  • 71. Data: 2021-11-23 13:07:28
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:38 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Wyłącznie o to chodziło, by sprzedawca nie zapłacił kary, która jest
    > wyższa niż wartość węglowego prądu darmo dawanego "prosumentom" zimą.
    > Ten letni słoneczny sprzedawcy po prostu marnują. Z pełną świadomością.
    > Żadnych drzew to nie oszczędziło, ani jednej furmanko węgla mniej nie
    > trafiło pod kotły elektrowni.

    Podaj źródła Twoich twierdzeń. Oficjalne statystyki przeczą temu co
    napisałeś.
    W PL z roku na rok spada udział "węgla" w prądzie dzięki m in. OZE. Udział
    fotowoltaiki w produkcji prądu w tym roku podwoił się co pozwoliło na
    zmniejszenie zużycia węgla. W PL fotowoltaiki jest i tak tyle co kot
    napłakał - ale długoletnia strategia rządowa zakłada jej znaczny rozwój.

    Tu masz pierwszy lepszy artykuł, który przeczy temu co napisałeś:

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/W-Polsce-spada-udzi
    al-wegla-w-wytwarzaniu-energii-elektrycznej-8119977.
    html

    TG

  • 72. Data: 2021-11-23 13:10:32
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:40 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Wspierasz handel certyfikatami, a tymczasem elektrownie dymią...

    ale coraz mniej. Odpisałem już Jarkowi, że twierdzenie typ: "czy słońce
    jest czy go nie ma spalamy tyle samo węgla" jest fałszywe.
    Tręd jest taki, że dzięki OZE spalamy coraz mniej węgla.

    > Jeśli
    > tylko o kasę chodzi, to sprawa jest jasna i zrozumiała, ale jeśli
    > jesteś jakiś ekolog (co sugeruje twoja pierwsza reakcja o tych biednych
    > drzewach co je tak dzielnie ratujesz),

    to nie o mnie. Podałem tylko pierwszy lepszy przykład, świadczący o tym,
    że produkcja prądu w PV przekłada się bezpośrednio na środowisko.

    TG

  • 73. Data: 2021-11-23 13:12:54
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:44 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Dlaczego miałbym trollować? Nie da się zimą ogrzać domu słońcem. Nie
    > da się też letniego słońca (ani prądu z niego) zachomikować na zimę.
    > To nie ma żadnego związku z moim uważaniem. Ani z Exelem.

    czyli trolujesz.

    TG

  • 74. Data: 2021-11-23 13:49:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Podaj źródła Twoich twierdzeń. Oficjalne statystyki przeczą temu co
    > napisałeś.
    > W PL z roku na rok spada udział "węgla" w prądzie dzięki m in. OZE.

    Te statystyki udziałów dotyczą *produkcji* a nie zużycia energii.
    Tu jest pierwszy lepszy artykuł, który to potwierdza:

    > https://www.bankier.pl/wiadomosc/W-Polsce-spada-udzi
    al-wegla-w-wytwarzaniu-energii-elektrycznej-8119977.
    html

    Zużycie (marnowanie) to już inna kwestia. Można wejść na strony operatora
    sieci przesyłowej i obejrzeć dobowe wykresy *konsumpcji* prądu. Są płaskie
    i przewidywalne, próżno tam szukać "górek słonecznych". I o to w Polsce
    chodzi -- żeby energetyka to były wciąż "łatwe pieniądze" płynące równym
    strumieniem. Jakieś tam oszczędzanie czy inne ekologie to niech sobie na
    zachodzie robią, sarmackiej duszy takie fanaberye nie przystoją.

    --
    Jarek

  • 75. Data: 2021-11-23 13:50:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > czyli trolujesz.

    Wnioski z faktów każdy wyciąga sam, podług rozumu sewgo.

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2021-11-23 13:57:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-23 o 11:35, LordBluzg(R) pisze:
    > PWM są dobre, jeśli masz panel 18-20V bo nie ma wtedy takich strat a
    > cena/zysk przedkłada się na zakup PWM bo tani. Przy panelach o wyższym
    > napięciu już się to nie sprawdza.
    >
    > Taki przykład: Panel niedoświetlony na PWM leci 3A a MPPT daje 6A. PWM
    Bo to wszystko co piszesz wynika z zasady działania PWM-a.
    PWM to tylko taki regulowany opornik o małych stratach, on się nie
    dopasuje do punktu MPPT i da tyle A ile daje panel. Z kolei tracery
    MPPT są przetwornicami i jest tam indukcyjność która magazynuje energie,
    dlatego dostając np 3A z panela przy 30V jest w stanie dać 6A i więcej
    dla 12V.

