  • 1. Data: 2018-04-03 16:12:12
    Temat: Pompa ciepła vs panele PV
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wziąłem sobie wycenę paneli FV i zacząłem przeliczać opłacalność dla mojego
    domu. Sprawdźcie mnie proszę w wolnej chwili, może coś pominąłem.

    Dom 180m2, ze stratami maksymalnymi 6.5kW przy -20sC i 22sC w domu, z
    zapotrzebowaniem na CO/CWU na poziomie 12MWh/rok co stanowi na CO 55kWh/m2
    -- a więc można rzec przeciętny dom energooszczędny, z najlepszym
    współczynnikiem cena/jakość.

    Koszt instalacji PC PW Panasonic 9kW (naturalnie bez podłogówki) to 28 tys.
    zł ze zbiornikiem CWU. PC zużyje energii na CO/CWU przy COP3 4000kWh za
    0,35 zł/kWh (choć są oferty za 0,30 a nawet 0,28) czyli 1400 zł/rok (a przy
    niższej stawce 1200 zł/rok). Przez 15 lat za ogrzewanie zapłacę 21000 zł
    (albo 18000) dostarczając 180000 kWh ciepła. W sumie 49000 zł na całość
    (albo 46000). Zbilansowany koszt końcowej kWh wyjdzie 0,27 zł (albo 0,25).

    Doliczmy do powyższych założeń w takim razie 5kW instalację PV ongrid,
    która kosztuje ~4.5 kzł/kWp, czyli w sumie 21,5 tys., która teoretycznie
    daje rocznie 5MWh, a którą oddaje się do sieci i odbiera w 80%. Tj.
    odbierze się 4MWh aby pokryć zapotrzebowanie pompy. Bilans, 28+21,5= 49500
    zł, czyli kosz końcowej kWh po 15 latach dopiero się wyrówna (z PC w
    droższym prądzie) i zacznie powoli zwracać.

    Żeby ten sam system ogarnąć na samych panelach trzeba instalacji o mocy
    15kWp, bo wtedy rocznie da 12MWh. Koszt to 64500 zł. Odjąć różnicę w
    koszcie instalacji podłogówki [liczę wodną po 120zł/m2 (acz pewnie da się
    zrobić taniej) i 60zł/m2 za druty w podłodze czyli różnica przy 180m2
    wynosi 10800zł] daje ostatecznie 53700 zł. Czyli nadal w stosunku do PC kWh
    ciepła wychodzi po 0.30 czyli WIĘCEJ. Już nie wspominam, że aby mieć 15kWp
    to trzeba mieć niezłą stodołę (co kłóci się automatycznie z powierzchnią
    dachu, pomimo ogromnej powierzchni domu) albo pole żeby nastawiać paneli. W
    moim domu 180m2 jest 350m2 dachów i wszystko co zmieścili u mnie
    wyceniający PV to niecałe 10kWp (i to prócz rozłożenia na połaci na
    południe rozłożone jeszcze na połaciach wschód i zachód co zapewni
    prognozowane 8,5MWh/rok a więc znowu 3.5MWh braknie i trzeba tak czy siak
    dokupić).

    Ergo, do takiego domu jak mój to może mieć nadal sens tylko z dopłatami.
    Jak jeszcze uwzględnić że będę chciał chłodzić dom w lato oraz grzać basen
    ogrodowy (35m3 wody), to nic nie spisze się taniej i lepiej niż pompa
    ciepła.

    BTW ktoś słyszał coś o panelach hybrydowych tj. solar+fotowoltaika? W
    teorii ma to powodować poprawienie sprawności fotowoltaiki w największe
    upały poprzez skuteczniejsze ich chłodzenie wodą. Byłoby to fajne
    rozwiązanie szczególnie u mnie gdy chcę przecież grzać wodę w basenie
    ogrodowym i wyprodukować sobie jak najwięcej energii na zimę -- taki złóg
    wody o temperaturze 26-32sC to byłby niezły bufor chłodzący.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2018-04-03 16:40:22
    Temat: Re: Pompa ciepła vs panele PV
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 kwietnia 2018 16:12:12 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > Jak jeszcze uwzględnić że będę chciał chłodzić dom w lato oraz grzać basen
    > ogrodowy (35m3 wody), to nic nie spisze się taniej i lepiej niż pompa

    FV moze wchodzic w grę jak trafisz na dopłaty.

