  • 41. Data: 2021-09-22 08:44:33
    Temat: Re: Powietrzna pompa ciepła wysokotemperaturowa
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.09.2021 08:53, Uzytkownik wrote:
    > Ale są też pompy, których maksymalna moc w całym zakresie pracy jest stała

    A technicznie jak to jest zrealizowane, przecież czynnik używają ten sam?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 42. Data: 2021-09-22 09:03:02
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 08:35 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Sprostuje tylko że w środku zimy (przy ciągłej wielogodzinnej pracy)
    > jest to zdecydowanie bliżej 1h niż "kilku" (szczególnie w okolicy 0C
    > kiedy powietrze jest względnie wilgotne).

    To jest bardziej złożony algorytm niż tylko czas od do:

    W mojej toshibie jest tak:
    https://www.manualslib.com/manual/1299315/Toshiba-Ra
    v-Sp1104at8-E.html?page=56

  • 43. Data: 2021-09-22 09:12:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 08:44 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > A technicznie jak to jest zrealizowane, przecież czynnik używają ten sam?

    Technicznie w Panasonikach T-CAP jest dodatkowy element tzw.
    "dochładzacz". Jest to rura w rurze, która schładza dodatkowo ciecz
    wychodzącą ze skraplacza. Dodatkowo T-CAP'y mają przewymiarowany parownik.
    Taniej jednak wychodzi nieznacznie przewymiarować zwykłą powietrzną PC
    (aby był zapas na duże mrozy) niż dopłacać do T-CAP'a. Przynajmniej dwa
    lata temu tak było. Przewymiarowana PC będzie nieznacznie droższa w
    ekploatacji (bo nie zmoduluje do min mocy T-CAP'a) ale jak to kiedyś
    liczyłem to mi wychodziło, że to szczegół do pominięcia.

    TG

  • 44. Data: 2021-09-22 10:38:51
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-21 o 22:03 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Wtedy trzeba zacząć stukać w klawiaturę, a wszystko wróci do normy.

    Tylko pod warunkiem, że pies miał ciężki dzień i swoim chrapaniem
    zagłuszy stukanie.

    To zawiła sieć zależności, a i nie wiem czy te kamyki na podwórku,
    przyklajstrowane poxipolem, też jakiejś roli nie odgrywają: pies z nimi
    cały dzień walczy, później zmęczony chrapie, potomstwo zaczyna nocne
    stukanie i już Tomaszowy sen spokojny. To bardzo ciekawy ekosystem. I
    oczywiście nie wyśmiewam się tu wcale z niczego - każdy z nas ma
    przecież jakiś swój sposób na życie. Ważne, że działa.

    Mateusz

  • 45. Data: 2021-09-22 10:49:59
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-22 o 09:12 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Taniej jednak wychodzi nieznacznie przewymiarować zwykłą powietrzną
    > PC (aby był zapas na duże mrozy) niż dopłacać do T-CAP'a.

    A czy taka przewymiarowana pompa nie zacznie taktować w cieplejsze dni?
    Ja wiem, że teraz inwertery modulują dość elastycznie, ale jednak
    poniżej pewnego minimum obrotów nie zejdą.

    Kilka dni temu rozmawiałem z instalatorem (takim prawdziwym, z beretem,
    petem w zębach i w ogóle), który odradzał montowanie pompy w moim
    lokalu, bo "albo będzie zimno zimą bo pompa za słaba, albo silnik
    będzie taktował w cieplejsze dni i pompa się spsuje". Dlatego
    rozpatruję raczej model małej mocy, a w mroźne dni ew. dogrzewać
    farelką (jeśli pompa nie ma własnego dogrzewacza).

    Mateusz

  • 46. Data: 2021-09-22 11:15:51
    Od: adam <a...@a...pl>

    W dniu 2021-09-21 o 07:39, Myjk pisze:
    > Tue, 21 Sep 2021 01:16:05 +0200, adam

    > Niedawno sam sobie (sam) zamontowałem. Zwykłą 14kW (dla A2W35), nie
    > wysokotemperaturową. Koszt z robotą własną 26kzł zł brutto z VAT 23%.
    > Działa jak należy póki co.
    >
    > Podaj zużycie wungla, najlepiej przy 0sC, a jak nie to sezonowe, i jaka
    > temperatura na grzejniki leci przy -20sC i przy 0sC.

