  • 1. Data: 2013-04-17 10:42:54
    Temat: budowa etapami - garaż na potem
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam
    Jak najlepiej podejść do tematu budowy etapami?
    Chciałbym w późniejszym terminie wybudować garaż, który ma być
    przyklejony do domu, lecz nie ogrzewany, nad garażem miało by się w
    przyszłości znaleźć pomieszczenie ogrzewane.

    Jak to ugryźć formalnie? czy projekt na dom robić od razu z tym garażem
    i pomieszczeniem nad nim? Wybudować tylko dom i zgłosić częściowy
    odbiór? A może od razu końcowy odbiór zgłosić i liczyć na milczenie
    sąsiadów?
    Czy lepiej zaprojektować tylko dom, a kiedyś tam w przyszłości zrobić
    projekt rozbudowy i nowe PNB? Jak w takim przypadku z fundamentami, bo
    pasowało by mi od razu machnąć je w całości..?
    Jakieś inne opcje? może w projekcie da się jakoś zaznaczyć że to będzie
    w przyszłości budowane?

    bryła domu była by zbliżona do czegoś takiego:
    http://galeriaprojektow.pl/dom_przy_cyprysowej_4.htm
    układ i funkcja pomieszczeń nieco inna
    Z pewnością będzie niezła demolka przy przebudowie dachu w przyszłości...

  • 2. Data: 2013-04-17 10:59:26
    Temat: Re: budowa etapami - garaż na potem
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup

    > Witam
    > Jak najlepiej podejść do tematu budowy etapami?
    > Chciałbym w późniejszym terminie wybudować garaż,

    Kluczowe pytanie brzmi kiedy będzie to później?

> [...]
    > się w przyszłości znaleźć pomieszczenie ogrzewane.

    > Jak to ugryźć formalnie? czy projekt na dom robić od razu z tym garażem i

    Ja bym tak zrobił - jeden projekt, jeden kierownik, jedna papierkologia.

    > Wybudować tylko dom i zgłosić częściowy odbiór? A może od razu końcowy
    > odbiór zgłosić i liczyć na milczenie sąsiadów?

    Na to bym nie liczył, sąsiedzi mogą się zmienić. Już lepiej mieszkać bez
    odbioru. Ups, przepraszam, chciałem napisać pilnować budowy :-)

    > Czy lepiej zaprojektować tylko dom, a kiedyś tam w przyszłości zrobić
    > projekt rozbudowy i nowe PNB?

    Tego bym nie robił, bo w przyszłości to się wiele może zmienić- choćby MPZP.

    > Jak w takim przypadku z fundamentami, bo pasowało by mi od razu machnąć
    > je w całości..?

    Koniecznie. Niezależnie od reszty fundamenty warto zrobić od razu.

> [...]

    > układ i funkcja pomieszczeń nieco inna
    > Z pewnością będzie niezła demolka przy przebudowie dachu w przyszłości...

    Dokładnie. Ja bym zacisnął zęby wziął nadgodziny albo kredyt i zrobił stan
    surowy w całości teraz - tak aby zrobić od razy cały dach. Reszta może
    czekać ale fundamenty wieniec, strop i dach lepiej aby były w całości.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-04-17 11:14:56
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-04-17 10:42, Albercik pisze:
> [...]
    > przyklejony do domu, lecz nie ogrzewany, nad garażem miało by się w
    > przyszłości znaleźć pomieszczenie ogrzewane.

    Jeśli będziesz miał obie rzeczy w jednym projekcie i na jednym
    pozwoleniu na budowę to jeśli skończysz dom bez garażu i będziesz chciał
    zamieszkać to nie będziesz mógł zrobić "zakończenia budowy" a jedynie
    "pozwolenie na użytkowanie" a tu jest obowiązkowa kontrola z PINB oraz
    zgoda straży pożarnej i sanepidu, choć akurat te 2 ostatnie to pewnie
    tylko milcząca zgoda.

    No ale zdaje się, że nie ma innego, lepszego wyjścia. Warto jednak być
    świadomym kontroli PINB i budować tak aby nie mieli się do czego przyczepić.

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 4. Data: 2013-04-17 11:30:02
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 17 kwietnia 2013 10:42:54 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:

    > Jak to ugryźć formalnie?

    Koszt budowy garazu bedzie niewielkim procentem kosztu budowy domu
    Ja bym robił tak- projekt na całośc , budował od razu całośc ew nie wykańczał garazu
    i pomieszczenia nad nim.
    Dalej sa dwa wyjścia- mieszkasz spokojnie pilnując budowy;) albo robisz normalny
    odbiór pomimo tego że garaż i pomieszczenie nad nim niewykończone. Wykańczasz później

  • 5. Data: 2013-04-17 11:55:51
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 17.04.2013 11:30, Kris pisze:

> [...]
    odbiór pomimo tego że garaż i pomieszczenie nad nim niewykończone. Wykańczasz później

    Tak, wiem że tak było by najlepiej, ale ja liczę złotówki a nie procenty;P
    tak bardzo szacunkowo licząc:
    Fundament - robię od razu więc różnicy nie ma
    ściany ~100m^2 - sam materiał bez izolacji to już ~5.000zł
    strop ~35m^2 - 5.000-10.000zł
    dach - też pewnie z 10.000
    brama garażowa kolejne 5.000zł minimum
    jakieś okno, ocieplenie, ogrzewanie...

    To już jest grubo ponad 30.000 bez wykończenia - mieć a nie mieć?
    Samochód kilka lat pod chmurką postoi, może mu wiatę albo blaszaka
    postawię, bez dodatkowego pomieszczenia jakąś tam chwilę wytrzymam.

