  • 1. Data: 2011-11-14 09:58:49
    Temat: Rekuperator i WM kilka pytań ...
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Witam !

    Myślę nad montażem WM z rekuperatorem. Nie do końca jestem do tego
    zdecydowany , ale jeśli miało by to dać jakieś wymierne zyski
    finansowe i poprawić komfort to czemu nie ...
    WM z rekuperatorem sam bym montował. Dom ma strop na legarach
    drewnianych + podwieszany sufit więc problemu z umieszczeniem nawiewów
    i wywiewów by nie było (w stropie).
    Dom też mały (powierzchnia mieszkalna poniżej 100m2) , więc najtańszy
    rekuperator dałby radę (Luna).

    Myślę że udało by mi się zmieścić w 3000tys zł (choć może trochę
    optymistycznie ...)

    Tyle że no właśnie ...

    Mam piec na paliwo stałe + kominek ...

    Piec wymaga wentylacji grawitacyjnej (dziura w ścianie (dolot świeżego
    powietrza w kotłowni) + kratka wentylacyjna , dodatkowo garaż ...

    Pomysłem było by zostawienie wentylacji grawitacyjnej w
    pomieszczeniach niemieszkalnych (garaż + kotłownia) ...

    Ale co z kominkiem ?
    Kominek nie ma bezpośredniego dolotu do komory spalania , pobiera więc
    powietrze z pomieszczenia ...
    Mam pod kominkiem dolot powietrza i mogę umieścić kratkę wentylacyjną
    niedaleko wlotów powietrza kominka ale i tak powietrze będzie
    dodatkowo zasysane z pomieszczenia ...
    Więc jakbym chciał mieć WM z rekuperatorem to na czas grzania
    kominkiem musiałbym wyłączać WM i otwierać okno , no chyba że ilośc
    powietrza dostrczonego rurą z zewnątrz budunku do komina by
    starczyła ...
    Tak czy owak , musiałbym nie uzywać WM przy palaniu kominkiem ...

    A jak wygląda sprawa wentylatorów i hałasu ?
    Czy tylko wentylatory są w rekuperatorze (2 sztuki) czyli poza tym
    trzeba tych wentylatorów montować więcej ?
    Czy wentylatory w rekuperatorze mają tak wielką wydajność że będą
    potrafiły wciagnać/wyciągnać powietrze z wszystkich kratek wlotowych/
    wylotowych ?

    No i jakie są realne zyski ...
    Te najtańsze rekuperatory nie są chyba super ekonomiczne ani odzysk
    ciepła nie jest super wysoki (prawdziwy a nie ten umieszczony w
    dokumentacji ..) ...

    Co do wentylacji grawitacyjnej ...
    U mnie działa , po roszczelnieniu okien mam świeże powietrze i
    wentylacja działa prawidłowo ...

    Czy straty ciepła wynikające z wentylacji grawitacyjnej są aż tak
    gigantyczne że pokryją koszty utrzymania WM z rekuperatorem (prąd
    pobierany 24godziny na dobę przez rekuperator + osprzęt do
    rekuperatorów) ?

  • 2. Data: 2011-11-14 11:26:29
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytań ...
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    >Myślę nad montażem WM z rekuperatorem. Nie do końca jestem do tego
    >zdecydowany , ale jeśli miało by to dać jakieś wymierne zyski
    >finansowe i poprawić komfort to czemu nie ...

    Jeśli chodzi o opłacalność, to poszukaj starszych wątków (ostatni był ok. 2
    tygodnie temu). Wszystko policzone i przedyskutowane. Wniosek taki: gdybyś
    dostał wentylację mechaniczną w prezencie to uzysk z oszczędności grzewczych
    w małym lub średnim domu będzie bardzo zbliżony do wydatków na energię
    elektryczną konieczną do działania WM.
    Są jednak inne aspekty, np. zdrowotne lub użytkowe.
    Jak już kiedyś pisałem, chiałbym mieć wentylację mechaniczną, bo u mnie
    hałas od ulicy jest tak dokuczliwy, że nie mogę spać przy otwartym oknie.
    Przy zamkniętym z kolei gorąco. Blokuje mnie tylko kasa.

    A jakie przesłanki skłaniają ciebie do zrobienia instalacji? Jeśli tylko
    oszczędności na węglu, to bym odpuścił.

