  • 1. Data: 2010-12-12 23:43:05
    Temat: [co] bufor akumulacyjny inaczej
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Poczytałem sobie o buforach, o tym jak działa laddomat i mam wrażenie że
    ma to podstawową wadę: po uruchomieniu kotła ogrzewane jest mieszkanie
    oraz bufor jednocześnie, a powinno samo mieszkanie, zaś bufor dopiero ma
    być ładowany "nadwyżką" ciepła.

    Wymyśliłem rozwiązanie takie:
    http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem.png
    - kocioł stałopalny z miarkownikiem (którego tu nie widać)
    - pompy, zaraz się wyjaśni która do czego
    - dwa zawory termostatyczne mieszające, odgrywające tutaj kluczową rolę
    - po prawej stronie wykresu można sobie wyobrazić sobie resztę
    schematu, czyli grzejniki/podłogówka/cwu, z dodatkowymi pompami w
    razie potrzeby.

    Jak to działa:

    1. Rozruch

    http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem1.pn
    woda w kotle nie rozgrzana do temperatury roboczej, krąży w małym
    obiegu

    2. Grzanie mieszkania

    http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem2.pn
    Woda z kotła nagrzewa mieszkanie, _omijając_ bufor. Drugi zawór
    termostatyczny daje pierszeństwo wodzie wracającej "z mieszkania" zanim
    się ona nie nagrzeje.

    3. Ładowanie bufora

    http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem3.pn
    Jak mieszkanie się nagrzeje (czyli woda powrotna osiągnie odpowiednio
    wysoką temperaturę), drugi zawór termostatyczny każe wracać wodzie z
    mieszkania poprzez bufor.

    4. Rozładowanie

    http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem3.pn
    Sterownik wykrywa że kocioł już nie grzeje, więc zatrzymuje jedną
    pompę a uruchamia drugą. Rozładowanie trwa dopóki jest czym zasilać.

    Co wy o tym sądzicie? Jeśli to ma sens to pojawiają się dodatkowe
    pytania, na przykład
    *gdzie wpiąć CWU?
    - czy w mały obieg, szeregowo (bojler dwupłaszczyznowy)
    - czy w mały obieg, równolegle (z dodatkową pompą)
    - czy za buforem
    * na jaką temperaturę dobrać drugi/prawy zawór termostatyczny?

    bajcik

  • 2. Data: 2010-12-14 09:22:41
    Temat: Re: [co] bufor akumulacyjny inaczej
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    b...@k...math.uni.lodz.pl napisał(a):
> [...]
    > ma to podstawową wadę: po uruchomieniu kotła ogrzewane jest mieszkanie
    > oraz bufor jednocześnie, a powinno samo mieszkanie, zaś bufor dopiero ma

    O laddomacie slyszalem, probowalem czytac, zerknalem na cene i... Wiem,
    ze tego nie zastosuje :) Za to chce (albo musze) miec uklad z buforem
    ciepla, wiec i sam sobie cos tam wymyslilem.

> [...]
    > - pompy, zaraz się wyjaśni która do czego
    > - dwa zawory termostatyczne mieszające, odgrywające tutaj kluczową rolę

    Jak dla mnie - zbyt skomplikowane ;)

    > Jak to działa:

    Albo raczej: jak ma dzialac ;)

    > 1. Rozruch
    > http://drozd.uni.lodz.pl/~bajcik/domek/z-buforem1.pn
    > woda w kotle nie rozgrzana do temperatury roboczej, krąży w małym
    > obiegu

    Jasne.

> [...]
    > Woda z kotła nagrzewa mieszkanie, _omijając_ bufor. Drugi zawór
    > termostatyczny daje pierszeństwo wodzie wracającej "z mieszkania" zanim

    Tutaj wydaje mi sie, ze w zaleznosci od temperatury powrotu, maly obieg
    (z obejsciem bufora) zawsze powinien mniej lub wiecej dzialac. W sensie
    - podgrzewac wode powrotna.

> [...]
    > Jak mieszkanie się nagrzeje (czyli woda powrotna osiągnie odpowiednio
    > wysoką temperaturę), drugi zawór termostatyczny każe wracać wodzie z

    Tu widze blad: Chcesz ladowac bufor woda powrotna o nizszej temperaturze
    nizli woda z kotla. No i chcesz ladowac od dolu. W zwiazku z czym nigdy
    go porzadnie nie naladujesz.

> [...]
    > Sterownik wykrywa że kocioł już nie grzeje, więc zatrzymuje jedną
    > pompę a uruchamia drugą. Rozładowanie trwa dopóki jest czym zasilać.

    No niby tak to powinno dzialac.

    > Co wy o tym sądzicie? Jeśli to ma sens to

    IMO nie ma sensu z powodu, o ktorym napisalem: Nie naladujesz porzadnie
    bufora woda powrotna, a zwlaszcza woda powrotna podawana od dolu.

