    From: Adam <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperator i WM kilka pytań ...
    Date: Mon, 14 Nov 2011 06:54:09 -0800 (PST)

    On 14 Lis, 10:58, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Dom też mały (powierzchnia mieszkalna poniżej 100m2) , więc najtańszy
    > rekuperator dałby radę (Luna).

    Tylko szukaj takiego co ma silniki pradu stalego i co przy ~100m3/h
    zuzywa max 20-30W w calosci. Z silnikami pradu zmiennego bedzie
    glosniej i drozej. Najlepiej jakby tam siedzialy wentylatory EBM - te
    sa niezniszczalne :)

    > Myślę że udało by mi się zmieścić w 3000tys zł (choć może trochę
    > optymistycznie ...)

    Jak postawisz pudlo na srodku to na kanaly licz max 500-600 pln, nie
    wiecej. Plus urzadzenie.

    > Pomysłem było by zostawienie wentylacji grawitacyjnej w
    > pomieszczeniach niemieszkalnych (garaż + kotłownia) ...

    Tak. Tylko koniecznie szczelne drzwi i szczelne progi (wszystko z
    uszczelkami).

    > Ale co z kominkiem ?
    > Kominek nie ma bezpośredniego dolotu do komory spalania , pobiera więc
    > powietrze z pomieszczenia ...
    > Mam pod kominkiem dolot powietrza i mogę umieścić kratkę wentylacyjną
    > niedaleko wlotów powietrza kominka ale i tak powietrze będzie
    > dodatkowo zasysane z pomieszczenia ...
    > Więc jakbym chciał mieć WM z rekuperatorem to na czas grzania
    > kominkiem musiałbym wyłączać WM i otwierać okno , no chyba że ilośc
    > powietrza dostrczonego rurą z zewnątrz budunku do komina by
    > starczyła ...

    Po to ta rura jest ze ma wystarczyc ;) Ustawisz sobie lekkie
    nadcisnienie (na stale) i nic nie bedziesz musial robic. Mi wdmuchuje
    160m3/h a wyciaga 150m3/h. Po otwarciu drzwi z kominka dym nie
    wylatuje, wszystko jest OK. Ja mam coprawda kominek z podlaczeniem
    powietrza z zewnatrz ale moim zdaniem wszystko bedzie dzialac
    prawidlowo. Nie musisz miec otwartego okna - po to ta rura, kominek
    sobie pociagnie ile trzeba :) Tylko zaloz przepustnice zeby mozna ja
    bylo zamknac jak nie bedziesz w nim palil.

    > Tak czy owak , musiałbym nie uzywać WM przy palaniu kominkiem ...

    Nie ma takiej potrzeby.

    > A jak wygląda sprawa wentylatorów i hałasu ?
    > Czy tylko wentylatory są w rekuperatorze (2 sztuki) czyli poza tym
    > trzeba tych wentylatorów montować więcej ?

    Tylko w reku, dwie sztuki. I musza byc stalopradowe.

    > Czy wentylatory w rekuperatorze mają tak wielką wydajność że będą
    > potrafiły wciagnać/wyciągnać powietrze z wszystkich kratek wlotowych/
    > wylotowych ?

    Jakie kupisz takie beda - kazdy reku ma podane maksymalne straty
    cisnienia w kanalach i stosowna do nich wydajnosc :) Przy 100m2 i
    polozeniu w centralnym miejscu rekuperatora nie masz sie wogole o co
    martwic. Tylko daj grube rury (zaczynajac od fi180 przez fi150 po
    fi125, mniejszych nie radze) wtedy predkosci w kanalach sa niskie i
    nic nie szumi.

    > No i jakie są realne zyski ...
    > Te najtańsze rekuperatory nie są chyba super ekonomiczne ani odzysk
    > ciepła nie jest super wysoki (prawdziwy a nie ten umieszczony w
    > dokumentacji ..) ...

    Na cuda nie licz. Przy czym oczywiscie musisz pozaslepiac wszystkie
    kanaly wentylacji grawitacyjnej bo beda niepotrzebnie dom
    wychladzac :)

    > Co do wentylacji grawitacyjnej ...
    > U mnie działa , po roszczelnieniu okien mam świeże powietrze i
    > wentylacja działa prawidłowo ...

    Ono ma byc swieze bez rozszczelniania okien :) Nawiewniki
    higrosterowalne najlepiej miec. Za duza wilgotnosc = wpuszczaja troche
    z zewnatrz.

    > Czy straty ciepła wynikające z wentylacji grawitacyjnej są aż tak
    > gigantyczne że pokryją koszty utrzymania WM z rekuperatorem (prąd
    > pobierany 24godziny na dobę przez rekuperator + osprzęt do
    > rekuperatorów) ?

    Moj reku bierze 25W/h - zmierzone ostatnio. Czyli na rok 365*24*0,025
    = 219kWh. Ja mam dwie taryfy wiec suma sumarum wychodzi taniej czyli
    ok 0,4 pln / kWh = 87 pln / rok. Takie sa realne koszty rekuperacji.
    Nie mam w nim grzalki, wymiennik nie zamarza etc. Filtry mam dwa lata
    i narazie je tylko czyszcze i odkurzam co 2-3 m-ce. Nowe jakby co
    kosztuja 20 pln. Tylko trzeba je przeszyc. Jak chcesz to za 100 pln
    mozesz kupic kasetke "wielorazowego uzytku" i tylko dokupujesz
    material za 20 pln, wycinasz, wkladasz do kasetki i finito.

    Polecam rekuperatory BRINKa z automatycznym bypassem - warto miec, w
    lato pozwala wpuszcic troche chlodnego powietrza (np. w nocy) omijajac
    wymiennik.
    pozdr.

    --
    Adam