    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6626
    (20111113) __________

  • 3. Data: 2011-11-14 13:01:58
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "jachoska" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > grzewczych w małym lub średnim domu będzie bardzo zbliżony do wydatków na
    > energię elektryczną konieczną do działania WM.

    a gdzie został wyliczony taki absurdalny wynik, pominąłem jakis wątek? Ja
    nie twierdze ze uwzględniając koszty inwestycji to jest jakis złoty interes
    ale liczmy poprawnie.

    b.

  • 4. Data: 2011-11-14 13:22:31
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > a gdzie został wyliczony taki absurdalny wynik, pominąłem jakis wątek? Ja
    > nie twierdze ze uwzględniając koszty inwestycji to jest jakis złoty
    > interes ale liczmy poprawnie.

    Nie chce mi się teraz przeglądać, ale wydaje mi się że Kogutek to liczył
    niedawno w wątku o tym ile powietrza należy wymienić (na dom lub na osobę)
    żeby nie było smrodu i żeby dobrze się czuć.

    Sam to też kiedyś szacowałem, żeby zobaczyć ile rekuperator będzie mnie
    kosztował jak już uda mi się go kupić.

    Szacowałem jakoś tak:
    * sprawność reku 100%
    * przyjąłem ile m3 powietrza muszę wymienić żeby było dobrze i policzyłem
    jaki byłby koszt podgrzania tej objętości powietrza o 20st.C
    * założyłem sezon grzewczy 4m-ce
    Na podstawie powyższego wyszła mi roczna oszczędność energii i stąd
    koszt zaoszczędzonego paliwa (mam węgiel).

    * policzyłem ile będzie mnie kosztowało przez rok zasilanie dwóch
    wentylatorów rekuperatora
    Porównałem wielkość oszczędności w zużyciu węgla (w złotówkach) i
    dodatkowy koszt energii elektrycznej. Wyniki były zbliżone.

    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6627
    (20111114) __________

  • 5. Data: 2011-11-14 13:30:31
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > A jakie przesłanki skłaniają ciebie do zrobienia instalacji? Jeśli tylko
    > oszczędności na węglu, to bym odpuścił.

    Ja "wychowany" na świeżym powietrzu i spaniu przy otwartym oknie nawet
    w chłodne dni więc lubię świeże powietrze ...

    Ja mieszkam obecnie na wsi gdzie powietrze jest czyste a na dworzu
    cichutko ...
    Jako że to osiedle "developerskie" to każdy dom ma identyczny piec (ja
    mam inny wyższej klasy) i nikt nie pali żadnym świństwem aby nie
    zniszczyć wartego 6-7 tys pieca , więc i powietrze jest czyste ...

    Jedynie co do mnie przemawia to oszczędności i brak zaparowanych
    podobno szyb ...
    Dodatkowo jednak czuć że wieje od okien , więc eliminacja tego była by
    też interesująca ...

    WM z rekuperatorem była by mi potrzebna na jesień/zima , bo wiosna/
    lato wolę mieć pootwierane okna i cieszyć się świeżym powietrzem i
    odgłosami natury ;)

    Czytałem że zużycie prądu przez WM z rekuperatorem to około od 100W
    czyli około 30-40zł miesięcznie ? Zakładając sezon "jesienno-zimowy"
    na 6 miesięcy to czy opłaty za uzywanie WM czyli 180-240zł za sam prąd
    w jakim stopniu przekładają się do oszczędności na opale ?

  • 6. Data: 2011-11-14 13:36:51
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Nie chce mi się teraz przeglądać, ale wydaje mi się że Kogutek to liczył
    > niedawno w wątku o tym ile powietrza należy wymienić (na dom lub na osobę)
    > żeby nie było smrodu i żeby dobrze się czuć.

    kogutek to zawsze twierdził ze należy powietrza wymieniać duzo i tylko wtedy
    jest komfort. A im wiecej wymieniamy tym opłacalnosc reku jest lepsza.
    Oczywiscie węgiel jest najtanszy wobec tego tu zyski wychodzą najmarniej.
    Albo wcale :-)

    > Porównałem wielkość oszczędności w zużyciu węgla (w złotówkach) i
    > dodatkowy koszt energii elektrycznej. Wyniki były zbliżone.

