    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Turbina wiatrowa
    Date: Wed, 18 May 2011 06:52:19 -0700 (PDT)

    On 18 Maj, 12:44, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
    > Zastanawiam się nad ewentualnym zainstalowaniem u siebie turbiny
    > wiatrowej do grzania CWU oraz w późniejszym okresie, docelowo do
    > wspomagania CO.
    >
    > Rozglądałem się po ofertach i...
    > Jakiś sens ekonomiczny kończy się na turbinach o mocy ok 2 kW. Wtedy
    > koło wiatrowe musi mieć średnicę coś ok 3,5 m.
    >
    > Wg tabel taka turbina - 2 kW - jest w stanie dostarczyć ok 15 - 20 tys
    > kWh energii rocznie.
    > Przy założeniu, że te szacunki są zawyżone, można przyjąć, że da 10 tys kWh.
    >
    > Oczywiście latem i w okresach przejściowych to wartość wystarczająca,
> [...]
    Krotko i zwiezle.
    Musisz mieszkac gdzies gdzie dobrze wieje i musisz kupic pelny zestaw
    (wirnik, pradnice, przetwornice) i albo podpiac sie pod siec albo miec
    akumulatory (duuuuuuuuuuuuuuzo).
    Wtedy calosc ma sens.

    W praktyce za te 30kzl jakie wydasz lepiej jest naklasc sobie na dach
    paneli. Nawet w zime nastujaka wiecej niz wiatrak 5kW.
    To taki zgrubny szacunek.
    Nawet zakladajac ze sie calosc nie bedzie psula i nie przyczepi sie US
    to lapanie wiatru i grzanie wody oplaca sie tylko tam gdzie dobrze
    wieje (nie koniecznie caly czas).

    Jesli o sprawie myslisz powaznie to:
    Zmontuj/kup sobie miernik predkosci wiatru.
    Zamontuj go w miejscu gdzie nie bedzie narazony na zawirowania
    (relatywnie wysoko).
    Po roku przeanalizuj predkosc wiatru.
    Nie jest istotna srednia. Istotne sa cale okresy bo energia z wiatru
    jest nie zmienia sie liniowo w stosunku do jego predkosci.
    Naloz na upatrzony wiatrak te zaleznosc i wylicz ile kWh mozesz
    uzyskac.
    Policz ile calosc bedzie kosztowac i porownaj to z panelem slonecznym
    (nie elektrycznym tylko takim do grzania wody). Wez pod uwage ze wode
    mozna grzac weglem/gazem/trocinami i dla nich policz ile bys
    "zarobil".
    Licz sie z tym ze trwalosc takiej turbiny to pewnie jakies 5lat i
    lozyska ida do wymiany.
    Jesli chcesz grzac tylko wode to wystarczy prosty regulator.