  • 1. Data: 2013-07-07 21:11:17
    Temat: Pierwsze lutowanie miedzi i mikroprzecieki
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Lutuję miedź w c.o.

    Robie to za pomocą:
    a) lampy lutowniczej na naboje propan-butan
    b) cyny do zastosowań hydraulicznych
    c) czyścika do rur
    d) topnika z cyna do wstepnego bielenia

    I teraz:
    1) czyszcze i biele cyna rurę i pierścien. Wychodzi jak lustro.
    2) wkładam jedno w drugie i grzeje do momentu kiedy cyna optycznie się topi
    3) odstawiam palnik
    4) dotykam cyną w zwoju oblewając jak spaw na około rurę w miejscu gdzie
    wchodzi w pierścień.

    Co mi się nie podoba:
    *) cyna niespecjalnie się lepi rur. Wygląda jak by było brak topnika
    bądź przegrzanie. Z rozmowy z hydraulikiem wnosze że on żadnych topników
    nie używa a palnika nie oszczędza.
    *) po zlutowaniu mam 2-3 mikroprzecieki. Przy cisnieniu z wodociągu
    pojawiają mi się krople wody z czestotliwością około minuty. Po kilku
    godzinach "sam się uszczelniło", ale problem jest.
    *) cyna nie wnika w połaczenie. Zostaje tylko na około miejsca
    złaczenia. Ogólnie zachowuje się jak przegrzana.

    Co robię źle?

    ?) Powinienem używac jakiegoś topnika (poradniki nie wspominają)?
    ?) Mam złą cynę?
    ?) Grzeje za mocno?

    Ogolnie to ja mam duże doświadczenia z lutowaniem, ale w elektronice.
    Zachowanie cyny przypomina sytuację z brakiem topnika, ale jak mówie
    znajomy hydraulik nie używa, a luty ma znacznie lepsze (cyna wsiąka w
    szczelinę, a u mnie jakoś nie chce).

  • 2. Data: 2013-07-07 21:25:25
    Temat: Re: Pierwsze lutowanie miedzi i mikroprzecieki
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > d) topnika z cyna do wstepnego bielenia
    >
    > I teraz:
    > 1) czyszcze i biele cyna rurę i pierścien. Wychodzi jak lustro.
    Znaczy jak to bielisz? Masz tylko czyścikiem (taka
    drapako-szmatko-materia ścierną) wyczyścić miedź rury oraz
    "drut-wyciorem" wyczyścić łącznik/kolanko/itp, i od razu posmarować to
    tym topnikiem z cyną. No i wkładasz jedno w drugie. Nic więcej nie
    robisz, nie podgrzewasz tego palnikiem, nie "zabielasz" jak kable.

    > 2) wkładam jedno w drugie i grzeje do momentu kiedy cyna optycznie się topi
    > 3) odstawiam palnik
    > 4) dotykam cyną w zwoju oblewając jak spaw na około rurę
    Po wsadzeniu jednego w drugie, osmarowanego topnikiem z cyną - grzejesz
    (z zewnątrz! tzn element łączony, nie rurę która do niego wchodzi) i
    widzisz że po pewnym czasie matowy topnik nagle zrobi się lustrzany -
    cyna się roztopiła. Wtedy przykładasz "zewnętrzną" cynę do
    krawędzi-szpary i powinna ci się roztopić i "wciągnąć" w przestrzeń
    pomiędzy dwoma elementami (dlatego grzejesz element zewnętrzny, by tam
    było cieplej, niż na zewnątrz, by efekt kapilary dał wciągnięcie cyny)

    > Co robię źle?
    Chyba to "zabielanie"

    > ?) Powinienem używac jakiegoś topnika (poradniki nie wspominają)?
    Ja używam "rosol-1" (już wycofany, bo zawierał ołów, ale praktycznie
    najlepszy) albo jakichś innych z ciastoramy, szaro-bura masa. Wszystkie
    tak samo dobrze się sprawują.

    > ?) Mam złą cynę?
    Lutowałem "do rur/hydrauliczną", lutowałem zwykłą "elektroniczną" (z
    kalafonią itd, jedyny minus to że trochę brudzi ta wypalajaca się
    kalafonia) - bez problemów. Nawet gdzieś kawałek polutowałem
    "nowoczesną" elektroniczną bezołowiową ROHS, i też się dobrze trzyma.

    > ?) Grzeje za mocno?
    Ciężko grzać za mocno miedź, przecież nawet robi się luty twarde, gdzie
    miedź jest podgrzewana praktycznie do plastyczności..

> [...]
    > Zachowanie cyny przypomina sytuację z brakiem topnika, ale jak mówie
    > znajomy hydraulik nie używa, a luty ma znacznie lepsze (cyna wsiąka w
    To może w złe miejsce grzejesz? Nie grzej rurki, tylko kolanko/złączkę -
    a rurka w środku sama się podgrzeje wystarczająco (a znów nie tak
    strasznie, by wyparować cały topnik), w dodatku płynna cyna zadziała
    jako pasta termoprzewodząca.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-07-07 21:37:12
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2013 21:11:17 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > 2) wkładam jedno w drugie i grzeje do momentu kiedy cyna optycznie się topi

    I plomien powinien zmienic kolor na taki bodaj wisniowy.
    Moze za slabo grzejesz?

