    From: Kris <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar po roku 3235kWh
    Date: Thu, 3 May 2012 08:19:35 -0700 (PDT)

    W dniu czwartek, 3 maja 2012 15:50:56 UTC+2 użytkownik RadekNet napisał:
    > 10% to malo (bo od 5 tys zl liczymy)? I to 10% liczac pesymistycznie, bo
    > po dzisieszych cenach energii, ktore stale rosna.

    Pierwszy zysk po 10 latach. Ceny energi rosną ale płace równiez. I ja moge zrozumiec
    gazownikow ktorzy za grzanie CWU płaca ok 100zł na miesiac, więc majac solary
    optymistycznie przyjmijmy że przez 8 miesięcy zyskuja 800zl(a to optymistycznie
    bardzo bo solary przez 8 miesiecy nie zapewnia 100% zapotrzebowania na CWU a i w
    ciągu tych 8 miesiecy jakiś haracz do gazowni w postaci opłat stałych płacić trzeba).
    Ale Ty majac PC czyli dosyc tanie żrodlo grzania CWU pakujesz sie w solary/ To
    całkiem bez sensu moim zdaniem, ale oczywiście nic mi do tego.
    > Czyli montaz instalcji LPG do samochodu to tez taki gadzet? W koncu na
    > benzynie tez auto jedzie...

    Komfortu to nie podnosi wiec jedynie kwestia rachunku ekonomicznego czy się oplaci.
    Jak LPG mialby sie zwrócic pio 10 latach jak solary to kazdy niech sam podejmie
    decyzje czy 10letni samochód z zamortyzowana instalacja ma sens

    > Wiele ceny nie spadna - juz Ci tu Janusz pisal o koszcie miedzi, niedzewki
    > itp.

    Spadna bez watpienia. Jak podliczysz to co janusz pisał to sie okaże że może 2tys
    wyjdzie material. Solary jak i PC to bardzo proste urządzenia i ich dzisiejsze ceny
    sa sztucznie nadmuchane. Pamietasz ile pierwsze kotły tzw. dolnego spalania
    kosztowaly? Ja pamietam i dlatego w 1992 roku sam z ojcem pospawalem kocioł Co tzw
    dolnego spalania. kosztowało to nas 25% ówczesnej ceny sklepowej a kocioł działa do
    dzisiaj i można w nim palić drewnem, węglem, trocinami , owsem itp. Tak samo będzie
    z solarami mysle że realnie o 50% ich ceny spadna predzej czy poźniej. Albo spadna
    ceny PC powietrznych(które do CWU juz teraz nie sa drogie i solary odejdą w
    zapomnienie.
    > A ja wtedy pomysle o dolozeniu jeszcze paru kolektorow do juz zarabiajacej
    > na siebie instalacji, zeby jeszcze wiecej ciepla w podloge puszczac.

    Tylko że solar to cieplo produkuje wtedy kiedy ono już nie bardzo do tej podlogi jest
    potzrebne. Twoja PC przeciez to cieplo stosunkowo tanio produkuje.