupa.
    Ale robi się ją nie dla taniości, a z takich powodów, jak ten, że dom
    wypoczynkowy w miejscu bez prądu jest przeważnie fajniejszy od domu
    w miejscu z prądem.

    > Jak uważasz. U mnie i w kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy domów w PL
    > działa tak jak napisałem.

    To nie jest kwestia uważania. Ja wiem, że PL jest krajem ogromnych
    możliwości, ale nie aż takich, by ktoś potrafił zimą ogrzać dom
    prądem ze słońca.

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2021-11-23 12:26:11
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Bardziej się obawiam tego co napisał siepacz "wąskie parametry pracy" -
    > jak będzie za duży spadek na PV to ten regulator nie wystaruje i nie
    > będzie nic. To muszę potestować, przy jakich warunkach rusza z napięciem
    > na aku.

    Wystartuje jak tylko aku będzie podpięte (i to o wysokim napięciu bo
    wykrywa sobie sam czy podłączony do 12 czy 24). Będzie żarł z
    akumulatora więc PV może być odłączona.

    Avast.

  • 66. Data: 2021-11-23 12:37:10
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:25 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > To nie jest kwestia uważania. Ja wiem, że PL jest krajem ogromnych
    > możliwości, ale nie aż takich, by ktoś potrafił zimą ogrzać dom
    > prądem ze słońca.

    Nie wiem czy trolujesz i zaraz napiszesz, że chodzi o dosłowne "zimą
    ogrzać dom
    prądem ze słońca", czy też uważasz, że nie da się tyle zmagazynować w
    "prosumencie" aby wystarczyło do ogrzania chałupy w zimie? Jeśli to drugie
    to możemy pociągnąć wątek, ale na liczbach (ja mam swojego Excela)

    TG

  • 67. Data: 2021-11-23 12:38:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Tyle tylko, że ten "bełkot" przekłada się wprost na kasę

    Wyłącznie na kasę.

    > Sprzedawcy w ramach OZE PRZEKAZAŁEM 757kWh - o tyle zwiększyłem
    > "naszą, polską" pulę "zielonych certyfikatów", co się bezpośrednio
    > przekłada na kary w związku z emisją CO2.

    Wyłącznie o to chodziło, by sprzedawca nie zapłacił kary, która jest
    wyższa niż wartość węglowego prądu darmo dawanego "prosumentom" zimą.
    Ten letni słoneczny sprzedawcy po prostu marnują. Z pełną świadomością.
    Żadnych drzew to nie oszczędziło, ani jednej furmanko węgla mniej nie
    trafiło pod kotły elektrowni.

    Jarek

    --
    Ja poeta i łachmyta
    Milczę kiedy syn mnie pyta

  • 68. Data: 2021-11-23 12:40:40
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-11-23 o 12:18 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Tyle tylko, że ten "bełkot" przekłada się wprost na kasę

    Nie przeczę. I w zasadzie tylko o to tutaj chodzi.

    > A w moim przypadku: - produkując 3,5MWh ze Słońca zużyłem mniej węgla
    > czy nie?

    Wyprodukowałeś go jako naddatek tego, co elektrownia węglowa i tak
    musiała wyprodukować (i puścić w gwizdek). Elektrownia węglowa ma sporą
    bezwładność, nie jest w stanie przykręcić kurka na kilka godzin bo
    akurat słońce wyszło zza chmurki i panatomaszowe panele wydaliły kilka
    kWh. Co gorsze - jako że Tomasz się "naprodukował" latem, to zimą tym
    chętniej będzie palił węgiel, bo przecież należy mu się.

    > zwiększyłem "naszą, polską" pulę "zielonych certyfikatów", co się
    > bezpośrednio przekłada na kary w związku z emisją CO2.

    Wspierasz handel certyfikatami, a tymczasem elektrownie dymią... Jeśli
    tylko o kasę chodzi, to sprawa jest jasna i zrozumiała, ale jeśli
    jesteś jakiś ekolog (co sugeruje twoja pierwsza reakcja o tych biednych
    drzewach co je tak dzielnie ratujesz), to przykro mi stwierdzić, że
    zostałeś oszukany. Jeśli naprawdę chcesz coś zmienić - załóż sweter.

    Mateusz

  • 69. Data: 2021-11-23 12:44:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie wiem czy trolujesz i zaraz napiszesz, że chodzi o dosłowne "zimą
    > ogrzać dom prądem ze słońca", czy też uważasz, że nie da się tyle
    > zmagazynować w "prosumencie" aby wystarczyło do ogrzania chałupy w zimie?

