  • 61. Data: 2015-02-14 16:13:17
    Temat: Re: Pięty pomidorowe - chyba eureka.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Ciekawi mnie jaki to jest zasięg tego "wyczuwania" wilgoci...
    > Czy nie jest tak przypadkiem, że jakiś korzeń musi się znaleźć
    > dokładnie w sferze działania tej wilgoci i po prostu naturalnie
    > się zaczyna rozrastać w tamtą stronę bo gradienty, osmoza itp
    > zupełnie fizyczne procesy a nie jest to działanie "na odległość"...

    Zasięg może być bardzo duży. Ci kanalarze klną głośno i siarczyście,
    więc słychać ich pewnie nawet w pobliżu pnia obwinionej topoli.
    Ale to oczywiście nie jest jakaś magia, tylko procesy dające się
    wytłumacyć na gruncie wiedzy licealnej. Wyczuwanie gradientów
    i różnica w tempie wzrostu jednej i drugiej strony pędu, to jeden
    z elementów tłumaczenia. Z tym że nie jest to takie "naturalne".
    Gdyby pionowo w dół rosnący korzonek był podlewany z jednej strony,
    dajmy na to ode płota, to by tam mu tkanki przyrastały szybciej
    i by wygiął się w drugą stronę, ku stodole, gdzie bardziej sucho.
    Ale on jest mądrzejszy i wygina się jednak na przekór we właściwą
    stronę. Druga rzecz to to, że cienkich korzonków można na wszelki
    wypadek zrobić więcej i rozesłać wici po całej okolicy. Dopiero gdy
    który natrafi na lepsze warunki, to tam zainwestować w rozbudowę.

    Jarek

    --
    Baczcie, aby nikt nie pozbawił się łaski Bożej, aby jakiś korzeń gorzki, który
    rośnie w górę, nie spowodował zamieszania, a przez to nie skalali się inni.

  • 62. Data: 2015-02-14 19:14:20
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > i by wygiął się w drugą stronę, ku stodole, gdzie bardziej sucho.
    > Ale on jest mądrzejszy i wygina się jednak na przekór we właściwą

    Twój model wyginania się w drugą stronę nie działa bo chyba
    myślisz o puchnięciu - tymczasem przyrost rośliny opiera się
    na mnożeniu się komorek, więc mogą się one namnażać tam
    gdzie więcej wody i tam będzie korzenia więcej... nie będzie się
    wyginał tylko będzie narastał w dobrą stronę.

    > Druga rzecz to to, że cienkich korzonków można na wszelki
    > wypadek zrobić więcej i rozesłać wici po całej okolicy. Dopiero gdy
    > który natrafi na lepsze warunki, to tam zainwestować w rozbudowę.

    Tak mogłoby by być, gdyby roślina miała centralny układ nerwowy,
    przetwarzający dane tego typu, niestety nie ma nic takiego więc
    trochę niepotrzebnie znowu roślinę personifikujesz.

  • 63. Data: 2015-02-14 19:43:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

> [...]
    > więcej wody i tam będzie korzenia więcej... nie będzie się
    > wyginał tylko będzie narastał w dobrą stronę.

    Nie nie myślę o puchnięciu. Myślę, o namnażaniu i o wzroście komórek.
    To w roślinie nie działa tak, że jeśli gałąź wygina się w lewo, to
    oznacza, że po lewej stronie narobiło się więcej komórek. Tak, to
    może być choćby w ławicy śledzi, czy u innych bawołów, co gnaja przez
    prerię. W korzonku czy łodyżce wszystko zaczyna się od stożka wzrostu,
    a dalej komóry rosną, dzielą się (czasem) i grubieją. Jeśli z lewej
    strony ten proces jest bardziej intensywny, to pęd dostanie odchylenia
    prawicowego.

