  • 1. Data: 2011-10-16 19:45:19
    Temat: Sadzenie drzewek owocowych
    Od: "t" <w...@w...pl>

    Witam

    mam dwa pytania:
    - kiedy można sadzić drzewka owocowe?
    - no bo np teraz już są przymrozki - czy to nie przeszkadza
    - czasem słyszę że jesenią - ale co to konkretnie znaczy - które
    miesiące; temperatura?

    - czy pod drzewka owocowe mogę podsypać trawe skoszoną kilka dni wcześniej
    - niemogłem zrobić wcześniej kompostu i teraz mam jedynie świerzo
    skoszoną trawe i chwasty
    czy takie coś mogę podsypać zamiast np torfu

    pomyślełem że wykope dołki do nich po kolei trawa; ziemia; drzewka.
    zastanawiam się tylko czy jak to zacznie pracować wytwoży się temperatura
    czy gazy czy grzyby to drzewka ne przetrwają zimy.

    Na mojej działce to jest raczej pasek z torfem (jak było to wyschnięte to
    był taki czarny pył)- coś pomieszanego.
    Muszę to czymś nawieźć ale wolałbym żeby
    koszt niebył wygurowany, więc mogę albo kupić torf albo poczekać do
    przyszłego roku, zakup obornia no to niewiem.

    romek - Łódź

  • 2. Data: 2011-10-17 05:35:53
    Temat: Re: Sadzenie drzewek owocowych
    Od: dziadek <d...@w...vectranet.pl>

    W dniu 2011-10-16 21:45, t pisze:
    > Witam
    Dzień dobry,

    > mam dwa pytania:
    > - kiedy można sadzić drzewka owocowe?
    We Wrocławiu od września do listopada, aż nie zamarznie ziemia. Sadzone
    drzewka powinne być bez liści.

    > - czy pod drzewka owocowe mogę podsypać trawe skoszoną kilka dni wcześniej
    Trawę nie. Na spód wykopanego dołka należy nasypać wierzchniej warstwy
    gleby.

    > Na mojej działce to jest raczej pasek z torfem (jak było to wyschnięte to
    > był taki czarny pył)- coś pomieszanego. Muszę to czymś nawieźć

    Ja bym w tym roku:
    1. Pobrał próbki gleby i zaniósł/wysłał do najbliższej Stacji Chemiczno
    Rolniczej.
    Wykaz stacji i dokładny cennik http://www.schr.gov.pl/
    Poproś o:
    - zbadanie kwasowości, fosforu, potasu, magnezu (koszt około 9 zł)
    - zalecenia nawozowe w przeliczeniu na dostępne w Twoim sklepie nawozy
    mineralne (podaj im w zleceniu jakim nawozami możesz dysponować), koszt
    kilkanaście zł, powiedzmy 16 zł. Zaznacz że stawiasz pierwsze kroki
    - przysłanie wyników i zaleceń listem na Twój adres domowy jak i
    elektronicznie na Twój e-mail.
    Jeżeli planujesz sadzenie drzewek to należy im przesłać dwie próbki.
    Jednią z górnej warstwy gleby, drugą z dolnej. Górna to 0 - 20 cm licząc
    od powierzchni gleby, dolna 20 - 40 cm. Każda próbka powinna mieć około
    pół kilograma i powinna być opisana.
    Próbkę pobiera się w ten sposób że kopiesz szpadlem dołek na odpowiednią
    głębokość. Na spód dołka dajesz naczynie i do niego nożem ścinasz z
    całej wysokości część jednej ze ścian dołka. Takich dołków powinno być
    kilkanaście równomiernie rozrzuconych po działce.
    Po około dwu tygodniach dostaniesz wyniki i zalecenia e-mailem, a po
    kilku następnych dniach listem.
    Łączny koszt takich badań to trzydzieści kilka złotych.
    2. Badanie takie warto powtórzyć po roku, a potem raz na 2-3 lata.
    3. Natychmiast wysiać ozimy nawóz zielony. Na przykład żyto z wyką
    ozimą. Na 10 m? 120 g żyta, 30 g wyki ozimej. Siew rzutowy, zagrabić. Z
    uwagi na termin należy przykryć białą lekką włókniną, którą należy zdjąć
    gdy żyto będzie miało 2-3 cm. Włókninę naciągnij, a na krawędziach
    obciąż deskami, kamykami, ...
    O nawozach zielonych poczytasz więcej tutaj
    http://pl.wikibooks.org/wiki/Ekoogrodnictwo/Nawo%C5%
    BCenie/Nawozy_zielone
    4. Nie posadził ani jednego drzewka.
    5. Zaprenumerował/kupił Działkowca i zakupił oferowane w nim książki.

