  • Data: 2018-04-06 19:19:10
    Temat: Re: Pompa ciepła vs panele PV
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Trociny sa odpadem przy przerobie drewna. Firma ktora ich nie przetworzy albo nie
    sprzeda jako surowiec do przetworzenia bedzie musiala poniesc koszt utylizacji. Ceny
    pelletu spadna tak jak spadly ceny brykietu. Brykiet i pellet powstaja z tego samego
    surowca. Produkcja pelletu jest wydajniejsza a maszyna mniej skomplikowana. Jak
    pojawil sie brykiet, tak ze dwadziescia piec lat temu mialem z nim pierwszy kontakt,
    to cena za tone byla w okolicach 1200 zlotych. Dzisiaj mozna brykiet poza sezonem
    kupic po 400-450 zlotych za tone. Surowiec kosztuje, w przypadku brykietu i pelletu
    tyle samo bo to ten sam surowiec, ok 100 zl za tone. Na razie ceny pelletu caly czas
    powoli spadaja, tak jak kiedys spadaly ceny brykietu. Pellet coraz bardziej sie
    upowszechnia i powoli powstaje coraz wiecej firm go produkujacych i importujacych.
    Chwilowo produkcje pelletu blokuje mala ilosc stosunkowo drogich piecykow i brak
    malych kotlow. Ale i to powoli sie zmienia. Nie wiem dlaczego producenci kotlow
    uparli zeby produkowc kotly od 15kW wzwyz jak w budownictwie energooszczednyn operuje
    sie o wiele mniejszymi mocami.

    Ceny pelletu były najniższe jakieś 2-4 lata temu. Wtedy można było kupić
    poniżej 600zł.

    Obecnie cena pelletu idzie w górę i ten sam pellet, który wtedy
    kosztował poniżej 600zł obecnie kosztuje ponad 700zł.

    Co do ceny pelletu póki produkowany jest ze śmieci będzie w miarę tani,
    ale jak użytkowników będzie dużo trzeba go będzie produkować z pełno
    wartościowego drewna, a wtedy tanio nie będzie. Tym bardziej, że sam
    proces produkcyjny nie należy do tanich, bo potrzebuje sporo energii
    elektrycznej.

    Dlatego też jeżeli wzrośnie cena prądu to także i wzrośnie cena pelletu.

    Na rynku jest jeszcze ukraiński pellet z łusek słonecznika, który można
    i obecnie kupić dużo taniej, ale jego wartość opałowa jest znacznie
    niższa od pelletu drzewnego i jakość spalania dużo gorsza. Więcej
    popiołu, więcej spieków.