    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar -kat nachylenia
    Date: Fri, 29 Apr 2011 19:55:21 +0200

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ipdq01$5ud$1@node2.news.atman.pl...

    > mógłbyś nieco opisać ten Twój wzór?

    A jaki tam on moj - Q=m*cieplo wlasciwe*(Tk-T0)

    m-masa [kg]
    cieplo wlasciewe wody 4200 J/kg*^C
    (Tk-T0)-roznica temp. (delta)
    Pozostaje jule zamienic na kW i gotowe.
    Moglem sie gdzies walnac, ale na oko wydaje sie OK.

    > Bo tak jakoś nie pasuje mi to do przeczytanych w necie opinii. Ludzie
    > sobie chwalili takie rozwiązania, a muszę przyznać że Twoje obliczenia, o
    > ile poprawne, nie napawają optymizmem.

    Moze chodzi o wplyw innych czynnikow? Bezposrednie ogrzewanie wody sloncem,
    ogolny wzrost temp. i solar. Wszystkie skladowe cos tam dadza, ale niech
    ktos sprawdzi wbliczenia. Na moj gust wrecz przeszacowalem moc kolektora,
    ale kto to tak naprawde wie?

    > To że czarny mat to jest oczywiste, w powłoki selektywne inwestować nie
    > będę, bo przy pracy w takich niskich temperaturach sprawność jest
    > porównywalna do "zwykłej" farby. Zastanawiam się czy nie lepiej zamiast
    > malowania grubą warstwą farbą olejną, nie lepiej cieniutko szprycnąć ze
    > spraya.. Cienka powłoka powinna stanowić mniejszą izolacje, i lepiej
    > oddawać ciepło do wody. Czy będzie miało to znaczący wpływ na sprawność
    > kolektora?

    Im mniejsza bezwladnosc tym lepiej.

    > Wody z basenu nie wpuszczę do grzejnika, bo te leżakowane już trochę i
    > pewnie cały ten syf znalazł by mi się w basenie. Stąd właśnie konieczność
    > stosowania wymiennika. Wpierw myślałem nad zakupem takiego dedykowanego do
    > centralnego ogrzewania, za 199 na allegro, ale cena moim zdaniem nie jest
    > warta tego

    Czemu? Wymiennik jaki jest kazdy widzi, tani i maly. Mam podobny miedzy
    solarem a podlogowka i dziala. Moglby byc troche wiekszy bo ma za duze opory
    przy podlogowce i powrot do kolektora jest ciut za cieply, ale dostalem go
    za darmo z zezlomowanego kotla dwufunkcyjnego. Roznica miedzy powrotem do
    solara a temp. wody za wymiennikiem to jakies 3-5C, wiec w miare OK.

    , już prędzej zrobię wymiennik z nagrzewnicy
    > samochodowej, muszę znaleźć tylko odpowiedni, z dość rzadkimi lamelkami,
    > aby nie dawał dużego oporu dla pompy basenowej.

    Sporo dlubaniny przy obudowie.

    > Na youtube znalazłem filmik przedstawiający kolektor specjalny do basenów.
    > Ciekawe rozwiązanie. Czarne węże, połączone razem, jeden obok drugiego.
    > Taką taśmę węży docina się na pożądany wymiar i każdy z tych wężyków za
    > pomocą opasek, łączy się do zbiorczej rury. W obiegu woda basenowa.
    > http://www.youtube.com/watch?v=RNLapUrGX0k&feature=r
    elated

    Ciekawe...

    Pozdro.. TK