  • 1. Data: 2012-10-28 08:36:38
    Temat: Pompa C.O. 12V
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Tak sobie myslę ... prawie wszystkie elementy sterowania pieca moga być
    zasilane z 12V. Czujniki, sterowniki, układy wykonawcze. Brak mi tylko
    pomp. Oczywście chodzi docelowo o UPS (musiałbym kupić drogi
    sinusoidalny a tak wystarczył by zwykły akumulator jakieś 5-6 razy
    taniej i więsza sprawność, doładowanie w tanszej taryfie, itd).

    Zakładając że hipotetyczną opłacalnośc tego odrzucamy (nie mam danych do
    szacunków), czy ktoś widział pompy obiegowe C.O. pracujące na prąd stały
    12V? W ostateczności może być 24V. Ale stały. Udalo mi się namierzyć
    tylko pompy do solarów które kosztują krocie (dałbym radę kupić
    sinusoidalny UPS za to). W dodatku wysokośc podnoszenia i ograniczenie
    temperatury mi kompletnie nie pasują.

    http://www.fotton.eu/niskonapieciowa_pompa_DC.php

    Ktoś widział może coś lepszego (tańsze, większe ciśnienie)?

    Pompa była by awaryjną, drugą pompą w układzie. Sterownik przłaczający
    na drugą pompe zrobie sobie, wiec sterowanie nie ma znaczenia.

    Ostatecznie - może ktoś widzial pompe do CO *bez* silnika gdzie mógłbym
    zamontowac to co chcę.

  • 2. Data: 2012-10-28 09:04:12
    Temat: Re: Pompa C.O. 12V
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 28.10.2012 08:36, Sebastian Biały pisze:
    > Tak sobie myslę ... prawie wszystkie elementy sterowania pieca moga być
    > zasilane z 12V.
    bardzo ciekawy pomysł, jednak może być problem z opłacalnością. Często
    na allegro można kupić sprawny UPS APC smart (lub podobny) za 50zł bez
    akumulatorów. Akumulatory z samochodu, pozwolą na pracę nawet parę dni
    bez prądu.
    Inne rozwiązanie. wszystko na 12V, ale pompa spięta na stałe z
    przetwornicą 12->230, a to już jest tylko 40zł.

    ToMasz

    PS
    ja parę lat temu taki silnik z pompą rozbierałem. proste to było jak
    budowa cepa. jak dostaniesz taką pompę z silnikiem zepsutą elektrycznie,
    to sobie "zrobisz" samą pompę bez silnika

  • 3. Data: 2012-10-28 09:19:23
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-10-28 09:04, ToMasz wrote:
    > bardzo ciekawy pomysł, jednak może być problem z opłacalnością.

    Rzecz w tym, że na wiosnę zamierzam wykonać samodzielnie sterownik na
    bazie jakiegoś malego komputera embedded. Tam zasilanie jest 7-12V, w
    dodatku router do netu zasilany jest z 12V również (a dostęp do
    sterownik bedzie online), w dodatku oczujnikowanie domu pracuje na 12V,
    w dodatku mierniki mocy cieplnej będą pracować na 12V, w dodaku ...
    kurde duzo tych dodatków 12V i tylko jeden problem: pompy.

    > Często
    > na allegro można kupić sprawny UPS APC smart (lub podobny) za 50zł bez
    > akumulatorów. Akumulatory z samochodu, pozwolą na pracę nawet parę dni
    > bez prądu.

    Super. Ale musi być sinusoidalny. Takiego nie kupie chyba za 50zł.

    > Inne rozwiązanie. wszystko na 12V, ale pompa spięta na stałe z
    > przetwornicą 12->230, a to już jest tylko 40zł.

    Mialem w ręku coś koło 5 modeli, żadna nie dawała sinusoidy więc silnik
    klatkowy nie ruszy. Do obsługi zasilacza impulsowego można podać
    prostokąt, a czasem i napięcie stale. Dla silnika musi być sinusoida,
    nawet jakaś pokraczna i krzywa, ale sinusoida.

    > budowa cepa. jak dostaniesz taką pompę z silnikiem zepsutą elektrycznie,
    > to sobie "zrobisz" samą pompę bez silnika

    To mnie troche martwi, bo o ile dobrze zgaduje, w moich pompach wirnik
    jest zanurzony w cieczy (świadczy o tym odpowierzenie po drugiej stronie
    wału niż doprowadzenie cieczy) i nie da się go podpiąc pod zewnatrzy
    silnik bez utraty szczelności.

