    From: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Sadzenie drzewek owocowych
    Date: Tue, 18 Oct 2011 09:25:28 +0200

    news:j7j2rn$59c$1@mx1.internetia.pl...

    > :)
    > Wytłumacz proszę dlaczego lepiej brzoskwinie sadzić wiosną?
    > Dla mnie jest to jednym z mitów w dodatku dość szkodliwych
    > bo brzoskwinie bardzo szybko wybijają się z pąków wiosną
    > czyli jest bardzo krótki okres kiedy można je wysadzać wiosną.

    O tym powinien wiedzieć działkowicz.
    :-)
    Różne praktyki, różne wnioski. Można tak, można inaczej.
    Sadzona jesienią mimo wiosennego, solidnego przycięcia
    padła mi, ale może miała za mokro.:-)
    By się drzewko przyjęło potrzebne są sprzyjajace warunki.
    Lepiej będzie się rozwijać system korzeniowy gdy okres
    ciepły jest długi. System korzeniowy dobrze rozwinięty
    pozwala lepiej zmagazynować asymilaty, co nie jest
    bez pozytywnego wpływu na wzost odporności na mróz.
    Sadzone jesienią mogą nie zdążyć odbudować skromnej przecież
    masy korzeniowej, a to może mieć wpływ (w naszym klimacie)
    na ich zdolność przetrwania większych mrozów.
    I to wydaje mi się przyczyną padnięcia mojego "Harnasia".
    Inna sprawa, że one ponoć najmniej wytrzymałe na mróz.

    > Typowy działkowicz rozpoczyna sezon w drugiej połowie kwietnia
    > i dla niego jest wtedy już za późno na sadzenie brzoskwiń w opcji z gołym
    > korzeniem.
    > "Ciepłoluby" oznaczają rosliny bardziej wrażliwe na przemarzanie
    > a co za różnica czy przemarzną one już pierwszej zimy czy dopiero w
    > kolejnym sezonie

    Różnica może i żadna jeśli przemarzną. Dlatego jednak wolę sadzić
    sadzonki brzoskwiń takie, która już zimę przetrwały u sprzedającego,
    bo wtedy mam większą pewność ich wytrzymałości na mrozy u mnie.

    > Jeżeli chodzi o brzoskwinie to większym problemem dla typowego
    > działkowicza jest nie mrozoodporność a umiejętność radzenia sobie z
    > kędzierzawością liści.

    Oczywiście dla już rosnących na działce (w ogrodzie).
    Jednak jeśli mu przemarzną to nie będzie musiał zwalczać
    kędzierzawości, bo takiego trupa już nie wskrzesi.

    Faktem jest, że zdecydowana większość działkowiczów
    nawet po 25 latach uprawiania działki wie tak niewiele
    o swoich drzewkach, że ręce opadają.
    Nie bez kozery któryś z mądrzejszych urzędników pana B.
    twierdził, że największym grzechem jest lenistwo.

    > z pozdrowieniami i uśmiechami

    Takoż samo
    skryba