    From: robertr <e...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Date: Mon, 8 Feb 2010 12:10:20 -0800 (PST)

    > W ciągu 5 godzin spada o 1stC (z 20,4 na 19,4) na zewnątrz około -5 st.
    > bezwietrzenie,  zachmurzenie całkowite.
    > Mierzone w pomieszczeniu które najszybciej reaguje na spadki temperatury
    > na zewnątrz. Pomieszczenie ok 12 m2, jedno okno 120x140 ściana
    > jednowarstwowa Ytong 36,5 (400) bez wentylacji, w domu wentylacja
    > grawitacyjna (działająca).

    Kiedyś liczyłem akumulacyjność mojego domu - mniej więcej ciężar razy
    ciepło właściwe wszystkiego co istotne.
    Wychodziło mi jakieś 80 kWh / 1 C. Do ogrzewania dla -5 C potrzebuję
    ok. 90 kWh (z wentylacją), czyli teoretycznie powinno mi spadać około
    1,1 C na 24 h. Takie wyniki mogę jedynie obserwować na początku
    sezonu grzewczego - kiedy mam ciepłe ściany w całym przekroju. Tak
    naprawdę szybkość spadania temperatury świadczy u mnie (myślę że u
    wszystkich) o stopniu wychłodzenia ścian w stosunku do temperatury
    powietrza - doskonale to widzę gdy po jakiś wielkich mrozach przyjdzie
    ocieplenie, a ja jeszcze np przez jakieś dwa dni obserwuję znaczne
    spadki temperatury np o 3 C przez noc, podczas gdy dla tych
    temperatur normalnie powinno spadać 1,5 - 2 C . Obserwuję to dość
    dokładnie bo od 20 do 6 rano mam wyłączone ogrzewanie. Tak naprawdę
    ściany zawsze są wychłodzone w stosunku do powietrza - jakiś gradient
    przez ściany.
    Pozdr