    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Date: Fri, 29 Jan 2010 13:58:13 +0100

    Dzięki za sugestie :-). Zainspirowałeś mnie do dalszych poszukiwań w
    temacie.

    Jackare pisze:
    [..]

    > Przewymiaruj nieco tylko grzejniki (albo dobierz moce z karty
    > katalogowej wg niższego zakresu temperatur pracy)

    Ok.

    - będą zasilane z
    > bufora. Kotła stalopaliwowego nie dawaj większego niż potrzeba bo będzie
    > się palił na mokro co oznacza syf w kominie, na wymienniku i korozję.
    > Kocioł dobierz wręcz mocą "na styk" i

    Czy w takim razie skoro wyliczyłem zapotrzebowanie na moc przy -20 na
    zewnątrz, a +20 wewnątrz na ok 8-8,5 kW, to kocioł 16 kW, byłby
    odpowiedni? Będzie miał zapas dla podgrzania cwu. Chyba, że są mniejsze
    - np. 12 kW..., ale chyba bym się już bał dać tak mały, bo obliczenia
    mogą być obarczone jakimś bliżej nie znanym mi błędem, a mrozy mogą być
    większe niż -30 - to w końcu góry :-) 500 mnpm.

    > Sam kocioł - jeżeli chcesz groszkowiec - dobierz sobie z dodatkowym
    > rusztem zasypowym w którym spalisz "byle co". W wyjątkowo zimne dni,
    > dorzucisz na ten ruszt grube drewno lub gruby wegiel co pozwala na
    > bardzo szybkie rozgrzanie kotła do wysokiej temperatury niezależnie od
    > tego co "wymyśli" sobie sterownik, podajnik i cała automatyka od
    > ekogroszku. Pleszew bodajże robi takie kotły, np seria EKO-CENTR
    [..]

    Słyszałem już o czymś takim i to rozważałem - dzięki za radę :-).

    > Jeżeli solary i tania energia elektryczna to w sensie inwestycji bardzo
    > odległa przyszłość to może odpuść sobie ten bufor i zastosuj wymiennik
    > płytowy - zyskasz miejsce.

    No i tu mi zabiłeś gwoździa. Patrzyłem już ta te płytowe wymienniki -
    koszt nie jakiś powalający na kolana, bo za kilka stów kupi się takie
    coś. Teraz tylko pytanie jaką moc wymiennika zastosować przy zakładanej
    mocy kotła 16 kW? Widziałem 25 kW, ale i dużo większe - nawet 50..., czy
    tu ma sens przewymiarowywanie? Wydaje mi się, że niedoszacowanie
    wymiennika może skończyć się stratami, zatem pewnie lepiej
    przewymiarować, niż zastosować za mały. [?]

    Całkiem możliwe że się rozmyślisz bo tania
    > energia z własnego żródła = akcyza, a jest ona tak miła, że np firmom

    No faktycznie... tego nie wiedziałem :-/.
    To schładza znacząco moje zapędy co do wykorzystania częstych i silnych
    wiatrów w mojej okolicy.
    Bufor rzeczywiście zawsze można później sobie dołączyć do instalacji...
    szczególnie jak sam sobie ją zrobię, to będę doskonale wiedział w którym
    miejscu i jak to zrobić :-))).

    > Co do pexów - zrobisz sam jeżeli tylko masz chęci. Musisz mieć sprężynę
    > do gięcia rur i kalibrator. Robić powoli dokładnie i zwilżać końcówki
    > rur by nie poniszczyć oringów na złączkach.

    No to super.

    Generalnie warto zrobić
    > układ separowany otwarty+ zamknięty bo to same korzyści. Trochę wiecej
    > kosztuje ale w przypadku dwóch kondygnacji osobiście widzę tu więcej
    > plusów niż minusów. Przy jednopoziomowym domu czy mieszkaniu można by
    > się było zastanawiać czy warto dopłacać.

    I teraz moje wątpliwości:

    Pierwszy mój układ ma być otwarty. Kocioł, wyżej wymiennik, jeszcze
    wyżej naczynie wzbiorcze... Jak duże? Jak to się w ogóle oblicza/szacuje?

    Obieg kotła jest wymuszany grawitacyjnie, czy za pomocą pompki? Czy ta
    ewentualna pompka jest już wbudowana w kotle, czy trzeba ją gdzieś
    instalować?

    Drugi obieg na pewno musi być wymuszony pompką, bo wszystkie urządzenia
    nie będą w najniższym punkcie domu, a na półpiętrze i w związku z tym:

    Czy w przypadku braku prądu wyżej położone grzejniki mają szansę grzać?
    Czy może ten alu-pex ma za małe przekroje...?.
    Czy w drugim - zamkniętym obiegu też jest potrzebne jakieś naczynie
    przejmujące na siebie zmiany obiętości płynu w instalacji...? W końcu ze
    zmianami temperatury zmienia się też objętość tego czynnika... Widziałem
    coś takiego jak ciśnieniowe naczynie wzbiorcze przeponowe. Czy to
    miałoby być coś takiego? Jak dobrać jego wielkość?

    Kolejna sprawa to ciepła woda użytkowa.

    Tego sobie za bardzo nie wyobrażam na razie, ale... :-)

    Myślę tak:

    Czy można dać drugi - mniejszy wymiennik podłączony do obiegu kotłowego
    równolegle i z niego podgrzewać obieg dla cwu?

    Chciałbym, żeby kocioł mógł mi podgrzewać wodę użytkową nie tylko zimą/w
    sezonie grzewczym, ale też latem. Zatem musi być jakiś układ, który
    odbierze ciepło od pracującego kotła przez ten wymiennik - może jakiś
    baniak ze trzysta litrów z wężownicą w której płynęłaby już bieżąca woda...?

    Nie znam się i tylko tak dedukuję 'na sucho'. Jak popełniam jakiś błąd
    to proszę o skorygowanie mojego rozumowania. :-)

    Może ktoś podrzuciłby link do jakichś materiałów w necie na temat
    konstruowania tego typu prostych instalacji? Byłbym bardzo zobowiązany.

    pozdrawiam
    robercik-us