  • 1. Data: 2011-04-22 17:54:08
    Temat: Solar -kat nachylenia
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Witam

    Temat przewijał się już kilka razy, ale nie mogę
    znaleźć konkretów a przymierzam się do montażu
    solarów (własnej roboty :P). Jaki powinienem
    zastosować kąt, jeśli czynnikiem obiegowym będzie
    woda, na zimę spuszczana z instalacji?

    --
    Yozwig

  • 2. Data: 2011-04-22 19:07:54
    Temat: Re: Solar -kat nachylenia
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > znaleźć konkretów a przymierzam się do montażu
    > solarów (własnej roboty :P). Jaki powinienem
    > zastosować kąt, jeśli czynnikiem obiegowym będzie

    gdzies 30 - 45 stopni.

    b.

  • 3. Data: 2011-04-22 19:22:24
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    >Jaki powinienem
    > zastosować kąt, jeśli czynnikiem obiegowym będzie
    > woda, na zimę spuszczana z instalacji?

    >gdzies 30 - 45 stopni.

    A nie tyle przypadkiem zalecają "dla całorocznych"?

    --
    Yozwig

  • 4. Data: 2011-04-22 19:31:39
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A nie tyle przypadkiem zalecają "dla całorocznych"?

    to nie ma az takiego znaczenia - słońce latem w południe ma kąt okolo 62 st (u mnie,
    nad morzem bedzie inaczej). Wiec te 30stopni jest ustawione praktycznie idealnie na
    maksymalne letnie słońce. Ale słonce tak wyskoko jest tylko w południe - można kąt
    śmiało zaostrzyć.

    całoroczne - kat jakies 45st
    jesienno wiosenne - dałbym 60st, zimowych bym nie dał wcale, ale miałby kąt 70stopni
    :)

    spodziewam sie ze +/- 10 stopni to nie zauważysz różnicy.
    Pochwal sie co budujesz :)

    b.

  • 5. Data: 2011-04-22 19:44:45
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Yozwig" <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > znaleźć konkretów a przymierzam się do montażu
    > solarów (własnej roboty :P). Jaki powinienem
    > zastosować kąt, jeśli czynnikiem obiegowym będzie

    Przyjmując szerokość geograficzną 50* N i okres od 21 marca do 23 września
    (Słońce nad równikiem), otrzymujemy minimalny kąt padania promieni słonecznych:
    90-50=40*
    Dla 22 czerwca kąt padania promieni będzie maksymalny: 90-50+23=63.
    Zatem Twoje ustawienia kolektora musi się zawierać między 27* a 50*. Te kąty
    dotyczą godz. 12.00 w południe, jeśli chcesz wykorzystać więcej dnia, powinieneś
    kolektor nieco podnieść.

    --
    Bartek

  • 6. Data: 2011-04-22 20:06:13
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    >Pochwal sie co budujesz :)

    Jutro napiszę, gaszę już sprzęta...

    --
    Yozwig

  • 7. Data: 2011-04-23 04:36:49
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Jaki powinienem
    > zastosowa k t, je li czynnikiem obiegowym b dzie
    > woda, na zim spuszczana z instalacji?
    >
    > --
    > Yozwig

    Jeżeli stosujesz tradycyjne rozwiązania - cienkie rurki metalowe - to
    pamiętaj że woda w nich zamarźnie przy przymrozku - 1 C przez 1- 3
    godziny - musisz się jakoś zabezpieczyć na tę okoliczność.
    pozdr

  • 8. Data: 2011-04-23 06:38:37
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

> [...]

