    From: sirapacz <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Panele FV
    Date: Tue, 2 Jul 2019 13:12:24 +0200
    Sender: g...@n...wsisiz.edu.pl

    > Za zime sredni rachunek pradu drogiego i taniego ( tak wiem, jest czego ujac z tym
    tanim ale jakos trzeba bylo nazwac) wyszedl mi 48 groszy za kilowatogodzine. Niech
    bedzie 50, bog Bog widzi moja krzywde. Instalacja o mocy 5kW z tego tematu to cirka
    jebalt 25 tysiecy. Da ona rocznie 5000kWh. Znaczy sie kilowatogodzina z niej kosztuje
    5 zyli w pierwszym roku. Do ogrzewania trzeba magazynowac w sieci. Biora za to 20%.
    To kilowatogodzina w pierwszym roku wyjdzie 6 zlotych. Zanim cena z wlasnej
    instalacji dojdzie do mojej sredniej ceny pradu uplynie 12 lat. Szybciej elektrownia
    atomowa dajaca prad po 15 groszy sie zwroci niz fotowoltaika w ktorej 5zl za wata
    wolaja. Teraz jest najlepszy czas zeby z fotowoltaika poczekac. Czytalem w necie ze
    amerykanskie elektrownie sloneczne kupuja ogniwa po cwierc dolara za wata. Znaczy sie
    zlotowke. To zalozmy ze za dwa lata ogniwa w detalu beda po pol dolara za wata. Do
    ceny pradu w taniej taryfie beda sie amortyzowaly cztery i pol roku. Wyjdzie ze
    taniej kupione za dwa lata z cena pradu na poziomie taniej taryfy zamortyzuja sie
    szesc lat wczesniej niz dzisiaj kupione po 5 zlotych za wata. A jak sie komus wydaje
    ze prad z fotowoltaiki jest darmo to sam sie oszukuje.

    Troszkę dowaliłeś, choć z grubsza się zgadzam.
    Instalacja nie ma się zwrócić po roku-bo wtedy faktycznie musieliby
    płacić właścicielowi instalacji te 5-6pln.
    Jak będzie pracować przez 10 lat to koszt średni niech będzie ci te 60
    groszy za kwh.
    Zapominasz jednakże o tym, że po 10 latach masz instalację która może te
    25kpln wyprodukować przez następną dekadę pracy (zapominam oczywiście o
    naprawach, stracie mocy itd).
    Słowem - po 20 latach używania wyjdzie ci, że zużywasz prąd po 25-30
    groszy (inna sprawa, że przez 20 lat cena energii u nas wzrośnie i to
    drastycznie).

    Klu programu - czyli PV != darmowy prąd
    jak najbardziej zgadzam się w rozciągłości całej.

    Myjk napisał, że będzie sens przy 3,5kpln za kwp - ale niestety może się
    okazać (szybciej niż później), że ceny paneli dalej będą po 5kpln za kwp
    a prąd zdrożeje x2 (nierealne? poczekajcie:D). Wyjdzie wtedy zupełnie
    inna stopa zwrotu.... :)
    Nagle się może okazać, że te 5kpln to całkiem dobra cena:)