    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Przesuniety slup pod wiencem - prosba o porade
    Date: Tue, 02 Mar 2010 00:53:05 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam,
    >
    > W zeszłym roku wymieniony został dach na budynku gosp - zdjety eternit, nowe
    > szczyty , wieniec, konstrukcja dachu. Niestety po zimie zapewne pod naporem
    > sniegu jeden ze slupow naroznych wysunal sie spod wienca na ok 1 cm.
    > Najprawdopodobniej slupy zostaly podciete tak ze stal z nich nie polaczyla
    > sie z pretami wienca :( Co mozna w tej sytuacji zrobic ? Myslalem o czyms w
    > rodzaju opaski z plaskownikow wykonanej na zewnatrz budunku ktora spinalaby
    > calosc. Moze w jakis sposob polaczyc slup z wiencem? Bede niezmiernie
> [...]

    Takie ciekawe tematy sie tu omawia a ja bidny siedzialem bez pradu, bez wody
    ciepla, internetu i telefonu przez kilka dni istnej zawieruchy snieznej, ktora
    dopadla New York i okoliczne wsie i miasteczka... A tu kurde ociplenie; pan
    Gore znowu jakis doktorat honoris causa odebral nie mowiac juz o nastepnych 2
    miliardaach dolarow na.. no wlasciwie to nie wiem na co, chyba na propagande
    sukcesu. A tu jak na ironie zima trzyma.
    Ale ad rem.
    Zastanawialem sie co sie stalo, z jakiej przyczyny ten slupek nie tylko sie
    odspoil lecz wyraznie osiadl i odchylil. I chyba tylko bledem fundamentowania
    tego slupka mozna to wytlumaczyc.
    Zapewne sciany byly pobudowane pozniej, zapewne obie spieraja sie na
    fundamencie slupka i ten bidny nie wytrzymal tylko razem ze sciana poszedl na
    dol dobre 2 cm. Zatem praktycznie on niczego nie podtrzymuje tylko sobie stoi
    odchylony. Wieniec zas sobie stoi na scianach.
    Wiec tu chyba nie ma co kombinowac tylko zastosowac rozwiazanie podane tu
    przez Kogos (nie che mi sie wracac) mianowicie zastosowac ukosne pasy wykonane
    z blachy 3-4 mm wiazace wieniec z tym nieszczesnym slupkiem (autor nazwal to
    miecze). Wtedy wskutek dalszej pracy slupka i fundamentu on sam sie
    naprostuje; pionowa szczelina nieco sie zmniejszy chociaz nigdy juz nie
    zamknie. Te szczeline nalezy jakos wypelnic rzadka zaprawa.
    Mozna tez zastosowac to co sam Autor proponuje wykonac opaski z bednarki
    laczace sciany z slupkiem na sruby ale nie wiem jaka te pustaki maja
    wytrzymalosc aby oszacowac ich dugosci.
    Obawiam sie, ze ta sciana odspojona od slupka tez sama moze peknac tam cos w
    podlozu gruntowym jest nie tak skoro to tyle osiadlo.
    Pzdr.
    Tornad