  • 11. Data: 2014-06-14 22:47:23
    Temat: Re: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-14 22:25, Baczek wrote:
    > Czyli jakich? Pytam bo nie wiem.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Radioizotopowy_generato
    r_termoelektryczny

    Ale to czy się opłaca panele słoneczne zalezy raczej od misji i
    odległości od słońca.

    Swoją drogą od dawna postuluje żeby mi zuzyte paliwo jądrowe zapakowali
    w ołowianą kulkę z przelotową rurką a ja już sobie z tego dom ogrzeje.

  • 12. Data: 2014-06-14 22:51:25
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 14 czerwca 2014 22:25:17 UTC+2 użytkownik Baczek napisał:

> [...]
    pieni�dze na dotacje. To si� nawet w kosmosie nie op�aca dlatego r�ne dziwne
    urz�dzenia s� tam zasilane z pewniejszych �r�de� energii.

    > Czyli jakich? Pytam bo nie wiem.

    Krótkoterminowo ogniwa paliwowe a jak trzeba żeby bardzo długo coś działało bez
    dostaw z Ziemi to opartych na rozpadzie pierwiastków promieniotwórczych.

  • 13. Data: 2014-06-14 22:53:51
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 14 czerwca 2014 22:47:23 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Radioizotopowy_generato
    r_termoelektryczny

    > Ale to czy si� op�aca panele s�oneczne zalezy raczej od misji i
    >
    > odleg�o�ci od s�o�ca.
    >

    > Swoj� drog� od dawna postuluje �eby mi zuzyte paliwo j�drowe zapakowali
    >
    > w o�owian� kulk� z przelotow� rurk� a ja ju� sobie z tego dom ogrzeje.

    Panele mają bardzo dużą powierzchnię i przez to są narażone na mechaniczne
    uszkodzenia. Wbrew temu co się ludziom wydaje w tej kosmicznej próżni wcale nie jest
    tak pusto.

  • 14. Data: 2014-06-14 23:30:20
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 14.06.2014 22:47, Sebastian Biały pisze:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Radioizotopowy_generato
    r_termoelektryczny

    > Ale to czy się opłaca panele słoneczne zalezy raczej od misji i
    > odległości od słońca.

    Użycie RTG to nie tyle kwestia opłacalności tylko ciągłego zasilania i
    dodatkowo gabarytów.

    Pluton jest cholernie drogi i jak sobie kiedyś z ciekawości liczyłem to
    w sumie tańszy byłby prąd z benzynowego generatora - uwzględniając
    zakup, serwisowanie i benzynę z akcyzą i wszystkim. I to OIDP o rząd
    wielkości taniej.

  • 15. Data: 2014-06-15 09:40:32
    Od: "Szczepan" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> napisał

    > Zrób sobie kolektor samodzielnie z kaloryfera płytowego czy nawet węża
    > ogrodowego. Umieśc go najniżej jak się da i jak najbliżej boilera. Tak aby
    > była szansa na podawanie grawitacyjne. Automatyka zbędna, ciepło pójdzie
    > tylko do góry.

    Kolektor to moze bym dal rade zrobic dosyc tanio ale najwazniejsze dla mnie
    jest w jaki sposob przekazac cieplo do mojego, istniejacego bojlera
    elektrycznego. Poza tym kolektor ma mi dzialac takze w zimie. W internecie
    podaja ze i zima kolektor daje rade nagrzac wode do 30 st.
    a to mi na codzien wystarcza. Gdy rano chce umyc zeby to 30 st jest juz
    bajka a inaczej musze sie myc w 4 stopniach. Ze wzgledow oszczednosciowych
    bojler wlaczam tylko wtedy kiedy chce sie kapac. W kolektorze musialbym miec
    ciecz do chlodnicy samochodowej i co z tym robic dalej (nie kupujac nowego
    bojlera z wezownica)?
    Ma ktos dobry pomysl?

    Natomiast ogniwo fotowoltaniczne dziala podobnie i zima i latem, byle byloby
    widno. Co prawda daje malo pradu ale w ciagu calego dnia i te 80 litrow
    podgrzewalo by mi stale, moze nawet do 40 st. Tak jak juz pisalem,
    temperatura 30 st juz by mnie zadowalala. Przed kapiela oczywiscie wlaczal
    bym nadal grzalke elektryczna. Co najwazniejsze odpada mi koszt nowego
    bojrea z wezownica.

    --
    Szczepan

  • 16. Data: 2014-06-15 10:33:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-15 09:40, Szczepan wrote:
    > mnie jest w jaki sposob przekazac cieplo do mojego, istniejacego bojlera
    > elektrycznego.

    Dodać drugi mały boiler zrobiony z beczki i kilku rurek?

    > Poza tym kolektor ma mi dzialac takze w zimie.

    Kiepsko to widzę.

    > Natomiast ogniwo fotowoltaniczne dziala podobnie i zima i latem, byle
    > byloby widno.

    Nie. Działa bardzo kiepsko kiedy jest "tylko" widno. Musiałbyś mieć
    abusurdalna izolacje na boilerze aby te mikroskopijne ilości energii
    cieplnej zatrzymać. Niewiele da się oszacować bez eksperymentu.

    Mała uwaga: napięcie grzałki nie ma znaczenia. Jesli przez grzałkę
    przepływa prąd to zawsze oddaje ciepło do wody. Tyle że mniej i zapewne
    pracować będzie z niedopasowaniem czyli że nie uda się uzyskać 100%
    sprawności ogniwa. Innymi słowy podpinająć grzałkę 100V do napięcia 10V
    też zagrzejesz wodę, to tylko kwestia czasu i izolacji zbornika.