    Z powodu nagłego załamania finansowego (wyje@ali mnie
    z roboty) musiałem wyłaczyć piecyk gazowy (CWU), a że`m
    jest inżynier wielodziedzinowy, to se postanowiłem wylaubzegować
    stację solarną. Wyszedłem z całkiem mylnego założenia, że jak
    wszystko zrobię sam to będzie tanio. Niestety bzdety też kosztują
    i to duuuużo kosztują. Kupiłem na złomie grzejniki panelowe
    2000x660 (zastosuję 4 ale kupiłem 6 coby wybrać najlepsze).
    Wykwasiłem je cyrkulując Fosol i płucząc obiegowo wodą.
    Kupiłem sklejkę wodoodporną //8 i kantówkę sosnową 30x50,
    połowę z niej przerżnąłem po długości na 30x25. Kostkę wełny
    mineralnej i ze sześć puszek czarnych farb (na kalafiory Unikor).
    Wykonałem odpowiednie paczki, wypełniłem wełną, zgrabnie
    przyszczypnąłem wenątrz kaloryfery (kantówka jest podfrezowana
    i przykryta połówką drugiej łapiąc kaloryfer za rant). No i wyszły
    zgrabne solary 2100x740x80 (4 sztuki, ~1,5m2 każdy). Czas to
    zaszkklić (szybę w wycięty rant na czarny silikon) i zacząć się martwić
    ustawieniem (na stelażu na trawniku, dość blisko kotłowni).
    Niestety miałby być jeszcze dwa zbiorniki z wężownicami (mam
    jeden 120) i wymiennik 30kW, ale brakło kasy. Rzutem na taśmę
    zdąrzyłem kupić jedynie sterownik i na etapie startowym pójdzie
    w solary użytkowa CW z pompy recyrkulacyjnej od krążenia w
    kranach. Jak się odbiję od dna, to przerobię to kiedyś na obieg
    rozdzielony... Na razie z bólem serca muszę wydobyć pieniądze
    na szyby do tych solarów (porządne //5mmwyszłyby prawie 500zł
    więc będę sztukował szkłem okiennym chyba.

    W przyszłości dobulę:
    (-szyby 400)
    - baniaki 1000
    - pompa 100
    - wymiennik 270
    - rurociagi 200

    Na razie musi to pobiegać na żywca. Mam poważne obawy,
    że z baniakiem 120 litrów (5 osób w domu) mogą być niezłe
    kłopoty... Ale cóż, życie to nie je bajka... ;)

    Czyli 35 st. dać nachylenie?

    --
    Yozwig

  • 9. Data: 2011-04-23 06:47:15
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 23-04-2011 o 08:38:37 Yozwig <j...@o...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Z powodu nag?ego za?amania finansowego (wyje@ali mnie
    > z roboty)
    Mogę ci tylko współczuć.

    musia?em wy?aczyae piecyk gazowy (CWU), a ?e`m
    > jest in?ynier wielodziedzinowy, to se postanowi?em wylaubzegowaae
    > stacje solarn?. Wyszed?em z ca?kiem mylnego za?o?enia, ?e jak
    > wszystko zrobie sam to bedzie tanio. Niestety bzdety te? kosztuj?
    > i to duuuu?o kosztuj?.
    I to jest prawda, sam sporo robię i wiem ile to kosztuje,
    ale i tak jest się do przodu, ktoś może by to zrobił szybciej/lepiej
    ale pewnie nie taniej :)

    Kupi?em na z?omie grzejniki panelowe
    > Rzutem na ta?me
    > zd?rzy?em kupiae jedynie sterownik i na etapie startowym pójdzie
    > w solary u?ytkowa CW z pompy recyrkulacyjnej od kr??enia w
    > kranach.
    Zależy jaką masz wodę, jak mięka to to nawet może pochodzić
    tak jakiś czas, przy twardej trzeba jak najszybciej rozdzielić
    obiegi.

    Jak sie odbije od dna, to przerobie to kiedy? na obieg
    > rozdzielony... Na razie z bólem serca musze wydobyae pieni?dze
    > na szyby do tych solarów (porz?dne //5mmwysz?yby prawie 500z?
    > wiec bede sztukowa? szk?em okiennym chyba.
    >
    > W przysz?o?ci dobule:
    > (-szyby 400)
    > - baniaki 1000
    > - pompa 100
    > - wymiennik 270
    > - rurociagi 200
    >
    > Na razie musi to pobiegaae na ?ywca. Mam powa?ne obawy,
    > ?e z baniakiem 120 litrów (5 osób w domu) mog? byae niez?e
    > k?opoty...
    Mało, słońce mocniej przyświeci i ci zagotuje baniak.

    Ale có?, ?ycie to nie je bajka... ;)

    > Czyli 35 st. daae nachylenie?

    Tak, jak za mocno będzie grzało to nawet więcej, szybciej rano
    zagrzeje a potem już nie będzie tak mocno grzało, no i wytargaj
    ze złomu jakiś baniak dodatkowy.
    Powodzenia.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 10. Data: 2011-04-23 09:33:24
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > rozdzielony... Na razie z bólem serca muszę wydobyć pieniądze
    > na szyby do tych solarów (porządne //5mmwyszłyby prawie 500zł
    > więc będę sztukował szkłem okiennym chyba.

    pare m2 szkła szklarniowego moge ci dac :) okolice wrocławia jesli chcesz. wymiar
    60x70cm.

    b.