    Zmienił mi się koncept finansowania i chcemy bez kredytu.. Czasy takie
    że wiązać się na dziesiątki lat to ryzyko. Plan jest taki żeby
    przeprowadzić się bez kredytu, później życie pokaże co dalej.

  • 6. Data: 2013-04-17 12:10:20
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-04-17 11:55, Albercik pisze:
    > Samochód kilka lat pod chmurką postoi, może mu wiatę albo blaszaka
    > postawię, bez dodatkowego pomieszczenia jakąś tam chwilę wytrzymam.

    Ja to w ogóle zbudowałem bez garażu. Uznałem, że jest mi zbędny. Bedę
    stawiał wiatę.
    Mieszkam na granicy niemieckiej i jestem w niemczech bardzo często. U
    nich standard to wiata właśnie. Mało jest domów z murowanymi garażami.
    I wg mnie to ma sens. Garaże w bryłach to ogromne mostki i kupa kasy
    utopiona w pokój dla auta.
    Pomijam przypadki gdy ktoś bez dłubania w garażu nie może żyć ;-)

    > Zmienił mi się koncept finansowania i chcemy bez kredytu.. Czasy takie
    > że wiązać się na dziesiątki lat to ryzyko. Plan jest taki żeby
    > przeprowadzić się bez kredytu, później życie pokaże co dalej.

    Robiłem identycznie. Też się bałem brać bo czasy dziś takie, że wszystko
    pada... Kredyt mam na ziemie tylko ale nie są to duże sumy i zostało
    jeszcze 14 lat tylko! ;-)

  • 7. Data: 2013-04-17 12:28:46
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Albercik" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > tak bardzo szacunkowo licząc:
    > Fundament - robię od razu więc różnicy nie ma
    > ściany ~100m^2 - sam materiał bez izolacji to już ~5.000zł

    Strop powinien wyjść poniżej 5 tys za 35m2, dach też taniej niż liczysz.
    Razem to będzie 15-20 tysięcy

    A koszt nie robienia tego teraz? Musisz "wypuścić" zbrojenie z wieńców i
    stropu aby później to sensownie związać. Trzeba to jakoś tymczasowo
    zabezpieczyć i ocieplić by nie było mostka i deszcz nie zawilgacał ściany.
    Do tego musisz tę ścianę która tymczasowo będzie ścianą zewnętrzną ocieplić
    "na gotowo".

    > brama garażowa kolejne 5.000zł minimum
    > jakieś okno, ocieplenie, ogrzewanie...

    Po co? Zrób tylko stan surowy bez bramy - traktuje ten surowy garaż
    tymczasowo jak wiatę.

> [...]

    > wiązać się na dziesiątki lat to ryzyko. Plan jest taki żeby przeprowadzić
    > się bez kredytu, później życie pokaże co dalej.

    Kredyt na brakujące 20 tysięcy to tak jakby go w ogóle nie było :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2013-04-17 12:38:52
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 17 kwietnia 2013 11:55:51 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:
    > Tak, wiem że tak było by najlepiej, ale ja liczę złotówki a nie procenty;P
    >
    > tak bardzo szacunkowo licząc:
    >
    > Fundament - robię od razu więc różnicy nie ma
    >
    > ściany ~100m^2 - sam materiał bez izolacji to już ~5.000zł
    100m2 dla samego garazu?

    > strop ~35m^2 - 5.000-10.000zł
    jak zrobisz jednym zamachem ze stropem w chacie to pewnie poniżej 5tys dodatkowo

    > dach - też pewnie z 10.000
    Za sam dach nad garażem? Trochę zawyżyłes

    > brama garażowa kolejne 5.000zł minimum
    Ja mam brame skorpion za 2000zł z napedem tyle kosztowała. % lat juz jest i nie mam
    zastrzeeń
    > jakieś okno, ocieplenie, ogrzewanie...
    Okno ok
    Ocieplenie i tak będziesz robił więc dodatkowo na garż to nie wyjdzi edrogo
    Ogrzewanie? Po co ogrzewac garaz?

    > To już jest grubo ponad 30.000 bez wykończenia - mieć a nie mieć?

    Myślę ze grubo zawyżyłeś te koszty dla 35m2 garazu doklejonego do domu

    > Samochód kilka lat pod chmurką postoi, może mu wiatę albo blaszaka
    >
    > postawię, bez dodatkowego pomieszczenia jakąś tam chwilę wytrzymam.

    Tu zgoda. Ja mam garaż a samochód tam może w ciągu 5 lat z 10 dni stał.
    Garażują tam kosiarki, rowery, mam tam warsztacik i w ramach hobby sobie spawam ,
    hebluje itp

  • 9. Data: 2013-04-17 12:46:17
    Od: Einstein <e...@o...pl>

    W dniu 2013-04-17 12:28, Ergie pisze:
> [...]
    > tymczasowo jak wiatę.

    > Kredyt na brakujące 20 tysięcy to tak jakby go w ogóle nie było :-)

    Ja proponuję jednak postawić od razu garaż. Mniej przy tym zabawy.
    Szczególnie jeśli chodzi o dach, bo wykonujesz go całościowo i nie
    musisz bawić się w żadne kombinacje, nie mówiąc już o innych elementach
    technicznych.
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2013-04-17 16:08:41
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    > przyklejony do domu, lecz nie ogrzewany, nad garażem miało by się w
    > przyszłości znaleźć pomieszczenie ogrzewane.

    gdys wybral budynek z garazem dostawionym w osi, coś w ten deseń:
    http://www.archipelag.pl/projekty-domow/leosia-ii-g2
    -energo/
    to monzna rozważyć późniejszą dobudowę garażu (projekt i PNB na całosć, fundamenty od
    razu).

    W twoim wypadku ze wzgledu na dach to jest bez sensu.

    b.