  • 1. Data: 2012-10-14 15:30:07
    Temat: Sadzenie ligustru i forsycji.
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    Dzien dobry,

    W najblizszym czasie czeka mnie sadzenie 1 000 szt. ligustru
    w postaci sztobrów, czyli zdrewnialych pedów. Sadzenie na trawniku.

    Jak sie za to zabrac, w szczególnosci:

    1. Czy wystarczy, jesli "dziabne" ziemie na odpowiednia glebokosc
    np. przyrządem z pręta zbrojeniowego i w dziurke wsune sadzonke
    po czym ubije ziemie?

    2. Czy ziemie nalezy przekopac (odwrócic darń)? Bardzo chcialbym
    tego uniknac :(

    3. Czy sadzonki nalezy ocieplic na zime (do -30 st) np igliwiem
    sosnowym, którego mam nieprzebrane zasoby?

    I podobne dylematy z forsycja w postaci ukorzenionej sadzonki
    do 50 cm wysokosci. Jak zrobic to dobrze i szybko?

    pozdr serd
    --
    A S

  • 2. Data: 2012-10-15 00:54:42
    Temat: Re: Sadzenie ligustru i forsycji.
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 14 Oct 2012 15:30:07 +0200, Andrzej S napisał(a):

    > Jak sie za to zabrac

    na Twe pytanie nie odpowiem, jednak mogę chyba poradzić coś w sprawie
    sadzenia - nie wiem, czy wiesz, ze warto sztobry sadzić w 2 rzędach, co 20
    cm w rzędzie, przy czym mają być pochylone pod kątem ok. 45 stopni zgodnie
    z kierunkiem sadzenia, z tym ze jeden rząd pochylony w jedną stronę, drugi
    w drugą.
    Da to pożądane bardzo dobre zagęszczenie PRZYSZŁYCH pędów od samego dołu,
    kiedy się one pojawią - tzn po przyjęciu się i pierwszym cięciu sadzonek,
    ciąc trzeba nisko, ale zostawić kilka oczek pędowych. Pędy z nich wyrosłe
    będą dążyły ku pionowi, wyrastając w małych odległościach z ukosnego
    sztobra dadzą zagęszczenie. Nie będzie prześwitów na dole.
    (by XL)

  • 3. Data: 2012-10-15 09:01:11
    Od: Andrzej S <a...@g...com>

    W dniu 2012-10-15 00:54, Ikselka pisze:

> [...]
    > z kierunkiem sadzenia, z tym ze jeden rząd pochylony w jedną stronę, drugi

    Dzieki. Ze w rzedach, to wiedzialem.
    Czyli sadzonki nie pionowo, a pochylone na zewnatrz dwuszeregu?

    pozdro
    --
    A S

  • 4. Data: 2012-10-15 11:02:14
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Oct 2012 09:01:11 +0200, Andrzej S napisał(a):

    > Dzieki. Ze w rzedach, to wiedzialem.
    > Czyli sadzonki nie pionowo, a pochylone na zewnatrz dwuszeregu?

    Nie pochylone na zewnątrz, tylko wzdłuż dwuszeregu. Tyle że jeden rząd
    pochylony w jedną stronę, a drugi w drugą.
    Pochylenie ma też znaczenie dla ukorzeniania - sadząc na daną głębokość
    pionowo, masz krótszy odcinek w ziemi niż kiedy sadzisz ukośnie.
    Lepiej=pewniej się ukorzeniają te sztobry, kiedy mają "więcej" w ziemi.

    (by XL)

  • 5. Data: 2012-10-15 11:05:30
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Oct 2012 11:02:14 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
    > pionowo, masz krótszy odcinek w ziemi niż kiedy sadzisz ukośnie.
    > Lepiej=pewniej się ukorzeniają te sztobry, kiedy mają "więcej" w ziemi.

    ...na tej samej głębokości, jak mogłyby pionowo.
    (by XL)

  • 6. Data: 2012-11-23 15:01:43
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 14 października 2012 15:30:09 UTC+2 użytkownik Andrzej S napisał:
> [...]
    >

    > I podobne dylematy z forsycja w postaci ukorzenionej sadzonki
    >
    > do 50 cm wysokosci. Jak zrobic to dobrze i szybko?

    U siebie posadzilem liguster zimozielony.
    Już piąty rok jak co roku gubi liście i usycha a w okolicy końca maja puszcza nowe
    pędy od korzenia.
    Szkoda mi go bardzo ale chyba nie słuzy mu klimat górnego śląska.
    Miał byc z niego żywopłot a są co roku suche patyki z ziemi.
    nawet jak była bardzo łagodna zima to sobie nie dał rady. A mrozów było może tydzień.
    Nie wiem jaka odmiana jest tego twojego i jakie ma być zastosowanie ale u mnie
    sadzony między budynkami (nie owiewany za bardzo i nie zasypywany masą sniegu) co
    roku przemarza.

  • 7. Data: 2012-11-23 15:27:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

    > U siebie posadzilem liguster zimozielony.
    > Już piąty rok jak co roku gubi liście i usycha a w okolicy końca
    > maja puszcza nowe pędy od korzenia.
    > Szkoda mi go bardzo ale chyba nie słuzy mu klimat górnego śląska.

    Ja natomiast widziałem dzisiaj kwitnące forsycje. W Warszawie.
    Tutejszy klimat służy im nad wyraz. Albo po prostu im odgrzało.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2012-11-23 15:40:16
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia 23 Nov 2012 14:27:28 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Ja natomiast widziałem dzisiaj kwitnące forsycje. W Warszawie.
    > Tutejszy klimat służy im nad wyraz. Albo po prostu im odgrzało.

    Od spodu. Rury.
    (by XL)

  • 9. Data: 2012-11-23 21:36:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Ikselka napisała:

    > Od spodu. Rury.

    Teren tamtejszy nie jest rurzany, więc jednak nie to.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2012-11-24 12:38:44
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia 23 Nov 2012 20:36:02 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Teren tamtejszy nie jest rurzany, więc jednak nie to.

    Jak to nie jest? Warszawa nie rurzana? - to wobec tego przedmieście :-)
    (by XL)