  • 1. Data: 2011-06-05 20:25:09
    Temat: ciekawe spostrzeżenie dotyczące pszczół
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Stoją obok siebie dwa ule w których są rodziny pszczele o całkowicie
    odmiennych zwyczajach
    w ula A - jest rodzina która zdecydowanie nie lubi zajmować nadstawki
    w ulu B jest rodzina która nadstawke traktuje jako miodnię bogato składając
    tam miód
    nektar przynoszą pszczoły lotne
    zamieniłem miejscami te dwa ule
    pszczoły lotne z ula A noszą więc miód do ula B i odwrotnie
    jeśli decyzja o zajmowaniu nadstawki jest podejmowana przez pszczoły lotne
    to po zamianie, w ulu A stojacym na miejscy ula B pszczoły lotne z ula B
    powinny natychmiast zagospodarować nadstawkę a tego nie zrobiły - przejeły
    zwyczaje ula A czyli nie weszły do nadstawki
    Sugestie:
    1. decyzje o zajmowaniu nadstawki podejmuje matka pszczela
    2. jw ewentualnie jej świta
    3. pszczoły nielotne czyli młode kierują pszczoły z nektarem do gniazda a
    nie do nadstawki
    4. układ plastrów dla nas niezauważalny decyduje o sposobie zagospodarowania
    ula

    do tej pory sugerowano, że ten przekaz jest genetyczny
    SJS

  • 2. Data: 2011-06-05 22:15:36
    Temat: Re: ciekawe spostrzeżenie dotyczące pszczół
    Od: filozofik <k...@n...xxl>

    Dnia Sun, 5 Jun 2011 22:25:09 +0200, SJS napisał(a):

> [...]
    > nektar przynoszą pszczoły lotne
    > zamieniłem miejscami te dwa ule
    > pszczoły lotne z ula A noszą więc miód do ula B i odwrotnie

    Cześć,
    A jak to stwierdziłeś? Zaobrączkowałeś?

> [...]
    > ula
    >
    > do tej pory sugerowano, że ten przekaz jest genetyczny

    A czy po prostu nie należałoby zamienić matki. Przecież pszczoły lotne i
    "nielotne" tworzą z matką jedną rodzinę i zamiana uli miejscami dla nich
    nie ma znaczenia, gdyż nie przywiązują się do miejsca, lecz do matki.

    Pozdraw!
    filozofik
    http://world3d.wikidot.com

  • 3. Data: 2011-06-05 22:21:29
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 6 Jun 2011 00:15:36 +0200, filozofik napisał(a):

> [...]
    > "nielotne" tworzą z matką jedną rodzinę i zamiana uli miejscami dla nich
    > nie ma znaczenia, gdyż nie przywiązują się do miejsca, lecz do matki.

    I do zapachu swojego roju.

    --
    XL
    człowieka." Roberto de Mattei

    Prawda o GMO:
    http://www.gmowpolsce.com.pl/custom/Lisowska%20J%20o
    f%20Ecol%20and%20Health%202010.pdf

  • 4. Data: 2011-06-05 23:12:58
    Od: filozofik <k...@n...xxl>

    Dnia Mon, 6 Jun 2011 00:21:29 +0200, Ikselka napisał(a):

    > I do zapachu swojego roju.
    W znoju i w nieznoju... :)

    Pozdraw!
    filozofik
    http://world3d.wikidot.com

  • 5. Data: 2011-06-05 23:40:52
    Od: filozofik <k...@n...xxl>

    Dnia Mon, 6 Jun 2011 00:21:29 +0200, Ikselka napisał(a):

    > pszczoły lotne

    są obrotne... ;)

    Pozdraw!
    filozofik
    http://world3d.wikidot.com

  • 6. Data: 2011-06-06 05:16:51
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Użytkownik "filozofik" <k...@n...xxl> napisał w wiadomości grup
    et...

    > Cześć,
    > A jak to stwierdziłeś? Zaobrączkowałeś?

    Pszczoły podczas oblotu zapamiętują z dokładnością do kilku- kilkunastu
    centymetrów położenie swojego ula a dokładnie to wylotka.
    Od momentu gdy jako pszczoły lotne pracuja w grupie przynoszącej nektar po
    wylocie z ula na pożytek /przestawionego/ wracają na zapamietane podczas
    oblotu miejsce. Jeśli przestawimy ul nawet o kilometr to po wylocie z
    przestawionego ula wrócą na zapamietane miejsce podczas oblotu
    Po przestawieniu sąsiednich uli pszczoły lotne z ula A wylecą z rana co
    prawda z ula A ale wracając wejdą do ula B który stoi na ich miejscu.
    Od tego momentu juz beda pszczołami ula B.

    > A czy po prostu nie należałoby zamienić matki. Przecież pszczoły lotne i
    > "nielotne" tworzą z matką jedną rodzinę i zamiana uli miejscami dla nich
    > nie ma znaczenia, gdyż nie przywiązują się do miejsca, lecz do matki.

    Kupując matke mam do wyboru taka która da pszczoły:
    - np trzymające sie plastra lub nie
    - o rozwoju rodziny wczesnowiosennym lub późnym,
    - chetnie zajmujące nadstawkę lub nie,
    - kitujace mocno gniazdo lub nie /jeśli ktoś ma zbyt na propolis to te
    pierwsze sa polecane

    i jeszcze wiele innych cech
    Do tej pory zakładano, że to czy pszczoły chętnie zajmują nadstawkę czy nie
    zależy jedynie od genów jakie im przekazuje matka a więc w nowym ulu w nowej
    rodzinie te cechy powinny byc zachowane tym czasem mój eksperyment
    wprowadził dość istotna poprawkę
    SJS

  • 7. Data: 2011-06-07 23:39:54
    Od: filozofik <k...@n...xxl>

    Dnia Mon, 6 Jun 2011 07:16:51 +0200, SJS napisał(a):

    > Użytkownik "filozofik" <k...@n...xxl> napisał w wiadomości grup
    et...

> [...]
    > zależy jedynie od genów jakie im przekazuje matka a więc w nowym ulu w nowej
    > rodzinie te cechy powinny byc zachowane tym czasem mój eksperyment

    Kitujesz w nadstawkę :))

    Pozdraw!
    filozofik
    http://world3d.wikidot.com