    > BTW ktoś słyszał coś o panelach hybrydowych tj. solar+fotowoltaika? W
    > teorii ma to powodować poprawienie sprawności fotowoltaiki w największe
    > upały poprzez skuteczniejsze ich chłodzenie wodą

    To jest rozwiazanie czysto teoretyczne bo nie zgadzają się za bardzo zakresy
    wymaganych temperatur, takie wynalazki są dla hobbystów :)

    b.

  • 3. Data: 2018-04-03 16:56:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 3 Apr 2018 07:40:22 -0700 (PDT), Budyń

    > FV moze wchodzic w grę jak trafisz na dopłaty.

    Zależy jeszcze od domu. Jak zaprojektować dom pod panele, to przy obecnych
    cenach pewnie dałoby się zrobić opłacalną instalację. Z pewnością jest
    lepiej z cenami niż 2 lata temu, kiedy za 1kWp krzyczeli >6kzł.

    > To jest rozwiazanie czysto teoretyczne bo nie zgadzają się za bardzo
    > zakresy wymaganych temperatur, takie wynalazki są dla hobbystów :)

    Jak dla mnie się zgadzają -- tj. w największe upały sprawność spada a
    jednocześnie wtedy najlepiej solar grzeje, czy to CWU (tylko tu mało
    "miejsca") czy basen.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 4. Data: 2018-04-03 18:40:54
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 kwietnia 2018 16:56:40 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    >
    > Jak dla mnie się zgadzają -- tj. w największe upały sprawność spada a
    > jednocześnie wtedy najlepiej solar grzeje, czy to CWU (tylko tu mało

    oj tam oj tam - solary wodne mają tym wieksza sprawność im w danych warunkach jest
    teoretycna temperatura stagnacji. Czyli dla typowych solarów dobrze powyzej
    200stopni. A fotowoltaika nagrzewa się do powiedzmy 50stopni. Tam będzie żenada a nie
    odbiór ciepła wodą.

    Wiec w efekcie wychodzi jakies pół procenta lepiej w produkcji prundu, a odbiór
    ciepła do wody też z podobną - za cenę masakrycznego skomplikowania układu i jego
    kosztów.

    b.

  • 5. Data: 2018-04-03 18:48:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 3 Apr 2018 09:40:54 -0700 (PDT), Budyń

    > Czyli dla typowych solarów dobrze powyzej 200stopni.
    > A fotowoltaika nagrzewa się do powiedzmy 50stopni.

    Czemu różnica jest aż tak duża i czy aby na pewno
    panele PV nie grzeją się bardziej?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2018-04-03 20:17:24
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 kwietnia 2018 18:49:18 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Tue, 3 Apr 2018 09:40:54 -0700 (PDT), Budyń

    > Czemu różnica jest aż tak duża i czy aby na pewno
    > panele PV nie grzeją się bardziej?

    różnica jest w tym ze solary wodne pokrywa sie powłokami selektywnymi plus szyba w
    celu osiagania wysokich temperatur - a w FV celem jest osiągnięcie dokładnie
    odwrotnego efektu. Czyli materiał jest nieselektywny i nie ma szyby.

    b.