    Dlaczego miałbym trollować? Nie da się zimą ogrzać domu słońcem. Nie
    da się też letniego słońca (ani prądu z niego) zachomikować na zimę.
    To nie ma żadnego związku z moim uważaniem. Ani z Exelem.

    Jarek

    --
    Minął sierpień, minął wrzesień, znów październik i ta jesień
    Rozpostarła melancholii mglisty woal.

  • 70. Data: 2021-11-23 12:52:34
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Ale w moim przypadku to żaden problem, tak jak pisałem mam w tej
    > instalacji 19 paneli, najwyżej za kolejne 30 dychy dołożę kolejny
    > regulator i będę miał 100%.

    No fakt, paneli masz pod dostatkiem. Ja kombinowałem jak z jednego
    panelu wyciągnąć maxa ale też miałem zapędy, żeby kupić 3panele 100W i
    popychać PWM. Tutaj mi się cena zgodziła a że nie bardzo mam miejsce na
    dodatkowe panele to wybrałem MPPT. Jakoś nie lubię strat mocy :D

> [...]
    > jak będzie za duży spadek na PV to ten regulator nie wystaruje i nie
    > będzie nic. To muszę potestować, przy jakich warunkach rusza z napięciem

    Sirapacz lekko popłynął. PWM działa nawet w gównosłońcu a start ma
    praktycznie taki sam jak MPPT, tyle że słabiej nawala no i oczywiście to
    co podałem, że z Twojego panelu będzie 50% mniej niż z MPPT.

    [...]
    > Śledzę Twoją walkę z wiatrakami i kibicuję :-)
    > Sam chyba bym nie poszedł w tym kierunku, mam sporo wolnego miejsca i
    > dołożyłbym kolejne 4 panele zamiast śmigła.

    Wiatrak działa nawet w nocy :] i jak nie ma słońca (obecnie) a chociaż
    trochę wieje.
    Zbieram kasę na rekonstrukcję na wiosnę, bo już opracowałem jak przy
    obecnych wymiarach zwiększyć jego moc o 100% w stosunku do obecnej przy
    wietrze 3m/s. Co to oznacza? Tyle, że przy bardzo słabym wietrze uzyskam
    sobie te 3A (12Vx3A=36W) czyli tyle ile potrzebuje akumulator żeby się
    spokojnie ładował. Teraz dobrze działa już przy 5m/s ale dla mnie to za
    mało. Moce powyżej 10m/s są już dla mnie wystarczające w 100% i więcej
    nie potrzebuję bo nie mam gdzie i jak tego zmagazynować. Obecnie ma
    0,5kW w generatorach, które osiągają max przy 30m/s ale 0,5kW nie mam
    jak upchnąć w akumulator kwasowy a takie wiatry to rzadkość jednak.
    Moc wiatrowa to 1,5kW tego wiatraka więc powyżej 0,5kW go zatrzymuję,
    żeby nie odfrunął :D

    Będzie zmiana profili skrzydeł a może nawet liczba z 3 do 6 i inne
    generatory.

    To ciekawa konstrukcja, nie objęta patentem ale zdecydowanie najlepsza z
    dostępnych na świecie, jeśli chodzi o mikrowiatry. Pomysł i osadzenie
    kół BLDC jako generatorów to moje autorskie rozwiązanie, bo nie
    spotkałem tego

    Są prace magisterskie, jest fajne forum a u siebie będę robił
    modelarnię, żeby porobić dodatkowe badania nad tym modelem.

    To jego pierwsza zima i jak dotąd to się sprawdził.

    Istotą jest m.innymi właśnie elektronika, gdzie zamiast przekładni
    mechanicznych stosuję elektroniczne ze sprawnością 90% czego raczej nikt
    nie robi i potrafię z najniższych obrotów już ładować skutecznie.

    Teraz jedynie poprawa powierzchni skrzydeł, aerodynamika i inne
    pierdoły, żeby z tego wiatru wyciągnąć MAXA.

    Co ciekawe, to średnica wiatraka nie wpływa na jego moc tak bardzo jak
    wysokość skrzydeł, bo tutaj wszystko rozbija się o powierzchnię natarcia
    wiatru a nie o ramię...ale to temat na następne posty i doświadczenia.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>