    --
    Janusz

  • 77. Data: 2021-11-23 14:05:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Nie przeczę. I w zasadzie tylko o to tutaj chodzi.

    > Wyprodukowałeś go jako naddatek tego, co elektrownia węglowa i tak
    > musiała wyprodukować (i puścić w gwizdek). Elektrownia węglowa ma sporą
    Opowiadasz głupoty, ponad milion ton węgla oszczędzają rocznie same
    panele PV.
    > bezwładność, nie jest w stanie przykręcić kurka na kilka godzin bo
    > akurat słońce wyszło zza chmurki i panatomaszowe panele wydaliły kilka
    > kWh. Co gorsze - jako że Tomasz się "naprodukował" latem, to zimą tym
    > chętniej będzie palił węgiel, bo przecież należy mu się.
    Guzik prawda, chmurki mogą zasłonić mały fragment a nie całą Polskę w
    jednej chwili,
    wbrew pozorom PV jest bardziej przewidywalne i daje bardzie stałą
    energię niż wiatraki.
    Wystarcza prognoza pogody żeby wiedzieć czy będziemy mieli te dodatkowe
    3-4GW mocy czy nie.

    > Wspierasz handel certyfikatami, a tymczasem elektrownie dymią... Jeśli
    Tobie dymi, akurat elektrownie najmniej zanieczyszczają u nas atmosferę.

    --
    Janusz

  • 78. Data: 2021-11-23 14:08:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 13:49 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > strumieniem. Jakieś tam oszczędzanie czy inne ekologie to niech sobie na
    > zachodzie robią, sarmackiej duszy takie fanaberye nie przystoją.

    Napisałeś, że "Żadnych drzew to nie oszczędziło, ani jednej furmanki węgla
    mniej nie
    Podałem Ci linka w którym stoi, że co roku spada nam udział węgla w
    produkcji prądu, dzięki OZE właśnie. Stoi to w sprzeczności z Twoim
    twierdzeniem, które zacytowałem powyżej, mniej spalamy tych furmanek bo
    pracują PV.
    Co do lata i PV też się mylisz. Letni szczyt zapotrzebowania jest w
    słoneczne, gorące dni - kiedy klima w biurowcach chodzi. Dzięki OZE nie
    było blockoutu w tym roku (twierdzą tak PSE).
    W tym roku było to 9 lipca - zapotrzebowanie na moc wynosiło 24,3 GW. W
    tym czasie PV generowało 2,3 GW, importowaliśmy 100MW.
    W szczycie zimowym 12.02.2021 - zapotrzebowanie na moc 27,6 GW, produkcja
    z PV 1GW, import 900MW.

    TG

  • 79. Data: 2021-11-23 14:09:00
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Dlaczego miałbym trollować? Nie da się zimą ogrzać domu słońcem. Nie
    > da się też letniego słońca (ani prądu z niego) zachomikować na zimę.
    > To nie ma żadnego związku z moim uważaniem. Ani z Exelem.

    W 2012 czytałem o takim projekcie:

    https://biznes.wprost.pl/gospodarka/314591/polak-stw
    orzyl-dom-ktory-produkuje-prad.html

    Nie wiem jak to się skończyło ale nie widziałem tego w naturze. Rokowało
    wtedy dobrze i miało potencjał.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 80. Data: 2021-11-23 14:27:42
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.11.2021 o 13:57, Janusz pisze:

    > Bo to wszystko co piszesz wynika z zasady działania PWM-a.
    > PWM to tylko taki regulowany opornik o małych stratach, on się nie
    > dopasuje do punktu MPPT i  da tyle A ile daje panel.

    Troszkę bredzisz. Sterownik PWM to stabilizator obwodu ładowania
    akumulatora, przeznaczony dla napięć wejściowych do 18V.
    Nie posiada on elektroniki wybierającej najlepszy punkt pracy i można
    założyć że działa liniowo a nie dynamicznie.

    > Z kolei tracery

    Tracer to firma/marka...

    > MPPT są przetwornicami i jest tam indukcyjność która magazynuje energie,

    Brednia. Indukcyjność niczego nie magazynuje. Przetwornica zawarta w
    MPPT, TRANSFORMUJE z najlepszego momentu mocy panela/generatora/źródła,
    nie obciążając tego źródła nadmiernie, moc EFEKTYWNĄ i jest to działanie
    dynamiczne.

    > dlatego dostając np 3A z panela przy 30V jest w stanie dać 6A i więcej
    > dla 12V.

    To wynikowe przecież :>

    --
    LordBluzg(R)