> [...]
    > *gdzie wpiąć CWU?
    > - czy w mały obieg, szeregowo (bojler dwupłaszczyznowy)
    > - czy w mały obieg, równolegle (z dodatkową pompą)

    Ja planuje nastepujacy uklad: Wyjscie z kotla na bojler CWU i do gornej
    czesci bufora. Z dolnej czesci bufora powrot do kotla. Bypass pilnujacy
    temperatury wody powrotnej spina rury tuz sprzed bojlera CWU i tuz przed
    powrotem do kotla. W tym ukladzie pompa cyrkulacyjna tuz przed kotlem na
    wodzie powrotnej.
    Z gornej czesci bufora wychodzi zasilanie ukladu CO z wlasna pompka i
    regulacja temperatury. Powrot z CO do dolnej czesci bufora.
    Jak to ma wedlug mnie dzialac?
    Pale sobie w kotle. Goraca woda wlata do gornej czesci bufora i zaczyna
    wypierac zimna wode ku dolowi zbiornika, skad ta ucieka do kotla. Tuz
    przed kotlem zimna woda powrotna mieszana jest z czescia goracej wody
    tuz zza kotla tak, by utrzymac odpowiednia temperature na powrocie
    (dolocie do kotla).
    Jednoczesnie z gornej czesci bufora pobierana jest goraca woda do ukladu
    CO. Zimna woda powrotna z CO podawana jest znow na dol bufora. To
    wszystko nie zaburza procesu ladowania bufora czyli wypierania goraca
    woda zimnej wody ku dolowi zbiornika.
    Z chwila, kiedy w kotle wygasnie, przestaje pracowac pompka "ladujaca"
    bufor, w buforze jest pewna ilosc goracej wody i obwod CO ma z czego
    czerpac.
    Tak ja to widze. Jakie to ma IMO plusy?
    Potrzebuje tylko 2 pompki i jeden zawor termostatyczny (mieszajacy)
    dbajacy o wlasciwa temperature powrotu do kotla. Jeden prosty sterownik
    do pompy ladujacej bufor. Zadnych sterowanych zaworow.
    Jakie minusy? Poprossssze... :)
    --
    pozdrrrawiam!
    zbigi i stopka zastepcza

  • 3. Data: 2010-12-14 21:50:10
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    zbigi pisze:

    > IMO nie ma sensu z powodu, o ktorym napisalem: Nie naladujesz porzadnie
    > bufora woda powrotna,

    dlaczego nie? Przy dobrym paleniu w ocieplonym domu woda powrotna będzie
    coraz gorętsza. Grzejniki/podłogówka wezmą sobie ile trzeba a reszta
    przez bufor

    > a zwlaszcza woda powrotna podawana od dolu.

    Konwekcja nie załatwi sprawy?

> [...]
    > dbajacy o wlasciwa temperature powrotu do kotla. Jeden prosty sterownik
    > do pompy ladujacej bufor. Zadnych sterowanych zaworow.

    Jestem wzrokowiec, bez ilustracji nie łatwo sobie wyobrazić. Czy to może
    jeden ze schematów z poniższego dokumentu?
    http://www.ecoangus.co.uk/ecoangus_images/OrlCoal.pd

    > Jakie minusy? Poprossssze... :)
    Niech no ogarnę twój schemat, a minusik się znajdzie :)

    Przy okazji, inny ciekawy wątek znalazłem, z ciekawymi schematami
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?152449-Kot
    %C5%82y-w%C4%99glowe-spostrze%C5%BCenia-uwagi&p=4458
    460&viewfull=1#post4458460

    bajcik

  • 4. Data: 2010-12-14 22:54:44
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik <b...@k...math.uni.lodz.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > http://forum.muratordom.pl/showthread.php?152449-Kot
    %C5%82y-w%C4%99glowe-spostrze%C5%BCenia-uwagi&p=4458

    Fajnie o buforach tu gość pisze:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-
    quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

  • 5. Data: 2010-12-15 07:45:52
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    b...@k...math.uni.lodz.pl napisał(a):

    > dlaczego nie? Przy dobrym paleniu w ocieplonym domu woda powrotna będzie
    > coraz gorętsza. Grzejniki/podłogówka wezmą sobie ile trzeba a reszta
    > przez bufor

    Dla mnie idea bufora ciepla (a raczej akumulatora ciepla) jest taka, ze
    pale krotko acz intensywnie ladujac bufor, a pozniej go powoli
    rozladowuje ukladem CO. U ciebie ma byc srednio intensywne palenie, tak
    naprawde wystarczajace na biezace potrzeby domu, a ewentualne nadwyzki
    maja byc kumulowane w buforze do ewentualnego, pozniejszego
    wykorzystania. Chcesz go ladowac cieplem pozostalym po ogrzaniu domu -
    sam piszesz o podlogowce, w ktorej przeciez temp na powrocie to bedzie
    max 35stC. Co to jest dla bufora? Nic :)

    > Konwekcja nie załatwi sprawy?

