    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Panele FV
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Tue, 2 Jul 2019 13:46:53 +0200

    Tue, 2 Jul 2019 13:12:24 +0200, sirapacz

    > Troszkę dowaliłeś, choć z grubsza się zgadzam.
    > Instalacja nie ma się zwrócić po roku-bo wtedy faktycznie musieliby
    > płacić właścicielowi instalacji te 5-6pln.

    Zgadzam się że zwrot paneli w 2-3 lata to byłaby najlepsza inwestycja
    pieniężna, do tego stopnia że ludzie zaczęliby farmy budować na potęgę. :P
    Myślę jednak, że do takiego poziomu nigdy nie dojdzie. Przy obecnych
    cenach, uwzględniając że dom będę grzać prądem, że będę dom (i taras! :P)
    chłodzić w lato, grzać basen ogrodowy i ładować EV (a możliwości ładowania
    EV w ciągu dnia mi obecnie przeraźlwie braknie), choć jak już wiadomo
    jestem raczej wyjątkiem niż regułą, to zwrot może spaść poniżej 7 lat a to
    już BARDZO dobra wartość której nie da żaden bank czy inna inwestycja (tyle
    tylko że to inwestycja w zasadzie jednorazowa).

    > Klu programu - czyli PV != darmowy prąd
    > jak najbardziej zgadzam się w rozciągłości całej.

    Niestety oszołomy panelowe, szczególnie na wszelakich forach i grupach
    budowlanych, mają tendencję do takiego upraszczania, co mnie przeraźliwie
    mierzi.

    > Myjk napisał, że będzie sens przy 3,5kpln za kwp - ale niestety może się
    > okazać (szybciej niż później), że ceny paneli dalej będą po 5kpln za kwp
    > a prąd zdrożeje x2 (nierealne? poczekajcie:D). Wyjdzie wtedy zupełnie
    > inna stopa zwrotu.... :)
    > Nagle się może okazać, że te 5kpln to całkiem dobra cena:)

    Nie wiem czy doczytałeś, ale sam sprzęt jest relatywnie tani. Jeśli komplet
    całkiem dobrego sprzętu u Chińczyka kosztuje poniżej 2800zł/kWp (dla ilości
    w zasadzie detalicznych, bo przy dwóch dużych kontenerach cena za kWp leci
    w dół i to znacznie) i to głównie dlatego że jest taka a nie inna wartość
    dolara do złotówki, to jest jeszcze spora szansa na spadek cen sprzętu.
    Pytanie tylko czy za spadkiem ceny materiału pójdzie spadek ceny
    instalacji, albo chociaż utrzymanie, i tak już absurdalnych, stawek
    (przeciętnie mi wyszło 200-500 zł/rh/os. uwzględniając że instalator
    dostanie niższe ceny od dystrybutora niż widzę to obecnie ja).

    --
    Pozdor
    Myjk