  • 7. Data: 2018-04-03 20:26:24
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 3 Apr 2018 11:17:24 -0700 (PDT), Budyń

> [...]
    > plus szyba w celu osiagania wysokich temperatur - a w FV celem jest
    > osiągnięcie dokładnie odwrotnego efektu. Czyli materiał jest

    Ale mimo tego czytam w opracowaniach dot. sprawności
    paneli PV, że szacują spadek do 80sC na panelu...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2018-04-03 20:27:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

> [...]
    > PC zużyje energii na CO/CWU przy COP3 4000kWh za
    > 0,35 zł/kWh (choć są oferty za 0,30 a nawet 0,28) czyli 1400 zł/rok (a przy

    Ja bym liczył realnie 70% w taniej taryfie i 30% w drogiej, więc wyjdzie
    nieco więcej, pewnie pod 1800.

    > daje rocznie 5MWh, a którą oddaje się do sieci i odbiera w 80%. Tj.
    > odbierze się 4MWh aby pokryć zapotrzebowanie pompy.

    Tu z kolei jest lepiej, bo teraz jak sobie popatrzę to bardzo często jest tak:

    http://pvmonitor.pl/user.php?idinst=10165&od=2018-4-
    2&do=2018-4-2

    czyli duża ilość dziennej produkcji idzie bezpośrednio w pompę, tak więc
    ten współczynnik odzysku jest na pewno większy niż 0,8. O ile większy
    trudno powiedzieć, w ciągu tej lepszej połowy roku jak słońce świeci
    cały dzień to też sporo energii leci na bieżące zużycie w domu,
    zanim ucieknie do sieci żeby wrócić pomniejszona o haracz.

    > BTW ktoś słyszał coś o panelach hybrydowych tj. solar+fotowoltaika? W
    > teorii ma to powodować poprawienie sprawności fotowoltaiki w największe
    > upały poprzez skuteczniejsze ich chłodzenie wodą.

    Szukałem tego jakiś czas temu, Angole to chyba testują. Jak dla mnie lipa
    bo drogie. Chyba że stanieją, ale wtedy patrz marudzenie Budynia ;)

    L.

  • 9. Data: 2018-04-03 20:51:50
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    moje zdanie jest takie: jeśli Ci zależy, aby uzyskać jak najwięszką
    sprawność z metra kwadratowego powierzchni, to szukaj super hiper
    wynalazków. jak Ci zależy aby schłodzić baterie słoneczne - zrób to sam.
    Pytanie, czy w naszym klimacie to się kiedykolwiek zwróci

    ToMasz

  • 10. Data: 2018-04-03 21:05:50
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 3 Apr 2018 11:27:42 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Ja bym liczył realnie 70% w taniej taryfie i 30% w drogiej, więc wyjdzie
    > nieco więcej, pewnie pod 1800.

    Przy czym średnioroczny COP na poziomie 3 jest przyjęty stosunkowo niski,
    więc... ;)

    > Tu z kolei jest lepiej, bo teraz jak sobie popatrzę to bardzo często jest tak:
    > http://pvmonitor.pl/user.php?idinst=10165&od=2018-4-
    2&do=2018-4-2

    Bardzo często to nie -- raczej tylko ostatnio. Przy takich zyskach
    słonecznych i temperaturze jak dzisiaj wcale nie trzeba już grzać.

    > czyli duża ilość dziennej produkcji idzie bezpośrednio w pompę, tak więc
    > ten współczynnik odzysku jest na pewno większy niż 0,8.

    Ale też przywołałem zyski roczne obliczone przez firmę wyceniającą panele,
    a wiadomo że ci zawsze będą zawyżać parametry żeby sprzedać towar. ;)

> [...]
    > cały dzień to też sporo energii leci na bieżące zużycie w domu,
    > zanim ucieknie do sieci żeby wrócić pomniejszona o haracz.

    Można w ogóle w instalacji ongrid wykorzystywać energię bezpośrednio? Jak
    jest za mało mocy to część bierze z paneli a część z sieci?

    > Szukałem tego jakiś czas temu, Angole to chyba testują. Jak dla mnie lipa
    > bo drogie. Chyba że stanieją, ale wtedy patrz marudzenie Budynia ;)

    Ogólnie się nie napinam, po prostu wczoraj przy jajku szwagier wspomniał że
    takie rozwiązanie jest.

    --
    Pozdor
    Myjk