    Subject: Re: Zabezpieczenie przed wyładowaniem w instalacji PV
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: KIKI <h...@u...dl>
    Date: Mon, 25 May 2020 06:17:38 +0200

    On 29.04.2020 15:55, heby wrote:

    > Ale przeciez to oznacza że jak przywali centralnie w ogniwa to przez
    > chwile wszystkie urządzenia z obudowamu metalowymi w domu będą miały
    > wysokie napiecie na PE wynikające ze spadku napięcia na tym przewodzie
    > podczas zwierania pioruna do ziemi. A jeśli go upali po drodze to w
    > ogóle mam kV na obudowach.
    >
    > Coś przeoczyłem? Jakieś to wszystkio takie ... słabe ...

    Uziemienie metalowych części nie służy temu żeby ochronić przed
    bezpośrednim wyładowaniem, bo nic ci na to nie pomoże. Uziemia się po to
    żeby izolacja przewodów nie została przebita jeżeli w okolicy czy między
    chmurami nastąpi wyładowanie. W metalowych elementach są wolne
    elektrony, które pod wpływem pola EM nagle czują oddziaływanie i
    zaczynają się poruszać jak w antenie. Ponieważ wyładowanie jest impulsem
    DC to w czasie narastania elektrony odepchną się w jedną stronę, a jak
    zacznie opadać to nagromadzona energia musi gdzieś uciec. Po to się
    uziemia żeby obie okładki kondensatora złożonego z powietrza i ziemi
    połączyć i żeby nie dopuścić do zgromadzenia zbyt dużego ładunku. Takie
    wyładowania przez izolację czy do sąsiednich przedmiotów to normalna
    sprawa, po to się stosuje wyrównywanie potencjałów żeby nie pozwolić
    zbudować się ładunkowi.

    Dokładnie opisują to prawa Maxwella, pierwsze dwa.
    1. Prawo Faradaya - zmienne pole magnetyczne wywołuje pole elektryczne
    2. Prawo Ampera - zmienne pole elektryczne lub przepływ prądu wywołują
    pole magnetyczne.

    Piorun oddalony nie wali bezpośrednio tylko ponieważ zmienia się
    natężenie prądu w czasie dE/dt to wokół wyładowania powstaje zmienne
    pole magnetyczne, a z niego elektryczne, a z niego magnetyczne aż dotrze
    do paneli i tam wpłynie na elektrony, przemieści je i zgromadzi energię
    powstałą z tarcia atmosfery o ziemię. Jak nie będzie gdzie odprowadzić
    nadmiaru po iskry będą skakały pomiędzy wszystkim co przewodzi lub
    półprzewodzi.