  • 11. Data: 2011-04-23 18:07:21
    Temat: Re: Solar -kat nachylenia
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:iou6d3$rmr$1@inews.gazeta.pl...

    >pare m2 szkła szklarniowego moge ci dac :) okolice
    >wrocławia jesli chcesz. wymiar 60x70cm.

    Echhh... Dzięki serdeczne koledze, właśnie z wymiaru "70"
    dałoby się to klecić, ale ja Panie z Polski C-bis (podkarpacie)
    i cała kontrabanda z przerzutem pewnie by się nieopłaciła...

    Ani to kurna pocztą... Echhh....

    --
    Yozwig

  • 12. Data: 2011-04-23 18:12:54
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > ze z baniakiem 120 litrów (5 osób w domu) moga byc niezle
    > klopoty...

    >Mało, słońce mocniej przyświeci i ci zagotuje baniak.

    Mam kaster 1000 litrów taki biały plastikowy w klatce
    aluminiowej. Może zrobić z tego akumulator ciepła?
    Namytlać tam kilometr wężownicy miedzianej? Tylko
    czy on nie rozpuści się od ciepła? Wody CWU nie
    bardzo chciałbym do niego puszczać (przez pierwszy rok ;) )
    bo on po kwasie mrówkowym jest. No i z kastrem
    trza mi już pompe obiegową (ale to stówka, jakoś wydoliłbym),
    bo kaster rozdzieliłby obiegi... Co koledzy na to?

    --
    Yozwig

  • 13. Data: 2011-04-23 18:44:48
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 23-04-2011 o 20:12:54 Yozwig <j...@o...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Mam kaster 1000 litrów taki bia?y plastikowy w klatce
    > aluminiowej. Mo?e zrobiae z tego akumulator ciep?a?
    > Namytlaae tam kilometr we?ownicy miedzianej? Tylko
    > czy on nie rozpu?ci sie od ciep?a?
    Z tego co pamietam to to jest z polietylenu a on ma temp topnienia
    150st, także że spokojnie, wpuść wężownicę miedzianą i będziesz
    miał ogrzewacz CWU przepływowy :)
    Najprościej by ci było dać dwie, na dole do grzania z solara i rurki
    wygięte
    do góry aby nie bawić się z przepustami tu musisz dać pomę,
    a druga na górze podłączona do zimnej wody
    a drugi koniec do baterii i masz ciepłą wodę, zbiornik obłóż styro alobo
    wełną
    i folią aby ci ciepło trzymał jak najdłużej.
    Ja to dobrze zrobisz to będziesz miał ciepłą wodę od teraz az do jesieni.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 14. Data: 2011-04-23 19:06:45
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Uzytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisal w wiadomosci
    Dnia 23-04-2011 o 20:12:54 Yozwig <j...@o...pl> napisal(a):

    >Najprosciej by ci bylo dac dwie, na dole do grzania z solara i rurki
    >wygietedo góry aby nie bawic sie z przepustami tu musisz dac pompe,
    >a druga na górze podlaczona do zimnej wody a drugi koniec do baterii i masz
    >ciepla wode,

    W sumie jedna wezownica starczy, na zimna wode.
    Drugiej nie ma sensu chyba robic, solar moze
    cyrkulowac zawartosc baniaka.

    >zbiornik oblóz styro alobo welna
    >i folia aby ci cieplo trzymal jak najdluzej.
    >Ja to dobrze zrobisz to bedziesz mial ciepla wode od teraz az do jesieni.

    Wlasnie mi zostala welna z wypelnienia solarów :)

    --
    Yozwig

  • 15. Data: 2011-04-25 13:31:25
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Mam kaster 1000 litrów taki biały plastikowy w klatce
    > aluminiowej. Może zrobić z tego akumulator ciepła?

    Dopadły mnie wątpliwości, czy ten kaseter
    wytrzyma 80`C... To chyba polietylen?
    Może uratuje sprawę ta klatka z rurek
    w której siedzi?

    Czy ma ktoś blade pojęcie jak się zachowują
    te pojemniki plastikowe na paletach w wyższych
    temperaturach? Wydoli?

    --
    Yozwig

  • 16. Data: 2011-04-25 17:35:28
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 25-04-2011 o 15:31:25 Yozwig <j...@o...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Dopad?y mnie w?tpliwo?ci, czy ten kaseter
    > wytrzyma 80`C... To chyba polietylen?
    > Mo?e uratuje sprawe ta klatka z rurek
    > w której siedzi?
    >
    > Czy ma kto? blade pojecie jak sie zachowuj?
    > te pojemniki plastikowe na paletach w wy?szych
    > temperaturach? Wydoli?
    Wytnik kawałek wsadź do garnuszka zagotu i zobacz
    jak się zachowuje gorący.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 17. Data: 2011-04-26 21:03:31
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Dopadły mnie wątpliwości, czy ten kaseter
    > wytrzyma 80`C... To chyba polietylen?
    > Może uratuje sprawę ta klatka z rurek
    > w której siedzi?

