    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 24 Nov 2015 15:53:21 -0800 (PST)
    Subject: Re: Podłogówka - czy wszystko jest ok?
    From: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 listopada 2015 15:42:42 UTC+1 użytkownik uciu napisał:
    > piszecie tu o podłogówce i sterowaniu pogodowym ale czy w takim układzie powinny
    być też sterowniki pokojowe? Jak w takim układzie ustala się temperaturę w
    poszczególnych pomieszczeniach? Bo nie chce by cały dom miał stałą temperaturę tylko
    np w sypialni ma być chłodniej niż w salonie.

    Zrob sobie porzadne OZC i porzadny projekt podlogowki. Kazde pomieszczenie
    ma rozne zapotrzebowanie na moc (w zaleznosci od temperatury, jaka chcesz,
    zeby w tym pomieszczeniu panowala). Kazde pomieszczenie bedzie tez mialo
    rozna powierzchnie grzejnika (podlogi). Program w zaleznosci od tych trzech
    zmiennych wyliczy dokladnie rozstaw rurek dla kazdego z pomieszczen.

    Jak Ci instalator powie, ze robi wszedzie co 10, 12, czy 15cm - to wywal
    go za drzwi. Podlogowka ma zdolnosc samoregulacji ale lepiej zrobic to
    jak "ksiazka kaze", niz niepotrzebnie ladowac w beton rure, ktora kosztuje
    i zwieksza opory instalacji (i potem trzeba pompy po 200W miec odpalone
    przez caly sezon). Ja mam rozstawy od 40cm (piwnica, garaze), przez
    20cm (salon, sypialnie), po 8cm (lazienka, maly kibelek). W miedzy czasie
    gdzies jakies 10 i 15cm tez sie zdarzaly :) Rotametry odkrecone na full,
    czyli nic nie blokuje przeplywu i pompa sie nie meczy i w kazdym
    pomieszczeniu mam dokladnie taka temperature jak sobie zaplanowalem
    (czyli salon 22, sypialnia 18, lazienki 24), calosc (teraz grzeje lekko
    ponad 200m2 na trzech poziomach) napedza jedna pompka 40W (a nawet nie wiem,
    czy nie 30W).

    Jak tak zrobisz - kupujesz sterownik pogodowy i pozostaje ustawic tylko
    wlasciwa krzywa grzewcza, czyli zaleznosc miedzy temperatura na zewnatrz,
    a temperatura wody grzewczej. Zadnych sterownikow pokojowych nie trzeba
    - w kazdym pokoju jest taka temperatura jak zalozyles.

    Poniewaz ja uzywam pompy ciepla - zagescilem sobie o ok. 25% to, co wyliczyl
    program - ale proporcjonalnie we wszystkich pomieszczeniach. Dzieki temu
    mozna jeszcze minimalnie obnizyc temperature podlog, no i w razie jakbym
    kiedys sypialnie zamienil na np. jakis inny pokoj - moge od biedy reszte
    lekko skrecic na rotametrach i podniesc temperature w tym pomieszczeniu :)

    Kogutek oczywiscie nie odniosl sie do tego, co pisalem. Czyli do pojemnosci
    cieplnej mojego budynku, ktora wyliczylem na ok 120kWh. Slonce daje
    przez sezon zimowy srednio 15kWh / dzien, czyli moze conajwyzej podniesc
    temperature wnetrza o 0,12stC :-) A przeciez jak slonce swieci to temperatura
    na zewnatrz tez rosnie i sterownik pogodowy odrazu obniza moc podlogowki.

    Dodatkowo, akumulacja pozwala wykorzystac tania II taryfe elektryczna, bo
    nie musisz grzac non stop. Przez wiekszosc sezonu mieszcze sie w 95% w taniej
    taryfie (czyli wystarczy grzac miedzy 22, a 6, oraz miedzy 13, a 15), nie
    odczuwajac zadnego dyskomfortu. I to m.in. dzieki temu place za CO ponizej
    2k pln. Przy braku akumulacji nie moglbym wykorzystac taniej taryfy, przez
    co nawet gdybym codziennie obnizal temperature w nieuzywanych pomieszczeniach
    - i tak placilbym wiecej :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.