  • 21. Data: 2012-02-29 13:53:50
    Temat: Re: Zawor 4d - jaki sens stosowac w instalacji CO
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Amir napisał:
    > ale nie zgodzę się ze wyższa temperatura nie powoduje większego zużycia
    > moze w naszym przypadku z 50stopni do 60stopni to będzie kilka gram ale
    > będzie większe ;)

    No to biega :-).
    Kilka gram... a ile tych gram? I czy gra warta świeczki?

    Ja na drodze doświadczalnej stwierdziłem, że zwiększenie nadmuchu wcale
    nie spowodowało zwiększenia spalania, podniesienie temp zadanej też...
    przynajmniej w zauważalnym stopniu.

    Rozwodzenie się nad oszczędnościami płynącymi z pracy przy niskich temp
    porównałbym do oszczędzania na zapałkach, albo do dzielenia włosa na czworo.

    Są dużo istotniejsze czynniki wpływające na spalanie opału, które się
    często-gęsto zaniedbuje.

    Nie ma co się niską temp zachwycać jako sposobem na oszczędność - lepiej
    zwrócić uwagę na czynniki dużo bardziej istotne - polityka grzewcza w
    domu, ocieplenie itp...

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 22. Data: 2012-02-29 14:14:24
    Od: "mcs" <...@...pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    > To ile stopni miała ta rura (woda powrotna), że się pociła i ile stopmnie
    > miałeś wcześniej na kotle?

    Na kotle ustawiłem chyba 47 stopni. Jaka była temp. wody powrotnej nie mam
    pojęcia. Ale puszczałem w podłogę 35 stopni, to wracało pewnie nie więcej
    niż 20.

    > Skraplalo się dokladnie miejsce wejścia rury do kotła przy powrocie?
    >
    > Na co dokładnie mam patrzeć czy się poci? bo do środka
    > pracującego kotła to raczej nie zaglądnę.

    Możesz sprawdzić popiół, czy jest suchy.

    W moim piecu woda ogrzewana jest przez tzw. płomieniówki. Ciepłe powietrze
    wykonuje ok. 3pi sinusoidy zanim wleci do komina. Początkowo sprawdzałem w
    komorze spalania, ale tam było sucho. Ale gdy sprawdziłem w wyczystce, która
    jest pod płomieniówkami, blisko rury powrotnej, to była na nich rosa.
    Z moich obserwacji i przemyśleń wynika, że temperatura wody powrotnej musi
    być na tyle wysoka, żeby nie przekroczyć punktu rosy dla wody w spalinach.

    mcs

  • 23. Data: 2012-02-29 14:46:15
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > być na tyle wysoka, żeby nie przekroczyć punktu rosy dla wody w spalinach.

    OK dzięki za wyjaśnienie,, czyli u mnie nie będzie tego efektu bo powrotna z
    podłogówki mieszka się z tą też z grzejników
    a ta z kolei wraca bardzo gorąca bo głownie tylko w łazienkach się
    odkręcają, dlatego powrotna ma ok 45 stopni.

    Popiół, suchy, wyczystka też sucha, czyli nawet jak dawałem temp 54 na kotle
    to nie było źle, choć jak Robercik sugerował
    ustawiłem 62 i narazie tak trzymam bez zaworu 4d.

    Pozdrawiam
    AT

  • 24. Data: 2012-02-29 19:23:45
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-02-2012 o 11:15:05 <z...@g...com> napisał(a):

    > Bo to jest ta jedna z "prawd" przekazywana z pokolenie na pokolenie ...

    Widzę że próbujesz mieszać ale nie bardzo masz pojęcie, ta temp ma swoje
    uzasadnienie
    służy ochronie kotła przed korozją.

    > Nie ma takiego czegoś jak minimalna temperatura na piecu.
    > Obecnie od wielu lat są produkowane nowoczesne piece z podajnikiem i
    > nowoczesną elektroniką. Nowa elektronika stara się modulować moc kotła i
    > optymlanie sterować spalaniem.
    Co nie ma nic wspólnego z tematem, mowa jest o minimalnej temp i jest
    takie coś, jakbyś nie wiedział, wymagają tego producenci kotłów.
    Bez utrzymywania tej temp znacznie skraca się żywotność kotła.

