    Subject: Re: Pompa ciepła vs panele PV
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Thu, 5 Apr 2018 21:04:36 +0200

    W dniu 2018-04-05 o 20:25, w...@g...com pisze:

    > Powiedz nam, jeżeli już doliczasz koszty i trzymać się tego, to czy na komin i
    kotłownię obliczasz 'amortyzację' (czy jakkolwiek zwał) też na 15 lat porównując do
    amortyzacji kosztów pompy?

    > Czyli po 15latach:
    > - w przypadku pompy wywalasz starą pompę i kupujesz po prostu nową - OK

    PC zasadniczo powinna wytrzymać bezawaryjnie ok. 20 lat. W razie awarii
    wymienia się uszkodzony podzespół, ale po takim okresie są już na rynku
    nowsze generacje, bardziej sprawne i pracujące przy niższych
    temperaturach powietrza ( w przypadku powietrznych PC).

    Oczywiście zawsze jest ewentualność wystąpienia awarii zarówno przy
    pompie jak przy kotle, ale są to przypadki na tyle losowe, że trudno je
    uwzględniać przy liczeniu opłacalności. Dlatego można przyjąć jednakowe
    prawdopodobieństwo. W wyliczeniach natomiast należy wziąć pod uwagę
    elementy, które ulegają normalnemu zużyciu. W przypadku kotła
    pelletowego jest to wszystko co wymieniłem.
    W przypadku PC wszystko zależy od typu. Ale i tak której by nie brać PC
    pod uwagę to i tak ogrzewanie pelletem wyjdzie drożej.