  • 1. Data: 2014-06-14 11:54:46
    Temat: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
    Od: "Szczepan" <s...@o...pl>

    Uzywam w mojej lazience od kilku lat bojler elektryczny 80 l, 220V, 1500 W,
    opornosc spirali
    37 ohm. Ostatnio zaczalem myslec o pogrzewaniu tej wody energia sloneczna.
    Interesuje mnie podgrzewanie wody wylacznie w boilerze 80 litrowym, gdyz w
    zimne dni moge wlaczyc istniejaca grzalke na 220V i podgrzac w rozsadnym
    czasie i za rozsadna cene.
    Rozwazalem zasosowanie kolektora slonecznego ale koszty takiego rozwiazania
    bylyby dla mnie bardzo duze. Juz na wstepie musialbym wymienic boiler na
    nowy z grzalka i wezownica
    ( koszt powyzej 1000 zl), kolektor sloneczny rowniez powyzej 1000 zl, plus
    instalacja, pompa, automatyka itp, wynioslo by to okolo 3000 zl.
    Zaczalem rozwazac wiec podgrzewanie tych 80 litrow przy pomocy ogniw
    fotowoltanicznych.
    Ogniwo dobrej firmy o mocy 250W, 24V kosztuje lekko powyzej 1000 zl czyli
    tak samo jak kolektor sloneczny. Mysle ze moglbym wykorzystac istniejacy
    boiler elektryczny ze spirala 37 ohm przy niewielkim nakladzie na instalacje
    i automatyke elektryczna. Obliczylem prowizorycznie ze aby uzyskac 250 W na
    tej spirali 37 ohm potrzebne by bylo napiecie ok 96V a nie 24 jakie jest na
    wyjsciu ogniwa. Jak to rozwiazac?

    Mam pytanie do grupowiczow, czy ktos z was zastosowal u siebie podobne
    rozwiazanie i jakie napotkal w zwiazku z tym problemy.

    --
    Szczepan

  • 2. Data: 2014-06-14 14:33:47
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 14 czerwca 2014 11:54:46 UTC+2 użytkownik Szczepan napisał:
> [...]
    >

    > Mam pytanie do grupowiczow, czy ktos z was zastosowal u siebie podobne
    >
    > rozwiazanie i jakie napotkal w zwiazku z tym problemy.

    Problemem jest cena ogniw i ile dają prądu. Cena jest wysoka a prądu mało. Na Twój
    pomysł wpadli wszyscy co usłyszeli ze takie baterie słoneczne są. Ci mądrzejsi
    sprawdzili ile prądu za cenę ogniw słonecznych mogą realnie uzyskać i dali sobie
    spokój do czasu aż cena 1m2 ogniwa spadnie do dwudziestu złotych.

  • 3. Data: 2014-06-14 16:02:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-14 11:54, Szczepan wrote:
    > Ogniwo dobrej firmy o mocy 250W, 24V kosztuje lekko powyzej 1000 zl

    Zastanów się nad:
    a) jak nim kręcić. Ta moc jest zapewne podawana gdy promienie padają
    prostopadle.
    b) ile dni jest słonecznie
    c) ile dostaniesz średnio w ciągu dnia energii. Bo to tylko chwilowa w
    zenicie, w dodatku u nas zenit jest kiepski, geografia była zawsze
    przeciwko nam.

    > czyli tak samo jak kolektor sloneczny.

    Zrób sobie kolektor samodzielnie z kaloryfera płytowego czy nawet węża
    ogrodowego. Umieśc go najniżej jak się da i jak najbliżej boilera. Tak
    aby była szansa na podawanie grawitacyjne. Automatyka zbędna, ciepło
    pójdzie tylko do góry.

    > bylo napiecie ok 96V a nie 24 jakie jest na wyjsciu ogniwa. Jak to
    > rozwiazac?

    Przetwornicą, ale musisz liczyć się ze sprawnością w zakresie 75% jesli
    dasz radę sam zrobić. *Może* uda się zrobić 85%. na więcej bym nie liczył.

    > Mam pytanie do grupowiczow, czy ktos z was zastosowal u siebie podobne
    > rozwiazanie i jakie napotkal w zwiazku z tym problemy.

    Planuje kolektor zamontowany jak najniżej na ścianie południowej za
    kotłownią. Kolektor chyba zrobie samodzielnie, mam nadzieje że wygram
    powierzchnią a nie sprawnością, bo tej w stosunku do fabrycznych nie
    przebije.

