    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompa C.O. 12V
    Date: Tue, 30 Oct 2012 16:31:46 +0100

    Marek Dyjor wrote:

    > wykaż mi w czym są wygodniejsze pompy na 12V DC?

    To już Sebastian napisał. W układach sterujących zazwyczaj
    masz dostępne takie napięcie i to o niezłej wydajności prądowej
    (np. z podtrzymującego akumulatora 12V). Można go więc
    bezpośrednio użyć do zasilania podzespołów wykonawczych,
    dostając przy tym łatwo funkcję zasilania awaryjnego.

    > i czemu nie na 24 V AC :)

    Bo na AC trudniej zrobić co wymyślniejsze sterowanie.
    I nie musi to być od razu sterowanie wektorowe, zwykły
    PWM już jest problemem. W zasadzie tylko sterowanie fazowe
    i grupowe Ci zostaje. Jeżeli potrzebujesz czegoś więcej,
    to zazwyczaj z AC robi się DC i potem znów AC inwerterem.
    Gdy zaczniesz od DC, to pierwszy etap odpada, a zasilacz
    buforowy do takiego wynalazku to banał.

    > pompa sieciowa jest najwygodniejsza bo od biedy do jej sterowani
    > wystarczy ci wyłacznik a w bardziej złożonym układzie przekaźnik

    W większości sytuacji się zgadza, mało kto ma automatykę domową.
    Jeśli jednak ktoś się już na to decyduje (np. ja i inicjator
    wątku), to się zaczyna czarna dziura -- najwięcej kombinowania
    jest z tym, ze ktoś się zafiksował na zasilaniu sieciowym, choć
    urządzenie bez problemu mogłoby być zasilane z 12V i wariant
    niskonapięciowy różniłby się tylko inaczej policzoną cewką.

    M.in. wentylatory łazienkowe i żarówki można kupić na 230V
    i na 12V, to czemu nie pompę? Bezszczotkowy silnik prądu
    stałego na hallotronach to stary i powszechnie stosowany
    wynalazek.

    Pozdrawiam, Piotr