  • Data: 2017-04-21 00:57:37
    Temat: Re: Wieża ciśnień zamiast zbiornika ciśnieniowego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    nadir napisał:

    > Dobrze napisałeś - kiedyś.

    Ja przeważnie dobrze piszę. Wychodzę z założenia, że gdybym miał pisać
    źle, to lepiej wcale.

    > Wiadrami, ze studni czy rzeki, też ludzie kiedyś wodę przynosili i dało
    > się żyć. Tylko z jakiegoś powodu wszyscy porezygnowali z wiader oraz
    > wież ciśnień, i nikt nie chce wracać to tych technologii.

    Otóż nie wszyscy. Kiedyś chyba o tym pisałem. W miejscach tak gorących,
    jak na przykład Półwysep Arabski, ani wodociągi o konstrukcji podobnej
    do naszych, ani ciśnieniowe zbiorniki nie nadają się do niczego. Woda,
    jaką da się pozyskać ze źródła, ma średnioroczną temperaturę danego
    miejsca. To jest tzw. "prawo geografii". U nas ta temoeratura to około
    8-10 stopni, tam około 30. Gdyby to wpuścić w grubą rurę, w której
    przepływ jest wolny, a ciśnienie duże, to by się tam wylęgły takie
    rzeczy, przy których łajno wielbłąda zdaje się mieć sterylność sali
    operacyjnej. Zatem wodę rozprowadza się cienkimi rurkami, w których
    przepływ jest tak szybki, że żadne paskudztwo się nie uchowa. Wydajność
    takiej rurki jest jednak słaba. Leje się więc do zbiornika pod samym
    dachem budynku, jak za przeproszeniem do spłuczki klozetowej. Stamtąd
    woda grawitacyjnie spływa do kranów. To się dobrze sprawdza, a odkażanie
    otwartego zbiornika nie jest problemem.

    --
    Jarek