    Rośliny nie mają innych możliwości ruchowych, jak tylko wzrost komórek.
    Dobrym przykładem jest choćby kwiet tulipana. Jak mu zimno, to on się
    zamyka, gdy robi się cieplej -- otwiera. Robi to przez wzrost komórek
    wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni płatków. Jak się popatrzy na
    płatki przekwitającego tulipana, to one sa bardzo długie. Bo wieczorami
    rosło ich wnętrze, a rano zewnętrze -- i tak każdego dnia. Ale tulipan,
    który rósł w domu, albo w łagodnym morskim klimacie nie wydłuża aż tak
    bardzo swoich płatków.

    > Tak mogłoby by być, gdyby roślina miała centralny układ nerwowy,
    > przetwarzający dane tego typu, niestety nie ma nic takiego więc
    > trochę niepotrzebnie znowu roślinę personifikujesz.

    Animizacja -- to by było lepsze określenie. Nie tylko człowiek ma
    centralny układ nerwowy. Źwierz, kot dajmy na to, pod tym względem
    od człeka gorszy nie jest. Ale tutaj, w tym przypadku, centralny
    układ i centralne zarządznie jest na nic. To działa bez tego. Tu
    mamy zresztą bardzo prosty przykład, realizację strategii "rośnij,
    jak ci dobrze". Ale takie na przykład śluzowce, które w zasadzie
    nie są jednym organizmem, tylko bandą luźnych komórek, potrafię tak
    łazić za chlebem po labiryntach, jakby miały pod czachą wszystkie
    pięć klepek (albo nawet ukończyły LO).

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2015-02-14 20:43:08
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    > A na uściślenie przesłanek i rzetelne przedstawienie obserwacji raczej
    > nie liczę, więc widoki na "naukowy charakter" dalej mamy marne.

    Hejka. Nie zgadzam się z powyższą pesymistyczną diagnozą. Dopóki jednak
    będziecie zdawać się na indywidualne wyobrażenia zamiast wziąć się za
    studiowanie dostępnych w sieci czy literaturze informacji to szanse macie
    rzeczywiście marne.
    Na początek warto rozstrzygnąć kwestię czy chodzi nam o określenie
    przyczyn występowania przebarwień (piętek) na owocach pomidorów czy mamy
    zdiagnozować czynniki, które ograniczają (hamują) rozwój systemu
    korzeniowego pomidorów.
    Pozdrawiam motywacyjnie Ja...cki

  • 65. Data: 2015-02-14 21:26:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

> [...]
    > przyczyn występowania przebarwień (piętek) na owocach pomidorów czy
    > mamy zdiagnozować czynniki, które ograniczają (hamują) rozwój systemu

    Mój pesymizm poznawczy w kwestii pomidorowych pięt jest całkowity.
    Nawet nie rozpocząłem procesu wyobrażania sobie jak taka pięta
    wygląda i jaka jest jej zaistnienia przyczyna. Sam opis zresztą
    przejrzałem dość pobieżnie, bez wdawania się w szczegóły relacji.
    Na nic więcej też nie liczę, zwłaszcza że stan opisywany przez
    słowo "eureka" zaje się być stanem pożądanym i ostatecznym.

    Zainteresowała mnie jedynie sprawa wzrostu korzeni, niekoniecznie
    nawet pomidorowych. To można badać w oderwaniu od jednostkowego
    przypadku, który ze względu na brak możliwości kontrolowanej
    weryfikacji, uznałem za beznajdziejny. Wszystkie dalsze rozważania
    dotyczą wyłacznie zachowania się korzenia na międzyośrodkowej
    barierze siatkowej. Do takich rozważań specjalna motywacja jest
    mi zbędna.

  • 66. Data: 2015-02-14 21:27:32
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 14 Feb 2015 20:43:08 +0100, Dirko napisał(a):

    > Na początek warto rozstrzygnąć kwestię czy chodzi nam o określenie
    > przyczyn występowania przebarwień (piętek) na owocach pomidorów

    Przeczytaj mój opis - nie chodzi o same przebarwienia, ale głównie o wady
    morfologiczne całego owocu (a dokłądnie jego "większej połowy").