    Zobacz arkusz tu: http://lotniczefotki.pl/obliczstraty.xls , mozna sie
    pobawic parametrami. Arkusz nie uwzględnia ceny pradu wentylatorów, trzeba
    je uwglednić "ręcznie" :)

    b.

  • 7. Data: 2011-11-14 14:54:09
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 14 Lis, 10:58, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Dom też mały (powierzchnia mieszkalna poniżej 100m2) , więc najtańszy
    > rekuperator dałby radę (Luna).

    Tylko szukaj takiego co ma silniki pradu stalego i co przy ~100m3/h
    zuzywa max 20-30W w calosci. Z silnikami pradu zmiennego bedzie
    glosniej i drozej. Najlepiej jakby tam siedzialy wentylatory EBM - te
    sa niezniszczalne :)

    > Myślę że udało by mi się zmieścić w 3000tys zł (choć może trochę
    > optymistycznie ...)

    Jak postawisz pudlo na srodku to na kanaly licz max 500-600 pln, nie
    wiecej. Plus urzadzenie.

    > Pomysłem było by zostawienie wentylacji grawitacyjnej w
    > pomieszczeniach niemieszkalnych (garaż + kotłownia) ...

    Tak. Tylko koniecznie szczelne drzwi i szczelne progi (wszystko z
    uszczelkami).

> [...]
    > kominkiem musiałbym wyłączać WM i otwierać okno , no chyba że ilośc
    > powietrza dostrczonego rurą z zewnątrz budunku do komina by

    Po to ta rura jest ze ma wystarczyc ;) Ustawisz sobie lekkie
    nadcisnienie (na stale) i nic nie bedziesz musial robic. Mi wdmuchuje
    160m3/h a wyciaga 150m3/h. Po otwarciu drzwi z kominka dym nie
    wylatuje, wszystko jest OK. Ja mam coprawda kominek z podlaczeniem
    powietrza z zewnatrz ale moim zdaniem wszystko bedzie dzialac
    prawidlowo. Nie musisz miec otwartego okna - po to ta rura, kominek
    sobie pociagnie ile trzeba :) Tylko zaloz przepustnice zeby mozna ja
    bylo zamknac jak nie bedziesz w nim palil.

    > Tak czy owak , musiałbym nie uzywać WM przy palaniu kominkiem ...

    Nie ma takiej potrzeby.

    > A jak wygląda sprawa wentylatorów i hałasu ?
    > Czy tylko wentylatory są w rekuperatorze (2 sztuki) czyli poza tym
    > trzeba tych wentylatorów montować więcej ?

    Tylko w reku, dwie sztuki. I musza byc stalopradowe.

    > Czy wentylatory w rekuperatorze mają tak wielką wydajność że będą
    > potrafiły wciagnać/wyciągnać powietrze z wszystkich kratek wlotowych/
    > wylotowych ?

    Jakie kupisz takie beda - kazdy reku ma podane maksymalne straty
    cisnienia w kanalach i stosowna do nich wydajnosc :) Przy 100m2 i
    polozeniu w centralnym miejscu rekuperatora nie masz sie wogole o co
    martwic. Tylko daj grube rury (zaczynajac od fi180 przez fi150 po
    fi125, mniejszych nie radze) wtedy predkosci w kanalach sa niskie i
    nic nie szumi.

    > No i jakie są realne zyski ...
    > Te najtańsze rekuperatory nie są chyba super ekonomiczne ani odzysk
    > ciepła nie jest super wysoki (prawdziwy a nie ten umieszczony w
    > dokumentacji ..) ...

    Na cuda nie licz. Przy czym oczywiscie musisz pozaslepiac wszystkie
    kanaly wentylacji grawitacyjnej bo beda niepotrzebnie dom
    wychladzac :)

    > Co do wentylacji grawitacyjnej ...
    > U mnie działa , po roszczelnieniu okien mam świeże powietrze i
    > wentylacja działa prawidłowo ...

    Ono ma byc swieze bez rozszczelniania okien :) Nawiewniki
    higrosterowalne najlepiej miec. Za duza wilgotnosc = wpuszczaja troche
    z zewnatrz.