    > Także temperatura powrotu nie jest ważna zbytnio ...
    Bzdury pleciesz od początku, jest ważna, temp powrotu wyznacza
    min temp spalin a co za tym idzie skraplanie lub nie wody powstałej ze
    spalania.

    > Jednakże temperatura powrotu i temperatura pieca przekłada się na
    > temperaturę spalin i to jest właśnie najważniejsze ...
    No coś ci zaczyna świtać.

    > Chodzi o to aby temperatura według pieca nie była zbyt niska i nie
    > powodowała wykraplania wody (punkt rosy).
    A przed chwilą pisałeś że nie ważna, to jak w końcu wg Ciebie jest?

    > Najważniejsza jest temperatura spalin.
    > Jeśli ktoś ma na piecu 50 czy nawet 45 stopni i w komorze spalania i na
    > wymienniku nie ma śladów wilgoci to nie ma sensu aby pędził piec do 60
    > stopni lub więcej ...
    Znowu zaczynasz pleść, kto będzie macał palący się piec w środku czy
    wilgotny czy nie. Po to się ustala min temp powrotu.

    > A jeśli ktoś ma 60 stopni i wilgoć w piecu to po prostu musi jeszcze
    > podnieść temp.
    Jaaasne geniuszu.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 25. Data: 2012-02-29 19:27:09
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 28-02-2012 o 13:50:34 Amir <d...@g...pl> napisał(a):

    > Jaki sens jest u?ycia zaworu 4d w przypadku mojej instalacji?
    >

    > Zawór 4d, pomaga otrzymywaae wy?sz? temperature na kotle, jednak w moim
    > przypadku kocio? to ekogroszek-mia? z podajnikiem i sterownikiem tango,
    > który nie w??czy pompki
    > je?li nie osi?gnie kocio? temp chyba 40stopni, czyli odpada ta zaleta.
    No nie tak do końca, zauważ że sterownik nie steruje pompą płynnie tylko
    włącz/wyłącz jak ją włączy to temp na powrocie na pewno spadnie i to grubo
    poniżej
    40 st i widaomo co się stanie, piece te mają stosunkowo niewielką pojemność
    cieplną.
    A zawór 4D pozwala płynnie zmieniać temp instalacji utrzymując stałą temp
    powrotu pieca, dlatego jak tylko masz możliwość to go daj.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 26. Data: 2012-02-29 20:23:45
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    >A przed chwilą pisałeś że nie ważna, to jak w końcu wg Ciebie jest?

    Chyba prosto i jasno się wysławiam ...

    Najważniejsza jest temperatura spalin. Temperatura pieca jak i temperatura
    powrotu mają wpływ na temperaturę spalin.

    Jednakże nie ma "wyznacznika" jaka jest optymalna temperatura pieca. Zależy
    od suchości i jakości opału , suchości kotłowni i wielu innych czynników ...

    U jednego może być 45 stopni , u innego 50 , u innego 60 a u innego 70
    stopni ...

    Należy po prostu popatrzeć ...

    Ja większość czasu jechałem na 60 stopniach na piecu bo dom nowy , komin
    nowy (mokry) i chciałem go przesuszyć ...
    U mnie nawet na 45/50 stopniach na piecu popiół jest suchutki , popiół w
    wyczystce suchutki i nie widzę wilgoci w piecu ...

    >Znowu zaczynasz pleść, kto będzie macał palący się piec w środku czy
    >wilgotny czy nie. Po to się ustala min temp powrotu.

    Przecież to widać ...
    Jak ustala ?
    U mnie wpięty bojler w obieg (wpięty prawidłowo) zaniża temperaturę powrotu
    , no chyba ze założony przezmnie dodatkowo termometr opaskowy daje niezbyt
    prawidłowe wyniki ...