    Napisz więcej o swojej działce:
    - jaka dzielnica Polski
    - powierchnia
    - co na niej zastałeś
    - co ci powiedział poprzedni właściciel
    - działka w ROD, na wsi
    - ile osób i jakie będzie ją uprawiać?
    Powodzenia
    dziadek2

  • 3. Data: 2011-10-17 14:05:46
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2011-10-17 07:35, dziadek pisze:
    > Dzień dobry,

    > We Wrocławiu od września do listopada, aż nie zamarznie ziemia. Sadzone
    > drzewka powinne być bez liści.

    Po pierwsze,trzeba różnić sadzenie drzewek ukorzenionych pojemnikach
    oraz sadzenie sadzonek kopanych z gruntu w opcji z gołym korzeniem
    Sadzić drzewka ukorzenione w pojemnikach można praktycznie
    przez cały rok gdy tylko technicznie idzie wykopać dołek w ziemi.
    Jeżeli chodzi o sadzonki z gołym korzeniem to słyszałeś coś Dziadku ale
    nie motasz Dziadku.
    Ogólnie sa dwa terminy jesienny oraz wiosenny zanim drzewka rozwiną pąki.
    Dobrze piszesz, że przy sadzeniu w opcji z gołym korzeniem sadzonki
    powinny nie miec liści ale jeśli one we wrzesniu nie maja juz liści to
    swiadczy o tym, że zostały one usunięte chemicznie bądź mechanicznie.
    W naszej strefie klimatcznej drzewa liściaste tracą w sposób naturalny
    liście dopiero po przymrozkach rzędu paru stopni w minusie czyli w końcu
    pazdziernika.
    Kupowanie drzewek ogołoconych z liści mechanicznie lub chemicznie to
    proszenie się o kłopoty a ich sprzedaż dla mnie jest bandyctwem.
    Zajmowałem się sprzedażą drzewek owocowych i wiem jaka jest presja
    kupujących aby kupić i posadzić już we wrześniu.

    Jeżeli chodzi o to , który z terminów jest lepszy to dawniej sadownicy
    mawiali, że :sadząc jesienią każe się drzewku rosnąć
    a sadząc wiosną prosi się drzewko aby rosło

    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    sklep: http://trawki.pl/

  • 4. Data: 2011-10-17 15:26:21
    Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu>

    > Jeżeli chodzi o to , który z terminów jest lepszy to dawniej sadownicy
    > mawiali, że :sadząc jesienią każe się drzewku rosnąć
    > a sadząc wiosną prosi się drzewko aby rosło

    I, jak zwykle masz rację. Jednak generalia nie do końca
    dotyczą "ciepłolubów" czyli np; brzoskwiń, które lepiej
    sadzić wiosną.
    Opcja sadzenia doniczkowanych jest najkorzystniejsza.
    Pozdrawiam jesiennie
    skryba
    Ps. Mam na zbyciu wiele tegorocznych sadzonek brzoskwiń n/n,
    odbiór wyłącznie własny. Pawłowice pow. pszczyński.

  • 5. Data: 2011-10-18 05:28:54
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2011-10-17 17:26, skryba ogrodowy pisze:
    > U?ytkownik "Tadeusz Smal"<s...@s...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > I, jak zwykle masz racje. Jednak generalia nie do konca
    > dotycz? "ciep?olubów" czyli np; brzoskwin, które lepiej
    > sadziae wiosn?.

    :)
    Wytłumacz proszę dlaczego lepiej brzoskwinie sadzić wiosną?
    Dla mnie jest to jednym z mitów w dodatku dość szkodliwych
    bo brzoskwinie bardzo szybko wybijają się z pąków wiosną
    czyli jest bardzo krótki okres kiedy można je wysadzać wiosną.
    Typowy działkowicz rozpoczyna sezon w drugiej połowie kwietnia
    i dla niego jest wtedy już za późno na sadzenie brzoskwiń w opcji z
    gołym korzeniem.
    "Ciepłoluby" oznaczają rosliny bardziej wrażliwe na przemarzanie
    a co za różnica czy przemarzną one już pierwszej zimy czy dopiero w
    kolejnym sezonie
    Jeżeli chodzi o brzoskwinie to większym problemem dla typowego
    działkowicza jest nie mrozoodporność a umiejętność radzenia sobie z
    kędzierzawością liści.

