    From: nadir <n...@h...org>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pompy ciepła
    Date: Mon, 30 Oct 2023 12:37:38 +0100

    > Te co wskazałeś, to napisałbym nawet że w ogóle. To nie jest, tak że
    > wpadłem na pomysł i wybrałem pierwszy z brzegu. Cztery miesiące mi to
    > zajęło, a ten co mam to ostatecznie trzeci. Pierwszy to okazało się to
    > co wskazałeś (oparte na czujniku typu eCO2 - czyli "wróżenie z fusów"),
    > drugi już na NDIR ale się zepsuł po 2 tygodniach używania. Trzeci
    > (aktualny) także jest oparty na NDIR i uważam ten kierunek za słuszny.

    Nie wskazywałem nic konkretnego, tylko pierwsze lepsze zapytanie do
    Allegro, że pełno tego jest na rynku, ale nawet w tym przedziale cenowym
    jest wspomniany przez Ciebie Technoline.

    > A jeżeli chodzi o dokładność, to nie wiem czego byś oczekiwał, ale
    >
    > "Measuring range (400-5000 ppm), resolution (1 ppm), accuracy up to 2000
    > ppm ?(5% MV + 50 ppm) / from 2001 ppm ?(8% MV + 50 ppm)"
    >
    > I jest to dla czujnika "konsumenckiego", gdzie (myślę że możemy się
    > umówić) interesują nas wartości w zakresie "do 1000 pm". W tym zakresie
    > te sensory (Senseair, Sensirion) mają dokładność w granicach +- (30ppm +
    > 3% MV) - (50ppm + 5% MV) - czyli dla 1000pm od 60ppm do 100ppm.

    Już pomijając, że te wszystkie popularne wskaźniki opierają się na
    kilkunastu modelach chińskich wyrobów, na których producent/dystrybutor
    może sobie różne cuda powypisywać, to nie o dokładność tu chodzi, bo
    0,01% CO2 w tą czy w tamtą człowieka nie zabije.

    > Czy będzie w rzeczywistości 900ppm czy 1100ppm gdy pokaże 1000pm - to
    > mnie osobiście jest obojętne. Informacja że jesteśmy przy "granicy"
    > konieczności przewietrzenia, wydaje się zrozumiała.

    Tylko, że my jako ludzie nie potrzebujemy żadnych wskaźników do tego, że
    jest lub nie, potrzeba przewietrzania pomieszczena, to się po prostu czuje.

    > Panie, są różne rodzaje czujników (konsumenckich) - eCO2 (pomiar
    > rezystancji warstwy reaktywnej), NDIR (niedyspersyjne czujniki
    > podczerwieni), fotoakustyczne, elektrolityczne.
    >
    > I uwierz, są gorsze i lepsze ale żaden z nich nie jest najlepszy. Jedne
    > będą dokładniejsze w niskim zakresie, inne w wyższym. Jedne mają
    > trwałość 10 lat inne roku. Jedne mają "dryft" i trzeba je kalibrować
    > inne nie. Wyznacznik kwoty 1000zł nic nie zmienia.
    >
    > Przykład (bardzo chwalonego) Aranet4 (także NDIR) -
    > https://mera-sp.pl/system-aranet/3890-czujnik-aranet
    4-pro.html za ~1000zł

    > CO2: 0 - 2000 ppm: ?50 ppm lub 3% wyniku - dokładność lepsza o 20ppm,
    >      2001 - 9999 ppm: ?10% wyniku - powyżej 2000ppm już gorzej

    Nie wiem co tam jest chwalone a co nie, problem z konsumenckimi
    wskaźnikami jest taki, że one mocno zawyżają wyniki pomiarów. Parę lat
    temu miałem do dyspozycji profesjonalne mierniki stężenia CO, CO2 i
    innych pyłów/gazów. Porównywałem sobie wtedy wskazania tych
    profesjonalnych mierników z tymi konsumenckimi wskaźnikami/czujkami,
    wyszło że te drugie mocno zawyżały pomiary, czasem 30-50%, a czasem
    nawet 2x, już pomijam, że ważne jest miejsce/punkt pomiaru, bo to też ma
    wpływ na wyniki. Z dwojga złego lepiej, że zawyżały niż zaniżały, bo to
    bardziej bezpieczne, tylko nie wiem czy ich producentom chodziło o
    bezpieczeństwo czy po prostu nie dało się tego inaczej wykonać, to sobie
    zostawili dupochron.
    W każdym razie stwierdziłem, że nie potrzebne mi są wskaźniki, które
    chooj wie co mierzą i chooj wie co pokazują. Pozbyłem się całego
    dziadostwa i zostawiłem jedynie czujnik CO w piwnicy, ze względu na
    kocioł C.O. Wietrzyć pomieszczenia i tak trzeba, nie ważne co wskaże
    czujnik.