    From: zbigi <z...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: [co] bufor akumulacyjny inaczej
    Date: Tue, 14 Dec 2010 10:22:41 +0100

    b...@k...math.uni.lodz.pl napisał(a):
    > Poczytałem sobie o buforach, o tym jak działa laddomat i mam wrażenie że
    > ma to podstawową wadę: po uruchomieniu kotła ogrzewane jest mieszkanie
    > oraz bufor jednocześnie, a powinno samo mieszkanie, zaś bufor dopiero ma
    > być ładowany "nadwyżką" ciepła.

    O laddomacie slyszalem, probowalem czytac, zerknalem na cene i... Wiem,
    ze tego nie zastosuje :) Za to chce (albo musze) miec uklad z buforem
    ciepla, wiec i sam sobie cos tam wymyslilem.

    > Wymyśliłem rozwiązanie takie:
    > http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem.png
    > - kocioł stałopalny z miarkownikiem (którego tu nie widać)
    > - pompy, zaraz się wyjaśni która do czego
    > - dwa zawory termostatyczne mieszające, odgrywające tutaj kluczową rolę

    Jak dla mnie - zbyt skomplikowane ;)

    > Jak to działa:

    Albo raczej: jak ma dzialac ;)

    > 1. Rozruch
    > http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem1.pn
    > woda w kotle nie rozgrzana do temperatury roboczej, krąży w małym
    > obiegu

    Jasne.

    > 2. Grzanie mieszkania
    > http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem2.pn
    > Woda z kotła nagrzewa mieszkanie, _omijając_ bufor. Drugi zawór
    > termostatyczny daje pierszeństwo wodzie wracającej "z mieszkania" zanim
    > się ona nie nagrzeje.

    Tutaj wydaje mi sie, ze w zaleznosci od temperatury powrotu, maly obieg
    (z obejsciem bufora) zawsze powinien mniej lub wiecej dzialac. W sensie
    - podgrzewac wode powrotna.

    > 3. Ładowanie bufora
    > http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem3.pn
    > Jak mieszkanie się nagrzeje (czyli woda powrotna osiągnie odpowiednio
    > wysoką temperaturę), drugi zawór termostatyczny każe wracać wodzie z
    > mieszkania poprzez bufor.

    Tu widze blad: Chcesz ladowac bufor woda powrotna o nizszej temperaturze
    nizli woda z kotla. No i chcesz ladowac od dolu. W zwiazku z czym nigdy
    go porzadnie nie naladujesz.

    > 4. Rozładowanie
    > http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem4.pn
    > Sterownik wykrywa że kocioł już nie grzeje, więc zatrzymuje jedną
    > pompę a uruchamia drugą. Rozładowanie trwa dopóki jest czym zasilać.

    No niby tak to powinno dzialac.

    > Co wy o tym sądzicie? Jeśli to ma sens to

    IMO nie ma sensu z powodu, o ktorym napisalem: Nie naladujesz porzadnie
    bufora woda powrotna, a zwlaszcza woda powrotna podawana od dolu.

    > pojawiają się dodatkowe pytania, na przykład
    > *gdzie wpiąć CWU?
    > - czy w mały obieg, szeregowo (bojler dwupłaszczyznowy)
    > - czy w mały obieg, równolegle (z dodatkową pompą)
    > - czy za buforem

    Ja planuje nastepujacy uklad: Wyjscie z kotla na bojler CWU i do gornej
    czesci bufora. Z dolnej czesci bufora powrot do kotla. Bypass pilnujacy
    temperatury wody powrotnej spina rury tuz sprzed bojlera CWU i tuz przed
    powrotem do kotla. W tym ukladzie pompa cyrkulacyjna tuz przed kotlem na
    wodzie powrotnej.
    Z gornej czesci bufora wychodzi zasilanie ukladu CO z wlasna pompka i
    regulacja temperatury. Powrot z CO do dolnej czesci bufora.
    Jak to ma wedlug mnie dzialac?
    Pale sobie w kotle. Goraca woda wlata do gornej czesci bufora i zaczyna
    wypierac zimna wode ku dolowi zbiornika, skad ta ucieka do kotla. Tuz
    przed kotlem zimna woda powrotna mieszana jest z czescia goracej wody
    tuz zza kotla tak, by utrzymac odpowiednia temperature na powrocie
    (dolocie do kotla).
    Jednoczesnie z gornej czesci bufora pobierana jest goraca woda do ukladu
    CO. Zimna woda powrotna z CO podawana jest znow na dol bufora. To
    wszystko nie zaburza procesu ladowania bufora czyli wypierania goraca
    woda zimnej wody ku dolowi zbiornika.
    Z chwila, kiedy w kotle wygasnie, przestaje pracowac pompka "ladujaca"
    bufor, w buforze jest pewna ilosc goracej wody i obwod CO ma z czego
    czerpac.
    Tak ja to widze. Jakie to ma IMO plusy?
    Potrzebuje tylko 2 pompki i jeden zawor termostatyczny (mieszajacy)
    dbajacy o wlasciwa temperature powrotu do kotla. Jeden prosty sterownik
    do pompy ladujacej bufor. Zadnych sterowanych zaworow.
    Jakie minusy? Poprossssze... :)
    --
    pozdrrrawiam!
    zbigi i stopka zastepcza