    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podłączenie kominka ...
    Date: Tue, 02 Aug 2011 11:34:25 +0200

    Użytkownik Ariusz napisał:

    > Jedynie czyszczenie komina systemowego jest łatwiejsze i szybsze. W
    > kominie takim nie ma tak wiele "dobrych" miejsc do osadzania się sadzy.
    > A ta jest zabójcza dla wszystkich kominów bo jak się zapali to każdy
    > może popękać.
    >
    > Kiedyś normą komina było 14 cm, potem 18 teraz 20, sporo ceglanych
    > kominów miało właśnie dziurę 14x14 a na dodatek były zrobione z byle
    > czego i byle jak, a potem problemy. Więc jeżeli komin będzie miał
    > odpowiednią dziurę i i będzie dobrze wymurowany o pewnie posłuży wieki.

    Nie mam kominów systemowych, ale...
    Majster jak murował kominy, to włożył ceramiczne kształtki - takie
    kwadratowe w przekroju 20 x 20 cm o długości 70 cm każda, owijał je
    wełną, a potem obmurowywał.

    Kominy sprawują się bardzo dobrze - jeden sezon póki co :-), ale też
    myślałem o systemowych i jak sobie przeliczyłem ile by kosztowały, to
    sobie odpuściłem. Kształtki i wełna kosztowały mnie może 2 tys - dwa
    kominy o długości jakieś 8 m. Robota kosztowała tyle, że majster nie
    wydzielał jej osobno z wyceny. Do kominów zrobiono jeszcze kanały
    wentylacyjne z kształtek - chyba po 1, czy 1,5 zł za sztukę...

    Jak liczyłem kominy systemowe, to wychodziło mi coś chyba z 6 tys, a i
    tak trzeba je omurować...

    Czy lepszy systemowy, czy murowany?

    Wszystko chyba zależy od majstra - jak umie dobrze wymurować i jest
    umiarkowany cenowo, to warto murować, ale jak majster niepewny, to
    pewnie lepiej zastosować systemowe i spokój od fuszerek kominowych ;-).

    pozdr.
    Robert G.