    From: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zamiana kotła gaz 1obieg na 2obiegi
    Date: Wed, 20 Jan 2010 22:35:24 +0100

    Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości
    news:hj6stg$bm9$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Witam.
    > Czy przy zamianie z kotła jednobiegowego na dwubiegowy (z c.w.u.)
    > koniecznie trzeba wystąpić do dostawcy gazu o zmianę warunków
    > przyłączenia?
    > Co by było, gdyby firma instalatorska zdjęła kocioł na c.o. a powiesiła mi
    > na c.o. + c.w.u.?
    > Nadmieniam, że wiele lat temu, kiedy była budowana instalacja, w warunkach
    > podano kocioł 1 obieg (tylko na co).
    > Jak to z tym jest. Czy ktoś się orientuje i może doradzić?
    > W dz. obsługi panienka powiedziała, że nie trzeba ubiegać się o nowe
> [...]

    Nie trzeba ubiegać się o nowe warunki. Nie zmieniasz instalacji gazowej i
    nie zmieniasz w istotny sposób odbiorników (nie dokładasz i nie zmieniasz
    miejsca zainstalowania). Kocioł dwufunkcjyjny grzeje wodę niejako "wtórnie".
    Nie posiada do CWU odrębnego palnika (który zwiększałby jego moc i
    zpotrzebowanie na gaz). CWU jest w kotle dwufunkcyjnym grzana za pomocą wody
    z obiegu CO poprzez zamontowany w kotle wymiennik płytowy, czyli w każdym
    przypadku grzania CWU jest uruchamiany w kotle obieg CO (oczywiście jest
    zamykany w obrębie kotła do obiegu
    pompa->nagrzewnica->wymiennik->pompa, który pobiera ciepło z palnika i
    przekazuje do CWU w wymienniku. Dlatego w kotłach dwufunkcyjnych na ciepłą
    wodę zawsze się nieco dłużej czeka i nie ma szans na poparzenie sie wodą gdy
    zaraz po zakręceniu gorącej wody odkręci się ją ponownie.
    --
    Jackare