    > Co najwazniejsze
    > odpada mi koszt nowego bojrea z wezownica.

    To go sobie zrób z byle czego :)

  • 17. Data: 2014-06-15 10:44:31
    Od: szary <x...@x...pl>

    Szczepan wrote:

    [ciach]
> [...]
    > temperatura 30 st juz by mnie zadowalala. Przed kapiela oczywiscie wlaczal
    > bym nadal grzalke elektryczna. Co najwazniejsze odpada mi koszt nowego

    hmm, to tak np. jakby włożyć żarówkę (tradycyjną) 100W (zimą da 100W?
    wątpię, ja by liczył raczej na 40) do 80L, no nie wiem, mnie w akwarium
    (70L) grzałka 60W potrafi podnieść temp. o 5-6 *C ,no oczywiście nie
    zaizolowane akwa mam :)

    Myślę że myślisz życzeniowo, mój ojciec już kiedyś zbudował wiatrak, stoi do
    dziś jako "pomnik".

    To gdzie tak piszą (linki), bo nie wiem czy każesz analizować marketingowe
    kłamstwa, opinie netowych "wszystkowiedzących" naganiaczy czy jakieś
    praktyczne rozwiązanie.

    (nie to, bo sam trochę myślę nad tym)

    pozdrawiam

  • 18. Data: 2014-06-15 12:39:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 15.06.2014 09:40, Szczepan pisze:

    > Natomiast ogniwo fotowoltaniczne dziala podobnie i zima i latem, byle
    > byloby widno. Co prawda daje malo pradu ale w ciagu calego dnia i te 80
    > litrow podgrzewalo by mi stale, moze nawet do 40 st. Tak jak juz

    No to policzmy. Jeden z sąsiadów odłączył się od sieci energetycznej i
    ma wiatrak oraz panele. Oczywiście dom permanentnie ciemny ;)

    Podpytałem ile średnio te panele dają i wychodzi na to, że średnio 10%
    podawanej mocy nominalnej to niezły wynik.

    I z 250W robi się 25W czyli 25J/s.

    Ciepło właściwe wody to prawie 4190 J/kg/K.

    Oszczędny prysznic to około 40 litrów. Litr wody to właściwie 1kg.

    Temperatura wody z ziemi to (optymistycznie) 10C.

    Ciepła woda do mycia to jakieś 40C (przynajmniej dla mnie)... no ale
    niech będzie że komuś wystarczy 35C.

    Czyli potrzebujemy podgrzać 40kg wody o 25K (stopnie te same, tylko zero
    gdzie indziej).

    40*25*4190/25=40*4190=167 600 sekund grzania czyli ponad 46 godzin.

    Policzmy w ogóle opłacalność tej inwestycji... 25W to 0,6kWh na dobę.

    Przy mojej cenie prądu (z dystrybucją i resztą) to jakieś 0,6*0,48 =
    0,288zł na dobę.

    1000zł/0,288zł=3472dni czyli około 9,5 roku.

    Jakby zainwestować w system aktywnie śledzący Słońce może udałoby się
    zyskać średnio dwa razy więcej. Czyli zwrot inwestycji - około 5 lat.

  • 19. Data: 2014-06-15 12:48:18
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 15.06.2014 12:39, Andrzej Lawa pisze:

    > Podpytałem ile średnio te panele dają i wychodzi na to, że średnio 10%
    > podawanej mocy nominalnej to niezły wynik.

    Autopoprawka: te średnio 10% to podawał dla dnia... Czyli trzeba by
    jeszcze noce odliczyć.

  • 20. Data: 2014-06-15 16:07:44
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-14 11:54, Szczepan pisze:
    > Uzywam w mojej lazience od kilku lat bojler elektryczny 80 l, 220V, 1500
    > W, opornosc spirali
    > 37 ohm. Ostatnio zaczalem myslec o pogrzewaniu tej wody energia sloneczna.
    > Ogniwo dobrej firmy o mocy 250W, 24V kosztuje lekko powyzej 1000 zl
    > czyli tak samo jak kolektor sloneczny. Mysle ze moglbym wykorzystac
    > istniejacy boiler elektryczny ze spirala 37 ohm przy niewielkim
    > nakladzie na instalacje i automatyke elektryczna. Obliczylem
    > prowizorycznie ze aby uzyskac 250 W na tej spirali 37 ohm potrzebne by
    > bylo napiecie ok 96V a nie 24 jakie jest na wyjsciu ogniwa. Jak to
> [...]
    Rozwiązać to się da (sensownie w sensie technicznym) tylko tak, że dasz
    tych ogniw kilka (np 4 x 24v) połączonych w szereg. Będzie i napięcie
    wyższe, i moc wyższa (prąd ten sam). Ale czy będzie to miało sens
    ekonomiczny to osobna sprawa.
    Połączenie elektryczne wprost ogniwo-grzałka jest jednym z najlepszych
    bo najprostszych, nie ma żadnych strat na przetwornicach, cała
    automatyka to wystarczy wbudowany termostat bojlera, nie ma strat na
    magazynowaniu energii itd, a sama grzała - jest jej totalnie obojętnie
    jakim napięciem ją zasilasz - dasz mniej, to będzie słabiej grzała, ale
    będzie grzała (w przeciwieństwie do kolektorów z wodą/glikolem - poniżej
    pewnego nasłonecznienia oddają ciepło wiatru, zamiast zbierać je ze
    słońca), dasz więcej bo słońce przyświeciło (zakładając że nie więcej
    niż izolacja, czyli jakieś 400V?) to też nic się wielkiego nie stanie -
    przecież jest świetnie chłodzona dużą masą wody.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173