    > 3) odstawiam palnik
    > 4) dotykam cyną w zwoju oblewając jak spaw na około rurę w miejscu gdzie
    > wchodzi w pierścień.

    Ja zawsze jeszcze palnikiem troche podgrzeje miejsce lutu.

    > *) cyna niespecjalnie się lepi rur. Wygląda jak by było brak topnika
    > bądź przegrzanie. Z rozmowy z hydraulikiem wnosze że on żadnych topników

    No mi tez to wyglada na brak / zly topnik. Na zimno przed polaczeniem
    powinienes dosc solidnie nasmarowac oba laczone elementy specjalna pasta
    (pewnie to ten topnik - w sumie raz kupilem i cala kotlownie zrobilem u
    siebie tym - z kilkadziesiat polaczen i ani jedno nie cieknie przy ~5 bar
    testowych :)

    > *) cyna nie wnika w połaczenie. Zostaje tylko na około miejsca

    To jest cos zlego. Moim zdaniem to tez brak / zly topnik. Cyne powinno
    zassac w lutowane polaczenie.

    > złaczenia. Ogólnie zachowuje się jak przegrzana.

    Watpie. Na bank zdarzalo mi sie mocno przegrzewac niektore luty bez zadnych
    konsekwencji!

    > Co robię źle?

    ... lutujesz :D

    > Ogolnie to ja mam duże doświadczenia z lutowaniem, ale w elektronice.

    To tak jak ja :) Jak mialem 15 lat to lutowalem elementy SMD szpilka
    przykrecona do lutownicy oporowej - takie np. 64-ro pinowe scalaczki
    ~1,5x1,5cm - lupa i "jazda" :D To byl dokladnie mp3 player - projekt
    na "a"... nie pamietam nazwy :( Ale dzialal :-)

    > Zachowanie cyny przypomina sytuację z brakiem topnika, ale jak mówie
    > znajomy hydraulik nie używa, a luty ma znacznie lepsze (cyna wsiąka w
    > szczelinę, a u mnie jakoś nie chce).

    Bez topnika jakos sobie tego nie wyobrazam.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2013-07-07 22:43:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2013 21:37:12 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    > przykrecona do lutownicy oporowej - takie np. 64-ro pinowe scalaczki
    > ~1,5x1,5cm - lupa i "jazda" :D To byl dokladnie mp3 player - projekt
    > na "a"... nie pamietam nazwy :( Ale dzialal :-)

    To był ten z twardym dyskiem może? :>

    L.

  • 5. Data: 2013-07-07 23:02:36
    Od: k...@g...com

> [...]
    >
    > Zachowanie cyny przypomina sytuację z brakiem topnika, ale jak mówie
    >
    > znajomy hydraulik nie używa, a luty ma znacznie lepsze (cyna wsiąka w

    Przegrzane i brak topnika. jak masz pobielone końcówki to jak byś rozpuszczoną w
    spirytusie albo jakimś rozpuszczalniku ( może być i nitro) kalafonią umazał by
    wystarczyło.

  • 6. Data: 2013-07-07 23:12:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
    > Lutuję miedź w c.o.
    >
    > Robie to za pomocą:
    > a) lampy lutowniczej na naboje propan-butan
> [...]

    już ci napisali

    czyscisz rurę szmatką scierną

    srodek kształtki drucianym wyciorkiem

    smarujesz rurkę pastą i wsadzasz od środka

    podgrzewasz kształtkę aż sie ten topnik zacznie srebrzyć wtedy dokładasz
    cynę

    zwróć uwagę czy cyna wszędzie sie dostała w szczelinkę.

  • 7. Data: 2013-07-07 23:33:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2013 22:43:30 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > To był ten z twardym dyskiem może? :>

    Tak :) Z 2,5' ATA i wyswietlaczem LCD chyba. Lezy mi jeszcze w piwnicy :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2013-07-07 23:34:43
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2013 22:43:30 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > To był ten z twardym dyskiem może? :>

    Nie na "a" tylko YAMP sie chyba nazywal :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2013-07-07 23:40:19
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2013 23:33:41 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    > Tak :) Z 2,5' ATA i wyswietlaczem LCD chyba. Lezy mi jeszcze w piwnicy :-)

    http://www.myplace.nu/mp3/hardware.htm

    ;)

    L.

  • 10. Data: 2013-07-07 23:48:43
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 lipca 2013 23:40:19 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > http://www.myplace.nu/mp3/hardware.htm

    O to to tototototo!!

    Dokladnie to:

    http://www.myplace.nu/mp3/images/yampp3_connect_larg
    e.jpg

    Lutowalem lutownica oporowa - taka ktora dzisiaj moznaby kupic za
    jakies 10 pln :D Wtedy sie jeszcze tyle wodki nie przepilo i rece
    sie tak nie trzesly, dzisiaj chyba bym nie dal rady ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.