> [...]
    > gigantyczne że pokryją koszty utrzymania WM z rekuperatorem (prąd
    > pobierany 24godziny na dobę przez rekuperator + osprzęt do

    Moj reku bierze 25W/h - zmierzone ostatnio. Czyli na rok 365*24*0,025
    = 219kWh. Ja mam dwie taryfy wiec suma sumarum wychodzi taniej czyli
    ok 0,4 pln / kWh = 87 pln / rok. Takie sa realne koszty rekuperacji.
    Nie mam w nim grzalki, wymiennik nie zamarza etc. Filtry mam dwa lata
    i narazie je tylko czyszcze i odkurzam co 2-3 m-ce. Nowe jakby co
    kosztuja 20 pln. Tylko trzeba je przeszyc. Jak chcesz to za 100 pln
    mozesz kupic kasetke "wielorazowego uzytku" i tylko dokupujesz
    material za 20 pln, wycinasz, wkladasz do kasetki i finito.

    Polecam rekuperatory BRINKa z automatycznym bypassem - warto miec, w
    lato pozwala wpuszcic troche chlodnego powietrza (np. w nocy) omijajac
    wymiennik.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 8. Data: 2011-11-14 18:45:56
    Od: " " <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Polecam rekuperatory BRINKa z automatycznym bypassem - warto miec, w
    > lato pozwala wpuszcic troche chlodnego powietrza (np. w nocy) omijajac

    Sugerujesz ze poniżej 100m2 to jest 30m2. Przy krotności 1. Czyli ani komfort
    ale smrodu nie ma potrzebuje wymienić w domu poniżej 100m2 z 250m3/h.
    Dopuszczona w przepisach krotność 0,5 to minimum przy którym może być smrodek
    ale jeszcze na przykład grzyb nie rośnie. Może to do mierzenia masz popsute
    albo dla całej chałupy wymieniasz 50m3/h to wtedy 25W pociągnie z sieci. Z
    opisów wynika że mniej więcej na każde 50m3 potrzeba 25W. to na 100 potrzeba
    50W ( 175 zł rocznie) 250m3 ( 440 złotych rocznie). Chyba zacznę robić
    magnetyzery do rekuperatorów jak ktoś łyknie Twoje wyliczenia.

  • 9. Data: 2011-11-14 18:47:10
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Zobacz arkusz tu: http://lotniczefotki.pl/obliczstraty.xls , mozna sie
    > pobawic parametrami. Arkusz nie uwzględnia ceny pradu wentylatorów, trzeba
    > je uwglednić "ręcznie" :)

    Wprowadziłam dane i wyszło mi miałbym oszczedności przy rekuperatorze (70%
    odzysk) około 300zł nie licząc kosztu prądu dla rekuperatora ...
    Liczą prąd dla rekuperatora 30-40zł miesięcznie wychodzi że utrzymanie zżarło
    by oszczędności ...

    Chyba więc dam sobie spokój ...

  • 10. Data: 2011-11-14 19:01:44
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie twierdze ze uwzględniając koszty inwestycji to jest jakis złoty interes

    A poprawnie to może tak?
    "SPRAWNOŚĆ:
    Jest to wartość w [%] określająca ilość ciepła odzyskiwanego w stosunku do
    ilości ciepła możliwego do odzyskania. Istnieje jedna metoda na obliczanie
    sprawności odzysku ciepła. Wyznaczamy ją wg wzoru:
    n = (Tn-Tz)/(Tw-Tz) x100 [%]

    Tw- temp. wewnętrzna
    Tn - temp. powietrza nawiewanego do pomieszczenia
    Tz - temp. zewnętrzna
    Obrazowo: kiedy powietrze wewnątrz ma +20°C a na zewnątrz -20°C różnica
    temperatur wynosi 40 stopni. Kiedy po włączeniu rekuperatora powietrze
    nawiewane będzie miało 0°C, czyli odzyskamy 20 stopni z 40, mamy sprawność
    50%. Gdy to powietrze będzie miało 10°C czyli odzyskamy 30 stopni z 40, możemy
    mówić o 75% sprawności odzysku ciepła."
    Tekst ściągnięty ze strony zachwalającej rekuperatory. Tak jak kiedyś pisałem.
    Oszuści nie pokazują rzeczywistej sprawności energetycznej tylko wymyślili
    sobie swoją metodę na robienie nie douczonych ludzi w chuja. Nawet kretyn by
    nie kupił rekuperatora o sprawności energetycznej liczonej dla pięciu
    najmroźniejszych dni w roku na poziomie czterdziestu procent.