  • 4. Data: 2014-06-14 16:21:32
    Od: a...@g...com

    > ogrodowego.

    tez ostatnio jak widze to pieklo na strychu pod dachem w upal to az szkoda tych nawet
    paru dni....
    tak sobie mysle - kola z czarnego weza do rozprowadzania wody w ogrodach poukladac.
    tak z dwa lub trzy , po metr promienia -dwa srednicy. pompa obiegowa i tani sterownik
    z pieca CO, osiagnie zadana - przerzuci w bojler.
    wjazd i wyjazd wpiac w bojler, zgrzewarka, moment roboty, zawory, mysle ze daloby sie
    to zwalczyc.
    ale z drugiej strony. o splacie to chyba nawet przy takiej 'potaniosci' nie ma mowy,
    gwarancji sukcesu tez nie (?), a z nudow? no tak to sie znowu nie nudze...
    ale mysli ciagle biegaja....
    mialoby to wogole sens?
    -----
    a kolega z gory niech przemysli bojler elektryczny z pompa ciepla, kiedys widzialem
    na alledrogo. wywalic na strych gdzie cieplo i beeedzie.

  • 5. Data: 2014-06-14 16:28:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 14.06.2014 11:54, Szczepan pisze:

    > Rozwazalem zasosowanie kolektora slonecznego ale koszty takiego
    > rozwiazania bylyby dla mnie bardzo duze. Juz na wstepie musialbym
    > wymienic boiler na nowy z grzalka i wezownica

    Niekoniecznie.

    [ciach]

    > Ogniwo dobrej firmy o mocy 250W, 24V kosztuje lekko powyzej 1000 zl
    > czyli tak samo jak kolektor sloneczny. Mysle ze moglbym wykorzystac
    > istniejacy boiler elektryczny ze spirala 37 ohm przy niewielkim

    Te 250W to teoretyczne maksimum w super optymalnych warunkach.

    Jeśli nie planujesz używać tego w zimę to zrób sobie kolektor ze starych
    okien (do nabycia po kosztach transportu u każdego speca od wymiany
    okien) i dodaj pompę obiegową która będzie przepompowywać wodę z bojlera
    przez kolektor. Zasilanie tej pompy można ewentualnie zrobić słoneczne.
    W sumie nawet to korzystne - im mocniej Słońce świeci tym szybszy obieg
    wody.

  • 6. Data: 2014-06-14 17:19:18
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Szczepan" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Mam pytanie do grupowiczow, czy ktos z was zastosowal u siebie podobne
    > rozwiazanie i jakie napotkal w zwiazku z tym problemy.

    Liczylismy kazde mozliwe warianty - ale zaczynamy od liczenia kosztów.
    Zatem -fotooogniwa sie nie opłacają, wiec dalszych problemów technicznych
    nie rozwiązywaliśmy. A granicą opłacalności jest granica zachodnia -u niemca
    sie opłaca :)

    b.

  • 7. Data: 2014-06-14 19:47:48
    Od: "Szczepan" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał

    A granicą opłacalności jest granica zachodnia -u niemca
    > sie opłaca :)

    Dlaczego myslisz ze u Niemca sie oplaca, czy ze wzgledu na dotacje rzadowe
    do produkcji energji czy ze wzgledu na nizsze ceny urzadzen do jej
    produkcji?

    --
    Szczepan

  • 8. Data: 2014-06-14 20:01:37
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > Dlaczego myslisz ze u Niemca sie oplaca, czy ze wzgledu na dotacje rzadowe
    > do produkcji energji czy ze wzgledu na nizsze ceny urzadzen do jej
    > produkcji?

    oczywiscie ze na dotacje. Liczysz stosunek kosztów do zysków, stope zwrotu,
    czas zwrotu itp i tyle. A jesli po stronie zysków masz dopłaty to cóż,
    zwykła ekonomia wymięka :)

    b.

  • 9. Data: 2014-06-14 20:40:08
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 14 czerwca 2014 19:47:48 UTC+2 użytkownik Szczepan napisał:
> [...]
    >

    > Dlaczego myslisz ze u Niemca sie oplaca, czy ze wzgledu na dotacje rzadowe
    >
    > do produkcji energji czy ze wzgledu na nizsze ceny urzadzen do jej

    U niemca też się nie opłaca ale kto bogatemu państwu zabroni wydawać pieniądze na
    dotacje. To się nawet w kosmosie nie opłaca dlatego różne dziwne urządzenia są tam
    zasilane z pewniejszych źródeł energii.

  • 10. Data: 2014-06-14 22:25:17
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    > U niemca też się nie opłaca ale kto bogatemu państwu zabroni wydawać pieniądze na
    dotacje. To się nawet w kosmosie nie opłaca dlatego różne dziwne urządzenia są tam
    zasilane z pewniejszych źródeł energii.

    Czyli jakich? Pytam bo nie wiem.