    Tak sie przygladam tej dyskusji i powiem szczerze, ze zakladane przez Ciebie
    temp. uzysku sa ciut optymistyczne.
    1000 litrow wody ogrzac do temp. 80C to trzeba ok. 82 kWh. Zakladajac 8
    godzin slonca i 5,28m^2 sumarycznej powierzchni kolektora, daje 1,94 kW z
    1m^2. To niestety nie na tej planecie.
    http://www.sonergo.com.pl/strony/pomiary2.php
    Prawda jest taka, ze przy obecnych warunkach superslonecznej pogodzie
    praktycznie nie daje sie rozgrzac wody w zasobniku 300 litrow do temp.
    znaczaco wyzszych jak te szescdziesiat pare stopni, co daje jakies 17 - 18
    kWh z powierzchni kolektora 5,6m^2. Moim zdaniem nie ma szans przekroczenia
    temp. wody 80C w 1000 litrowym zasobniku nawet latem. Duza sprawnosc
    kolektora plaskiego oscyluje w gradiencie ok. 50C, pozniej znaczaco spada co
    tlumaczy magiczna temp. 60C w zasobniku. Latem temp. na zewnatrz niech
    bedzie te trzydziesci pare stopni co przy wiekszej mocy slonca da max 90C.
    Moim zdaniem Twoj zasobnik bedzie piec razy za duzy by uzyskac w nim
    uzytkowe temp. przy planowanej powierzchni "zrob sam" kolektorow.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2011-04-27 06:06:09
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > 1000 litrow wody ogrzac do temp. 80C to trzeba ok. 82 kWh. Zakladajac 8
    > godzin slonca i 5,28m^2 sumarycznej powierzchni kolektora, daje 1,94 kW z

    A kto powiedzial ze to ma być w jeden dzien zgromadzone? Projektując zbiornik trzeba
    uwzględnic warunki brzegowe - czyli pełne lato, upały a przez kilka dni nie odbieramy
    ciepła - zbiornik ma prawo być cieplejszy niz w normalnej eksploatacji i trzeba sie
    dowiedzieć czy aby nie pęknie. IMHO wytrzyma.

    > Moim zdaniem Twoj zasobnik bedzie piec razy za duzy by uzyskac w nim
    > uzytkowe temp. przy planowanej powierzchni "zrob sam" kolektorow.

    Za duży - czyli z mozliwoscią akumulacji nadmiaru ciepła. A woda to taki płyn ze
    mozna trzymac w jednym zbiorniku wode gorącą i zimną. Moim zdaniem - duzy zbiornik (i
    odpowiednie wężownice do tego) to dobry pomysł.

    b.

  • 19. Data: 2011-04-27 18:30:02
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

> [...]
    > http://www.sonergo.com.pl/strony/pomiary2.php

    > Moim zdaniem - duzy zbiornik (i odpowiednie wężownice do tego) to dobry

    Skąd w ogóle takie absurdalne założenie, że będę
    "resetował" codziennie temperaturę zbiornika?
    Ja uważam, że te 1000 litrów będzie się rozgrzewało
    z tydzień...

    W zbiorniku jako wężownicy użyję piątego kaloryfera,
    który mi został :).

    Cieszę się, że wyrażacie nadzieję, że zbiornik wytrzyma :).
    Dziś już pospawałem podpory pod solary (będą stały
    na ziemi, ale "budowla" ma ponad 220cm). Jutro przywiozę
    szyby i zaczynam to odpalać :P

    --
    Yozwig

  • 20. Data: 2011-04-27 22:09:59
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >w normalnej eksploatacji i trzeba >sie dowiedzieć czy aby nie pęknie. IMHO

    A jaka jest inna koncepcja takiej instalacji?
    Gromadzenia ciepla przez tydzien jest moim zdaniem pomyleniem uzytkowym
    takiej instalacji. Do zabezpieczen przed przegrzaniem trzeba uzyc innych
    metod a nie duzego buforu.
    Dostarczenie energii mozliwej z takiej instalacji zakladam na jakies 20kWh
    dziennie i to czystym latem podniesie temp. wody w tak duzym zasobniku o
    raptem 17 stopni minus straty. Jak kogos zadowala woda o optymistycznej
    temp. 25-27C to nie ma o czym dyskutowac. Z tego straty dobowe na poziomie
    10C praktycznie wykluczaja sens jej gromadzenia nawet przez tydzien.

    >Za duży - czyli z mozliwoscią akumulacji nadmiaru ciepła.

    I kompletnie nieuzytkowym samodzielnym urzadzeniem grzewczym.

    >A woda to taki płyn ze mozna trzymac w jednym zbiorniku wode gorącą i
    >zimną. Moim zdaniem - duzy zbiornik (i odpowiednie >wężownice do tego) to
    >dobry pomysł.

    Na mycie rak przed snem. :-)

    Pozdro.. TK