  • 1. Data: 2009-01-30 13:04:57
    Temat: Studnia "dwufunkcyjna" - jak?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Mam pytanie do zorientowanych w temacie studni wierconych. Wiosną chcę na
    działce wykonać studnię, która póki co ma zaopatrywać w wodę budowę, ale
    docelowo ma zostać i być źródłem wody do podlewania ogródka, ew. rezerwą
    "bytową". Niezależnie od tego, w ramach zagospodarowania terenu działki
    chciałbym w miejscu, gdzie będzie krąg betonowy z pokrywą do tej studni
    postawić głównie w celach ozdobnych pompę ręczną, taką typową parkową
    abisynkę.
    I teraz mój problem: studniarz, z którym rozmawiałem upiera się, że do
    takiego czegoś musi być szeroki odwiert 160mm tak, żeby pompa głębinowa i
    ssak od abisynki weszły obok siebie. Oczywiście cena szerszego odwiertu też
    stosownie rośnie. Czy ssak od takiej abisynki jednak naprawdę nie mógłby się
    kończyć tuż nad pompą głębinową, mieszcząc się obok idącej od niej rury? W
    odwiercie 110mm nie zmieściłby się?

    A i jeszcze jedno: w moim terenie woda podskórna jest bardzo wysoko, sam
    kopiąc znalazłem ją na 1,5m pod powierzchnią gruntu. Przy studniach
    wierconych wodę biorą z 8-17m (różnie u różnych osób). Co jednak z lustrem
    wody w takim odwiercie? Gdzie takie lustro się ustawi? Na poziomie wody
    podskórnej (+ ew. jakiś nadkład na wypartą wodę przez nacisk gruntu), jak
    wskazywałaby logika, czy niżej? Bo zastanawiam się, czy taka ogrodowa
    abisynka ma jakikolwiek sens, ona co prawda ma być głównie do ozdoby, ale
    jednak chciałbym, aby była to ozdoba działająca, a z 10m ona przecież wody
    nie zassie.

    Moja działka mieści się na piaszczystej łasze lekko wyniesionej nad poziom
    okolicznych łąk, które kilkadziesiąt lat temu były osuszonym później bagnem.
    Sensowna woda na głębokości kilku-kilkunastu metrów, jeśli to ma jakieś
    znaczenie.

    J.

  • 2. Data: 2009-01-30 13:21:40
    Temat: Re: Studnia "dwufunkcyjna" - jak?
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > okolicznych łąk, które kilkadziesiąt lat temu były osuszonym później
    > bagnem. Sensowna woda na głębokości kilku-kilkunastu metrów, jeśli to ma

    Wstaw "po drodze" 2-3 zawory zwrotne i wszystko z jednej rury
    a i tak bez zaworow to zadna pompa ci nie pociagnie z 10m
    9,81m slupa wody jak dobrze pamietam robi proznie
    wiec nie widze wogole sensu 2 rur tyle ze miedzy rozgalezieniem a abisynka
    koniecznie zawor zwrotny
    --
    Andrzej
    domy domki

  • 3. Data: 2009-01-30 13:26:31
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    "HANA" <h...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > 9,81m slupa wody jak dobrze pamietam robi proznie
    > wiec nie widze wogole sensu 2 rur tyle ze miedzy rozgalezieniem a abisynka

    Pompa ma być "głębinowa", utopiona w studni, więc takie rozwiązanie odpada.

    J.

  • 4. Data: 2009-01-30 13:31:38
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    > "HANA" <h...@p...onet.pl> wrote in message

    > Pompa ma być "głębinowa", utopiona w studni, więc takie rozwiązanie
    > odpada.
    >
    > J.
    pompa nie przeszkadza wode mozna ciagnac przez wylaczona pompe, chyba ze ma
    jakies nietypowe rozwiazane zaworow, poprostu sprawdz czy tak sie da i juz.

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 5. Data: 2009-01-30 14:03:09
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 30 Jan 2009 14:04:57 +0100, Jarek P. napisał(a):

> [...]
    > chciałbym w miejscu, gdzie będzie krąg betonowy z pokrywą do tej studni
    > postawić głównie w celach ozdobnych pompę ręczną, taką typową parkową

    Jeśli abisynka da radę, to na cholerę głębinówka?

    Po prostu - w studnię jeden ssak, pod abisynką trójnik i wyjście na zwykłą
    pompę odśrodkową zamontowaną na powierzchni, na przykład na pokrywie
    studni.

    Jedyne co musisz zapewnić, to zawór zwrotny pod abisynką (albo tez kulowy),
    żeby pompa nie zasysała ta droga powietrza.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 6. Data: 2009-01-31 14:42:29
    Od: "Sawa" <f...@m...pl>

> [...]
    > mógłby się kończyć tuż nad pompą głębinową, mieszcząc się obok idącej od
    > niej rury? W odwiercie 110mm nie zmieściłby się?

    Mój studniarz wiercił ręcznie z rurami osłonowymi o średnicy ok 25cm więc
    średnica samej studni była mu obojętna mogłem wsadzić nawet rurę 200mm, ze
    względu na swoją niewiedzę dałem sobie zrobić 110 a mogłem mieć 160...
    Jeżeli już będziesz miał studnię 110 wszystko zależy jaką dasz pompę ja mam
    Grunfosa o średnicy 55mm (a widziałem modele za 1/3 ceny o średnicy prawie
    100mm). Możesz dać również pompę niżej a ssak trochę wyżej, lustro wody
    pewnie i tak ustabilizuje ci się sporo wyżej, u mnie studnia głeboka 14m
    lustro ok 5-6m (warstwa wodonośna 12-13m).

    Sawa

  • 7. Data: 2009-02-02 10:06:48
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Jarek P. pisze:
> [...]
    > takiego czegoś musi być szeroki odwiert 160mm tak, żeby pompa głębinowa
    > i ssak od abisynki weszły obok siebie. Oczywiście cena szerszego

    To pewnie zalezy od studniarza, ale u mnie akurat fi=160
    bylo tansze niz 110. 160 robili recznie - dwóch tegich chlopów
    i 2 dni roboty. Mial takich ekip bodajze trzy i oni jako pierwsi
    wchodzili na teren. Duuuza maszyna stala w odwodzie.

    Gdyby nie bylo wody do 30 metrów, przywiezliby duuuza maszyne
    i przeszli na standard 110. Byloby drozej i jakies zgloszenia
    w gminie. Na szczescie woda byla na 20m i obeszlo sie tansza
    srednica 160.

    A co do abisynki - doradzilbym by sobie stala na sucho dla
    ozdoby. A obok dobrze ukryty wlacznik do pompy ... Jak ma sie
    kawalek zarosnietego podwórka, studnia jest skarbem.

    pozdr serd
    --
    A S