    > czy mamy
    > zdiagnozować czynniki, które ograniczają (hamują) rozwój systemu
    > korzeniowego pomidorów.

    Przede wszystkim (dla mnie, dla nikogo wiecej nie musi) pewny jest związek
    między występowaniem "pięt" (tak nazywam zespół złożony z przebarwień i
    skorkowaceń ścian wewn., plus jeszcze,o czym nie pisałam, wielki
    drewniejący rdzeń) a degradacją systemu korzeniowego. Przyczyna tej
    degradacji jest pewna jak drut: krążki - na początkowym etapie tworzenia
    systemu korzeniowego. Gdyby degradacja ta następowała później, system
    korzeniowy by to pokonał - wtedy korzenie są już mocne i twarde, a nie
    takie niteczki, jak na początku, które nie są zdolne się harmonijnie
    rozwinąć w korzeniska.

  • 67. Data: 2015-02-15 12:10:53
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

> [...]
    > dotyczą wyłacznie zachowania się korzenia na międzyośrodkowej
    > barierze siatkowej. Do takich rozważań specjalna motywacja jest

    Hejka. Agronomia to nie filozofia, same rozważania tu nie wystarczą.
    Propozycje spekulacji zamiast doświadczeń w konkretnych warunkach (in vivo)
    świadczą o niezrozumieniu nauk przyrodniczych a zwłaszcza tak praktycznej
    dziedziny jak ogrodnictwo.
    Pozdrawiam empirycznie Ja...cki

  • 68. Data: 2015-02-15 13:29:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

> [...]
    > (in vivo) świadczą o niezrozumieniu nauk przyrodniczych a zwłaszcza
    > tak praktycznej dziedziny jak ogrodnictwo.

    Planowanie eksperymentów dla sprawdzenia stawianych na bieżąco hipotez
    może mieć negatywny wpływ na tempo dyskusji. Entomolodzy mają lepiej,
    ze względu na istnienie i powszechną dostępnoś Drospohila melanogaster.
    Przeto właściwym podejściem są rozważania opierające się na wsześniej
    prowadzonych doświadczeniach i obserwacjach. Co też miało miejsce.

    > Pozdrawiam empirycznie Ja...cki

    Jarek (nie przesadzając)

    --
    Słowik rzewnie śpiewa na wysokim drzewie
    Dużo malin rośnie na kolczastym krzewie

  • 69. Data: 2015-02-15 15:13:56
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Hejka. Odnoszę wrażenie, że niestety nie zbliżasz się do rozwiązania
    problemu.

    > Planowanie eksperymentów dla sprawdzenia stawianych na bieżąco hipotez
    > może mieć negatywny wpływ na tempo dyskusji.

    ... oraz spełnienie przez ministra rolnictwa słusznych postulatów
    polskich rolników.

    > Przeto właściwym podejściem są rozważania opierające się na wsześniej
    > prowadzonych doświadczeniach i obserwacjach. Co też miało miejsce.

    Jakoś nie zauważyłem tych doświadczeń i obserwacji ale skoro twierdzisz,
    że takowe miały miejsce to je opisz i bez zbędnych rozważań przedstaw
    wnioski z nich płynące
    Pozdrawiam konkretnie Ja...cki

  • 70. Data: 2015-02-15 17:06:26
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 12 Feb 2015 20:49:55 +0100, Dirko napisał(a):

    > Hejka. Tak się zastanawiam jak wyjaśnić powstawanie piętek na pomidorach
    > uprawianych bez stosowania do wysiewu nasion torfowych krążków pęczniejących
    > (tych z siateczką wokoło)!
    > Pozdrawiam dławiąco Ja...cki

    Uprawiasz tak pomidory?