  • 6. Data: 2011-10-18 07:25:28
    Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu>

> [...]
    > bo brzoskwinie bardzo szybko wybijają się z pąków wiosną
    > czyli jest bardzo krótki okres kiedy można je wysadzać wiosną.

    O tym powinien wiedzieć działkowicz.
    :-)
    Różne praktyki, różne wnioski. Można tak, można inaczej.
    Sadzona jesienią mimo wiosennego, solidnego przycięcia
    padła mi, ale może miała za mokro.:-)
    By się drzewko przyjęło potrzebne są sprzyjajace warunki.
    Lepiej będzie się rozwijać system korzeniowy gdy okres
    ciepły jest długi. System korzeniowy dobrze rozwinięty
    pozwala lepiej zmagazynować asymilaty, co nie jest
    bez pozytywnego wpływu na wzost odporności na mróz.
    Sadzone jesienią mogą nie zdążyć odbudować skromnej przecież
    masy korzeniowej, a to może mieć wpływ (w naszym klimacie)
    na ich zdolność przetrwania większych mrozów.
    I to wydaje mi się przyczyną padnięcia mojego "Harnasia".
    Inna sprawa, że one ponoć najmniej wytrzymałe na mróz.

> [...]
    > "Ciepłoluby" oznaczają rosliny bardziej wrażliwe na przemarzanie
    > a co za różnica czy przemarzną one już pierwszej zimy czy dopiero w

    Różnica może i żadna jeśli przemarzną. Dlatego jednak wolę sadzić
    sadzonki brzoskwiń takie, która już zimę przetrwały u sprzedającego,
    bo wtedy mam większą pewność ich wytrzymałości na mrozy u mnie.

    > Jeżeli chodzi o brzoskwinie to większym problemem dla typowego
    > działkowicza jest nie mrozoodporność a umiejętność radzenia sobie z
    > kędzierzawością liści.

    Oczywiście dla już rosnących na działce (w ogrodzie).
    Jednak jeśli mu przemarzną to nie będzie musiał zwalczać
    kędzierzawości, bo takiego trupa już nie wskrzesi.

    Faktem jest, że zdecydowana większość działkowiczów
    nawet po 25 latach uprawiania działki wie tak niewiele
    o swoich drzewkach, że ręce opadają.
    Nie bez kozery któryś z mądrzejszych urzędników pana B.
    twierdził, że największym grzechem jest lenistwo.

    > z pozdrowieniami i uśmiechami

    Takoż samo
    skryba

  • 7. Data: 2011-10-18 09:04:56
    Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu>

    > Typowy działkowicz rozpoczyna sezon w drugiej połowie kwietnia
    > i dla niego jest wtedy już za późno na sadzenie brzoskwiń w opcji z gołym
    > korzeniem.

    W 2012 na wiosenne sadzenie może być o wiele więcej czasu,
    bo prognozuje się:
    Marzec ciepły i suchy.
    Wiosna niewątpliwie rozpocznie się znacznie wcześniej niż w ostatnich
    latach. Przejście z zimnych do bardzo ciepłych dni będzie nagłe. Już na
    początku miesiąca poczujemy iście wiosenne temperatury, a sprzyjać temu
    będzie pogodne niebo. Marzec będzie miesiącem suchym i słonecznym.
    www.twojapogoda.pl

    Pozdrawiam uzupełniająco
    skryba

  • 8. Data: 2011-10-18 10:47:54
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

    > Nie bez kozery któryś z mądrzejszych urzędników pana B.

    > twierdził, że największym grzechem jest lenistwo.
    skryba

    Lenistwo to największa cnota,która powoduje rozwój świata.Gdyby wszyscy
    byli pracowici,to do dziś nie wymyśliliby koła,bo po co.Dzisiejsza młodzież,
    nie zazna już tego szczęścia,co się nazywa-poleżeć w pracy.
    Pracowite pozdrowienia.mirzan

  • 9. Data: 2011-10-18 11:16:21
    Od: d...@d...dp.pl

    > .Dzisiejsza młodzież,
    > nie zazna już tego szczęścia,co się nazywa-poleżeć w pracy.
    > Pracowite pozdrowienia.mirzan

    Oj mylisz się. W Grecji leży się przed pracą, w czasie pracy i po pracy.

    D.P.

  • 10. Data: 2011-10-18 12:57:12
    Od: "mz" <a...@w...pl>

    Użytkownik "skryba ogrodowy" <s...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > miesiąca poczujemy iście wiosenne temperatury, a sprzyjać temu będzie pogodne

    Ta lato też miało być upalne ;)