    From: "SJS" <s...@o...eu>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: ciekawe spostrzeżenie dotyczące pszczół
    Date: Mon, 6 Jun 2011 07:16:51 +0200

    Użytkownik "filozofik" <k...@n...xxl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:e...@4...n
    et...

    > Cześć,
    > A jak to stwierdziłeś? Zaobrączkowałeś?

    Pszczoły podczas oblotu zapamiętują z dokładnością do kilku- kilkunastu
    centymetrów położenie swojego ula a dokładnie to wylotka.
    Od momentu gdy jako pszczoły lotne pracuja w grupie przynoszącej nektar po
    wylocie z ula na pożytek /przestawionego/ wracają na zapamietane podczas
    oblotu miejsce. Jeśli przestawimy ul nawet o kilometr to po wylocie z
    przestawionego ula wrócą na zapamietane miejsce podczas oblotu
    Po przestawieniu sąsiednich uli pszczoły lotne z ula A wylecą z rana co
    prawda z ula A ale wracając wejdą do ula B który stoi na ich miejscu.
    Od tego momentu juz beda pszczołami ula B.

    > A czy po prostu nie należałoby zamienić matki. Przecież pszczoły lotne i
    > "nielotne" tworzą z matką jedną rodzinę i zamiana uli miejscami dla nich
    > nie ma znaczenia, gdyż nie przywiązują się do miejsca, lecz do matki.

    Kupując matke mam do wyboru taka która da pszczoły:
    - np trzymające sie plastra lub nie
    - o rozwoju rodziny wczesnowiosennym lub późnym,
    - chetnie zajmujące nadstawkę lub nie,
    - kitujace mocno gniazdo lub nie /jeśli ktoś ma zbyt na propolis to te
    pierwsze sa polecane

    i jeszcze wiele innych cech
    Do tej pory zakładano, że to czy pszczoły chętnie zajmują nadstawkę czy nie
    zależy jedynie od genów jakie im przekazuje matka a więc w nowym ulu w nowej
    rodzinie te cechy powinny byc zachowane tym czasem mój eksperyment
    wprowadził dość istotna poprawkę
    SJS