    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompy ciepła
    Date: Sat, 28 Oct 2023 09:11:04 +0200

    On 26.01.2021 12:34, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Gdy ktoś zaczyna malować takie obrazy, najlepiej zadać mu pytanie, czy
    > umie oszacować rząd wielkości zmian wartości fizycznej wywołanej przez
    > zjawisko, na które się powołuje. Ktoś na przykład wskazując na swoje
    > buty mówi, że siła Coriolisa działająca w trakcie marszu sprawia, że
    > podeszwa z jednej stron zużywa się bardziej niż z drugiej. W ogólności
    > ma oczywiście rację. Ale poza tym powinien udać się do ortopedy.

    > Ja wiem, że teraz wszyscy czują się w obowiązku wyrazić swoje zdanie na
    > temamt tego, czy zimą na K2 należy wchodzić z tlenem, czy bez tlenu.
> [...]

    Na fali popularności mierzenia teraz wszystkiego co jest w powietrzu,
    nabyłem w sierpniu taki -miernik- wskaźnik CO2 - https://ibb.co/3svPBhf

    Jeżeli umówimy się, że w normach wentylacji chodzi głównie o CO2
    wydychane przez ludzi (ale i nie tylko, choćby kuchnia jest takim
    generatorem), to wentylując latem na poziomie 240m3/h - miałem wskazania
    w okolicach 800-950 ppm (0,08-0,09%). Z nadmuchu leciało wtedy często
    24C (w domu było 24-25C).

    Teraz gdy jest chłodniej, wentyluje na poziomie 160m3/h a wskazania
    wahają się w granicach 650-800 ppm (0,065-0,08%). Z nadmuchu aktualnie
    leci 19-20C (w domu jest 21-22C).

    Urządzenie wystawione na dworze, pokazuje 400-430 ppm.

    Do dyskusji o gęstości powietrza latem oraz zimą, jego wilgotności oraz
    konwekcji wynikającej z różnicy temperatur nawiewanej-wywiewanej, myślę
    że dodaje to całkiem mocny argument ;-)

    PS. Nabyłem też taki wskaźnik PM2.5 - https://ibb.co/3R4NWr0 - pi razy
    oko stojąc obok Airly zawieszonego na budynku szkoło niedaleko,
    pokazywał +- kilka ppm (przy niskim stanie jak i przy wysokim).

    I jak kogoś to interesuje, to mogę stwierdzić że standardowe
    filtry/maty/włóknina opisana jako G4 (ISO Coarse), odfiltrowuje tak
    50-60% tego co pokazuje PM2.5. Ni to mało, ni to dużo. Jak kontakt z
    palaczami ma się sporadyczny, to można by się nie przejmować. Jak się
    mieszka np. w Krakowie to przypuszczam, że warto zainwestować w więcej
    stopni filtracji nadmuchu (chociaż na okres grzewczy). Pomiary
    wykonywałem przy czerpni na zewnątrz oraz z nadmuchu w domu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz