eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieZasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego › Re: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
  • Data: 2014-06-15 16:07:44
    Temat: Re: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-06-14 11:54, Szczepan pisze:
    > Uzywam w mojej lazience od kilku lat bojler elektryczny 80 l, 220V, 1500
    > W, opornosc spirali
    > 37 ohm. Ostatnio zaczalem myslec o pogrzewaniu tej wody energia sloneczna.
    > Ogniwo dobrej firmy o mocy 250W, 24V kosztuje lekko powyzej 1000 zl
    > czyli tak samo jak kolektor sloneczny. Mysle ze moglbym wykorzystac
    > istniejacy boiler elektryczny ze spirala 37 ohm przy niewielkim
    > nakladzie na instalacje i automatyke elektryczna. Obliczylem
    > prowizorycznie ze aby uzyskac 250 W na tej spirali 37 ohm potrzebne by
    > bylo napiecie ok 96V a nie 24 jakie jest na wyjsciu ogniwa. Jak to
> [...]
    Rozwiązać to się da (sensownie w sensie technicznym) tylko tak, że dasz
    tych ogniw kilka (np 4 x 24v) połączonych w szereg. Będzie i napięcie
    wyższe, i moc wyższa (prąd ten sam). Ale czy będzie to miało sens
    ekonomiczny to osobna sprawa.
    Połączenie elektryczne wprost ogniwo-grzałka jest jednym z najlepszych
    bo najprostszych, nie ma żadnych strat na przetwornicach, cała
    automatyka to wystarczy wbudowany termostat bojlera, nie ma strat na
    magazynowaniu energii itd, a sama grzała - jest jej totalnie obojętnie
    jakim napięciem ją zasilasz - dasz mniej, to będzie słabiej grzała, ale
    będzie grzała (w przeciwieństwie do kolektorów z wodą/glikolem - poniżej
    pewnego nasłonecznienia oddają ciepło wiatru, zamiast zbierać je ze
    słońca), dasz więcej bo słońce przyświeciło (zakładając że nie więcej
    niż izolacja, czyli jakieś 400V?) to też nic się wielkiego nie stanie -
    przecież jest świetnie chłodzona dużą masą wody.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173