  • Data: 2019-01-03 20:11:06
    Temat: Re: Zamiana węgla na gaz
    Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 03.01.2019 o 09:13, Kris pisze:
    > W miejscowości gdzie mieszka mama jesienią maja doprowadzić gaz
    > I zamierzam tam wywalić śmieciucha i wstawić kocioł gazowy
    > Przez ostatni rok mama paliła i teraz tez pali tam węglem
    > W okresie grzewczym schodzi jeden 25kg worek węgla na dobę.
    Po kolei:
    1. kocioł gazowy nie pójdzie na instalacji otwartej, bo poniżej jakiegoś
    tam ciśnienia po prostu sie wyłącza i wyświetla alarm. U mnie kocioł
    Saunier Duval musi mieć minimum 0,8 at, co by dawało 8 metrów słupa wody
    od kotła do górnego punktu.
    Naczynie wzbiorcze, jakie kocioł ma przeważnie wbudowane przy starej
    instalacji z dużą objętością wody na 90% okaże się za małe.
    2. Co do węgla, to PG Silesia nie produkuje orzecha w klasie 28-29 MJ/kg
    tylko 27-28. Nieduża niby różnica, ale ktoś tu coś naciąga.
    3. 25 kg węgla daje 700 MJ ciepła
    4. Tyle samo ciepła daje 21 m sześć gazu GZ50.
    5. Zakładając, że kocioł gazowy bedzie miał 1,5 x lepszą sprawność od
    węglowego mamy zużycie 13 m sześć na dobę. Dawałoby to koszt około 30 zł
    dziennie.
    Wygląda, że jest to znośny koszt.
    Dla porównania - u babci schodzi nawet ponad 25 m sześć na dobę i w
    chałupie wcale ciepło nie jest. Tyle, że dom jest z lat 60-tych z cegły
    plus pustak żużlowy. Całe ocieplenie to szczelina powietrzna między
    pustakiem a cegłą ;-)
    Jacek