    From: dziadek <d...@w...vectranet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Sadzenie drzewek owocowych
    Date: Mon, 17 Oct 2011 07:35:53 +0200

    W dniu 2011-10-16 21:45, t pisze:
    > Witam
    Dzień dobry,

    > mam dwa pytania:
    > - kiedy można sadzić drzewka owocowe?
    We Wrocławiu od września do listopada, aż nie zamarznie ziemia. Sadzone
    drzewka powinne być bez liści.

    > - czy pod drzewka owocowe mogę podsypać trawe skoszoną kilka dni wcześniej
    Trawę nie. Na spód wykopanego dołka należy nasypać wierzchniej warstwy
    gleby.

    > Na mojej działce to jest raczej pasek z torfem (jak było to wyschnięte to
    > był taki czarny pył)- coś pomieszanego. Muszę to czymś nawieźć

    Ja bym w tym roku:
    1. Pobrał próbki gleby i zaniósł/wysłał do najbliższej Stacji Chemiczno
    Rolniczej.
    Wykaz stacji i dokładny cennik http://www.schr.gov.pl/
    Poproś o:
    - zbadanie kwasowości, fosforu, potasu, magnezu (koszt około 9 zł)
    - zalecenia nawozowe w przeliczeniu na dostępne w Twoim sklepie nawozy
    mineralne (podaj im w zleceniu jakim nawozami możesz dysponować), koszt
    kilkanaście zł, powiedzmy 16 zł. Zaznacz że stawiasz pierwsze kroki
    - przysłanie wyników i zaleceń listem na Twój adres domowy jak i
    elektronicznie na Twój e-mail.
    Jeżeli planujesz sadzenie drzewek to należy im przesłać dwie próbki.
    Jednią z górnej warstwy gleby, drugą z dolnej. Górna to 0 - 20 cm licząc
    od powierzchni gleby, dolna 20 - 40 cm. Każda próbka powinna mieć około
    pół kilograma i powinna być opisana.
    Próbkę pobiera się w ten sposób że kopiesz szpadlem dołek na odpowiednią
    głębokość. Na spód dołka dajesz naczynie i do niego nożem ścinasz z
    całej wysokości część jednej ze ścian dołka. Takich dołków powinno być
    kilkanaście równomiernie rozrzuconych po działce.
    Po około dwu tygodniach dostaniesz wyniki i zalecenia e-mailem, a po
    kilku następnych dniach listem.
    Łączny koszt takich badań to trzydzieści kilka złotych.
    2. Badanie takie warto powtórzyć po roku, a potem raz na 2-3 lata.
    3. Natychmiast wysiać ozimy nawóz zielony. Na przykład żyto z wyką
    ozimą. Na 10 m? 120 g żyta, 30 g wyki ozimej. Siew rzutowy, zagrabić. Z
    uwagi na termin należy przykryć białą lekką włókniną, którą należy zdjąć
    gdy żyto będzie miało 2-3 cm. Włókninę naciągnij, a na krawędziach
    obciąż deskami, kamykami, ...
    O nawozach zielonych poczytasz więcej tutaj
    http://pl.wikibooks.org/wiki/Ekoogrodnictwo/Nawo%C5%
    BCenie/Nawozy_zielone
    4. Nie posadził ani jednego drzewka.
    5. Zaprenumerował/kupił Działkowca i zakupił oferowane w nim książki.

    Napisz więcej o swojej działce:
    - jaka dzielnica Polski
    - powierchnia
    - co na niej zastałeś