    PS. producent mojego kotla jakoś bardziej inaczej podchodzi do minimalnej
    temperatury na piecu. Wiele jego "pokazowych" pieców działa na niższej niż
    60 stopni temp a najnowszy ich model jest reklamowany jako piec
    niskotemperaturowy (może pracować od 40 stopni) dzięki innej konstrukcji ...
    Mój piec też ma inną konstrukcję (nie ma żadnych płomieniówek , czy jak to
    się zwie)

  • 27. Data: 2012-02-29 20:47:20
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 lutego 2012, 10:59:49 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:
    > Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> nap

    > Gdyby ktos chciał to akurat koledze zaprojektowałem i wykonałem prosty
    > sterownik do zaworu trój-czterodrogowego. Można go też użyć do innych celów.

    Czyli robi to samo co sterownik stalotemperaturowy. Tyle ze w nim zamiast ustalac min
    i max - ustalasz poprostu histereze. Caly pierwszy sezon grzewczy przejechalem na
    takim sterowniku ;)

    http://www.skleparmatura.pl/womix/sterownik-stalotem
    peraturowy-zaworu-mieszajacego-sm-100-10890.html

    Dokladnie taki mam. Tylko nie wiem czemu on tu kosztuje az 900 pln - ja go kupilem za
    stowe - uzywke coprawda ale uzyty tylko raz (ktos kupil nie to co trzeba) - normalnie
    kosztowal bodaj 160 pln :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 28. Data: 2012-02-29 21:51:20
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    n-forums@vbux23...
> [...]

    >kupilem za stowe - uzywke coprawda ale uzyty tylko raz (ktos kupil nie to
    >co >trzeba) - normalnie kosztowal bodaj 160 pln :)

    Cena taka bo to komplet wraz z siłownikiem i zaworem jest.

    Marek

  • 29. Data: 2012-02-29 22:09:35
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 lutego 2012, 22:51:20 UTC+1 użytkownik 4CX250 napisał:
    > Użytkownik "Adam" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    n-forums@vbux23...

    mperaturowy-zaworu-mieszajacego-sm-100-10890.html

    > Cena taka bo to komplet wraz z siłownikiem i zaworem jest.

    Wlasnie chyba nie. W opisie pisze, co stanowi komplet ale cena jest tylko za sam
    sterownik :)

    Co ciekawe widzialem kilka klonow ktore wygladaja identycznie tylko maja rozne loga i
    sa w roznych cenach :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 30. Data: 2012-03-01 07:22:45
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ion-forums@vblb5...

    >Wlasnie chyba nie. W opisie pisze, co stanowi komplet ale cena jest tylko
    >za sam sterownik :)

    No to nie wiem skąd taką cenę wzięli ale nie ma co się dziwić. Wystarczy
    napisać że na procesorach i już można kasiorkę trzepać.
    Ludzie pod tym względem są jeszcze jak w latach 70tych, ten procesor w
    środku w hurcie 3-4zł kosztuje a program to ja taki w ciągu wieczora
    napisałem.
    Ale wielu jest takich cwaniaków producentów i to całkiem poważnych. Np.
    zegarek do samochodu potrafi kosztować 1600zł. Są tacy co już szczytują w
    cenach do granic absurdu. Np. głowica RS232-IR do licznika ciepła kamstrup
    w której znajduje się tranzystor, fototranzystor IR i dioda LER IR oraz dwa
    rezystory, kawałek przewodu wtyczka DB9, magnesik i trochę plastiku na
    obudowę. Głowica kosztuje 970zł netto. Wczoraj taką sobie zrobiłem z części
    odpadowych jakie mi się w pracowni platają. Gdybym chciał je kupić to dycha
    by wystarczyła.

    >Co ciekawe widzialem kilka klonow ktore wygladaja identycznie tylko maja
    >rozne loga i sa w roznych cenach :)

    A może to daleki wschód i tylko brendowane są.

    Marek