    Nie kontroluje tego dokładnie, bo mi się nie chce. Na sezon od połowy
    września do połowy maja, czyli 8 miesięcy, wychodzi ok 4 ton ekogroszku.
    Średnia dzienna ok 16 kg. W szczycie tej zimy (temp dochodziła do prawie
    -20C) było to ok 32kg/doba. Wartość opałowa teoretycznie 25MJ/kg.

    Nie wiem ile jest na grzejnikach, na piecu mam ustawione 67, grzejniki
    nigdy nie są gorące. Czy -20 czy +5, to temp jest podobna, z tym, że
    przy +5 piec chodzi krócej, przy mrozach dłużej.

  • 47. Data: 2021-09-22 11:20:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > A czy taka przewymiarowana pompa nie zacznie taktować w cieplejsze dni?
    > Ja wiem, że teraz inwertery modulują dość elastycznie, ale jednak
    > poniżej pewnego minimum obrotów nie zejdą.

    Co w taktowaniu złego? Albo zapytam inaczej, czy da się ustawić metronom
    tak, by nawet Ziutek w berecie z antenką poczuł bluesa? Powedzmy, że
    długość taktu 24 godziny i metrum marszowe -- raz grzeje, a raz nie.
    Odpowiednik strategii "w cieplejsze dni raz dziennie przepalam w kominku".

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2021-09-22 11:23:58
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 10:49 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

> [...]
    > rozpatruję raczej model małej mocy, a w mroźne dni ew. dogrzewać
    > farelką (jeśli pompa nie ma własnego dogrzewacza).

    Moja 16kW w lecie grzeje 300L wody w zasobniku. Nic nie taktuje. Po prostu
    uruchamia się na kilkanaście min. z min mocą. Wg instrukcji potrafi
    modulować do 10% mocy maksymalnej, pobiera wtedy 530W energii
    elektrycznej, ale to mocno zależy od temp. zewnętrznej.

    Zobacz strona 51:
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour
    ce=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiswd-loJLzAhUPv
    4sKHRMbDNsQFnoECAQQAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.toshibapr
    o.fi%2Fen%2Ftuotteet%2Ftoimistot-ja-konttorit%2Foutd
    oor-unit%2Frav-gp_at%2FDatabook%2520RAV-GP1101_1401_
    1601AT8-E&usg=AOvVaw0tVs14yGjOteK5CxsDbq8q

  • 49. Data: 2021-09-22 11:29:44
    Od: adam <a...@a...pl>

    Pytanie do Tomasza i do heby.
    Jakie modele macie u siebie? Czy kupilibyście drugi raz to samo? Co
    ewentualnie byście zrobili, usprawnili?

    Martwi mnie trochę ten hałas. Dobre miejsce na monoblok mam u siebie pod
    oknem sypialni, a że praktycznie przez większość obecnych zim mam
    otwarte okno, to mogę to słyszeć. Są jakieś wytyczne jak daleko można by
    to ustrojstwo odsunąć od budynku? Tak żeby tego nie widzieć i nie
    słyszeć, ale żeby straty były akceptowalne.

  • 50. Data: 2021-09-22 11:32:13
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-22 o 11:20 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > Powedzmy, że długość taktu 24 godziny i metrum marszowe -- raz
    > grzeje, a raz nie. Odpowiednik strategii "w cieplejsze dni raz

    Rzecz w tym, że to taktowanie byłoby (wg. oceny pana instalatora)
    znacznie częstsze. Ja się nie znam, mogę tylko wierzyć na słowo (z
    pewną dozą zdrowej nieufności).

    Dodam, że instalacja którą planuję będzie miała relatywnie niską
    bezwładność - ani tam bufora, ani podłogówki. Ot, mała pompa i 3
    grzejniki. Łącznie pewnie jakoś w okolicach 50l wody i glikolu.

    Mateusz