    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Stare nasiona... czy jeszcze żyją?
    Date: Wed, 4 Feb 2015 00:30:43 +0100

    Pan Pszemol napisał:

    > Nie martw się "po co"... to już moja głowa się tym martwi :-)
    > A jak Cię bardzo gryzie ciekawość to właśnie posiałem trochę
    > (8) ziaren tylko dla sprawdzenia ich witalności bo mam dwie
    > torebki tych starych nasion i nie wiem czy na wiosnę kupić
    > mam nowe czy nie stare odżyją.

    Przeważnie w takiej sytuacji dzieje się tak, że w glebie odżywa
    kilka (np. 8) ziaren jakiegoś chwastu, który dla jaj postanowił
    udawać maciejkę i zrobić siewcy psikusa.

    > A swoją drogą, wiesz czemu maciejka nie chce kwitnąć
    > w pomieszczeniu? Przeszkadza jej cykl świetlny czy temperatura?

    Może nawet nie cykl, a brak światła. Ja mam wszędzie dużo cienia,
    i ona mi skubana kwitnąć nie chce. Glebę pod drzewami też mam
    marną, suche piachy takie, więc siałem do doniczek i stawiałem
    gdzie najjaśniej. Kilka kwiatków było, ale nie tyle, co powinno.
    Gdzieś przeczytałem, że ona do doniczek w ogóle ma uraz -- ale
    nie wiem, czy w to wierzyć.

    > Wciąż na bibułce trzeba wiedzieć ile trzeba czekać i kiedy
    > uznać że nie udało się... Tak mi się przynajmniej wydaje.

    Ale widać, czy i co się dzieje. Osiem, to trochę mało, zwyczajem
    jest chyba sianie stu i opisywanie siły kiełkowania w procentach.
    Tak że ani jedno nie wykiełkuje od teraz aż do wiosny, to już jest
    sytuacja ekstramalna.

    > Czy wiesz ile dni ma kiełkować szczypiorek lub maciejka?

    Powinno być napisane na torebce.

    Jarek

    --
    Oto siewca wyszedł siać. A gdy siał niektóre ziarna padły na drogę, nadleciały
    ptaki i wydziobały je. Inne padły na miejsca skaliste, gdzie niewiele miały