  • 4. Data: 2012-10-28 11:06:23
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > kurde duzo tych dodatków 12V i tylko jeden problem: pompy.

    no to prosisz się o tanie baterie słoneczne :)

    mam taką tysiączkę i nie spotkałem silinka który by nie wystartował. nie
    wiem czy ma "sinusa" czy "prostokąt"
    http://allegro.pl/10-474-apc-smart-ups-700-sprawny-b
    ez-acc-u-i2745054227.html

> [...]
    > jest zanurzony w cieczy (świadczy o tym odpowierzenie po drugiej stronie
    > wału niż doprowadzenie cieczy) i nie da się go podpiąc pod zewnatrzy

    kurde... mózg już nie ten co kiedyś. nie pamiętam. w pompkach
    akwariowych - na 100% tak jak mówisz. w piecu... nie pamiętam czy wirnik
    pływa w wodzie czy nie.
    ToMasz

  • 5. Data: 2012-10-28 13:58:44
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    >
    > Pompa była by awaryjną, drugą pompą w układzie. Sterownik przłaczający
    > na drugą pompe zrobie sobie, wiec sterowanie nie ma znaczenia.
    A pompa z obiegu wody z samochodu? Wiele aut ma pompy elektryczne,
    wspomagające obieg wody (lub wręcz - wymuszające, np obieg nagrzewnicy,
    niezależnie od obiegu wody w silniku). np
    http://allegro.pl/opel-omega-97r-2-5-v6-pompa-silnik
    -silniczek-wody-i2692818658.html
    - wydajność to ma taką, że przy otwartym przepływie wypompowało pół
    wiadra wody w chwilę. Wytrzymuje temperatury ~120'C bez problemu, gorzej
    może być z ciśnieniem - w autach w chłodnicy bywa maks 1bar (bo
    przeważnie takie jest zabezpieczenie ciśnieniowe w postaci korka
    chłodnicy). Ale może sama pompka wytrzyma więcej?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2012-10-28 15:52:11
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:508d039f$0$26686$65785112@news.neostrada.pl...
    > no to prosisz się o tanie baterie słoneczne :)
    > mam taką tysiączkę i nie spotkałem silinka który by nie wystartował. nie
> [...]

    Sinus.
    Na takich kilka pomp pracuje i zero problemów.
    Nie chciało by mi się kombinować extra zasilaczy do ładowania akumulatorów a
    potem z pompą. A jak padnie sinik pompy to gdzi eja taką drugą 12V dostanę w
    środku zimy

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2012-10-28 16:59:36
    Od: Jacek <s...@o...pl>

> [...]
    > sinusoidalny a tak wystarczył by zwykły akumulator jakieś 5-6 razy
    > taniej i więsza sprawność, doładowanie w tanszej taryfie, itd).
    Na ładowaniu w tańszej taryfie zapomnij. Oszczędności będą rzędu ułamka
    grosza.
    Natomiast do zasilania pompy pomyśl o przetwornicy zamiast UPS.
    Ja korzystam od lat z polskich przetwornic Tatarek 250 i 400 W. Nie
    oglądałem na oscyloskopie, czy daje czysty sinus, ale piec c.o. chodził
    na niej bezproblemowo.
    http://www.tatarek.com.pl/index.php?kat
    Jacek

  • 8. Data: 2012-10-28 17:43:04
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    > Tak sobie myslę ... prawie wszystkie elementy sterowania pieca moga być
    > zasilane z 12V. Czujniki, sterowniki, układy wykonawcze. Brak mi tylko
    > pomp. Oczywście chodzi docelowo o UPS (musiałbym kupić drogi

    weź normalną pompe i podłącz do taniego ups-a - sprawdz czy dziala i problem
    z głowy. Bo przekombinowałeś nieco :-)

    b.

  • 9. Data: 2012-10-28 18:12:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-10-28 17:43, Budyn wrote:
    > we 1/4 normaln? pompe i pod??cz do taniego ups-a - sprawdz czy dziala i problem
    > z g?owy. Bo przekombinowa?e? nieco :-)

    Niekoniecznie. Pompa 12V bajecznie prosto się reguluje (PWM) i pozwala
    na łatwą kontrolę (czy pobiera prąd, ile, czy nie ma awarii). Natomiast
    co do przetwornicy czy UPSa: kilka miesięcy temu podpinałem dość solidny
    APC 450 do - niedużej pompy CO. Prąd rozruchowy silnika powodował alarm
    na UPSie. Czyli musiałbym wziąść krowę o mocy pewno koło 1000VA, albo
    należało by tutaj zastosować jakiś płynny rozruch (falownik, lub
    przynajmniej tyrystorami). Tak czy siak UPS jest rozwiązaniem oczywiście
    wygodnym, ale niekoniecznie perfekcyjnym :) A że elektronik jestem to
    obciachowo jest używać gotowców :)

    Nie mogę się nadziwić że nie ma pomp 12V w sensownej cenie :/

  • 10. Data: 2012-10-28 19:45:20
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    > Niekoniecznie. Pompa 12V bajecznie prosto się reguluje (PWM) i pozwala na
    > łatwą kontrolę (czy pobiera prąd, ile, czy nie ma awarii). Natomiast

    tyle ze to jest zupełnie zbędny gadzet - trzybiegowa typowa pompa pozwala
    wybrac którys bieg jako najkorzystniejszy. Kontrola jest zbędna itd.
    Uparłeś sie skomplikowac prosty układ - no to musi kosztować extra :-)

    b.