    Konwekcja to paskudztwo ;) Bufor powinien byc smukly tak, aby
    wystepowalo uwarstwienie jego zawartosci.
    Przynajmniej tak bylo w jakims bardzo madrym opracowaniu o przemyslowej
    akumulacji ciepla, ktore kiedys czytalem. W sensie - ze to jest
    najsprawniejsze. A skoro jest to najsprawniejsze rozwiazanie, a my
    chcemy miec bufor, zeby polepszyc sprawnosc ukladu, no to chyba
    powinnismy stosowac rozwiazania jak najsprawniejsze? :)

    > Jestem wzrokowiec, bez ilustracji nie łatwo sobie wyobrazić.

    Doskonale cie rozumiem - niestety nie mam jak wystawic schematu.

    > Czy to może
    > jeden ze schematów z poniższego dokumentu?
    > http://www.ecoangus.co.uk/ecoangus_images/OrlCoal.pd

    Aha. Niestety nie chce mi sie zaladowac do konca ale to chyba na 5
    stronie bylo - bojler with accumulation tank albo cos takiego.
    Ewentualnie byl jeszcze na ktorejs z tych innych stron, ktore kiedys
    podawales.

    > Niech no ogarnę twój schemat, a minusik się znajdzie :)

    Z checia wyslucham :)

    > Przy okazji, inny ciekawy wątek znalazłem, z ciekawymi schematami
    > http://forum.muratordom.pl/showthread.php?152449-Kot
    %C5%82y-w%C4%99glowe-spostrze%C5%BCenia-uwagi&p=4458
    460&viewfull=1#post4458460

    W swoim czasie sledzilem ten watek na biezaco ale po jakims czasie mnie
    to przeroslo. U siebie chce zrobic prosta instalacje.
    Dopiero jak za kilka lat przebuduje chalupe i bede mial mozliwosc
    postawienia solarow na dachu oraz wstawienia jeszcze bardziej smuklego
    bufora, to wtedy bede sie bawil ewentualnym uzyskiem ze slonca. A i to
    tylko ewentualnie, poniewaz mam duzego sasiada (a raczej sasiadke) ktora
    lubi mi zaslaniac sloneczko.
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 6. Data: 2010-12-15 19:28:56
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    Jackare pisze:
> [...]
    >
    > Fajnie o buforach tu gość pisze:
    > http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-
    quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

    Znam, i wszyscy się na to powołują, taka "Biblia buforowa" ;)
    Jestem gdzieś na początku dopiero.

    pozdrówka

  • 7. Data: 2010-12-16 19:05:25
    Od: "Papuso Smurfo" <d...@b...pl>

    Órzytkownik "Jackare" napisał:
    > Fajnie o buforach tu gość pisze:
    > http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-
    quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

    fajnie piszą, fajne fotki, ale jakoś nikt tam nie wspomina słowem o
    zabezpieczeniu przed zagotowaniem wkładu, czyżby problem nie istniał?:O)

  • 8. Data: 2010-12-17 18:15:35
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Papuso Smurfo napisał(a):

    quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

    > fajnie piszą, fajne fotki, ale jakoś nikt tam nie wspomina słowem o
    > zabezpieczeniu przed zagotowaniem wkładu, czyżby problem nie istniał?:O)

    O rzeczach oczywistych sie nie pisze?
    :P
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 9. Data: 2010-12-17 19:15:33
    Od: "Papuso Smorfo" <d...@b...pl>

    Órzytkownik "zbigi" napisał:
    quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a

    > O rzeczach oczywistych sie nie pisze?

    a niby dlaczego nie?:O)
    bo dla mnie zabezpieczenie kilkutonowego baniaka wypełnionego do pełna
    jakimś "czajnikowym" gwizdkiem nie jest takie oczywiste, jak dla mnie to
    bomba, więc jak ją proponujesz zabezpieczyć?:O)
    jak myślisz co będziesz miał w chaałupie nawet jak ci ta bomba nie
    wybuchnie, to jak będzie wyglądało tfoje mieszkanko zalane tonami wrzącej
    wody, albo zaparowane gorącą parą wodną powatałą z klkuset litruf?:O)
    banalne i oczywiste?:O)

  • 10. Data: 2010-12-17 21:50:59
    Temat: Re: bufor akumulacyjny inaczej
    Od: "Papuso Smurfo" <d...@b...pl>

    Órzytkownik "Adam Szendzielorz" napisł:

    > Przede wszystkim to juz samo zagotowanie takiego baniaka nie jest zbyt
    > proste, a juz na pewno niezbyt szybkie. Ja mam bufor 1000l.
    > Zabezpieczenia standardowe - czyli przede wszystkim duze naczynie
    > wzbiorcze (200l) i zawor bezpieczenstwa.

    u ciebie to faktycznie niemożliwe, ale ja mam na myśli bufor zasilany kotłem
    znacznej mocy na paliwo stałe, tak żeby w kilka godzina taki bufor
    naładować, więc zagotować się da, to oczywiście awaria, ale całkiem możliwa,
    a naczynie wzbiorcze to zabezpiecza jedynie przed termiczną rozszeżalnością
    wody:O)

    >Nie jest tak prosto zagotowac taka ilosc wody. Wczesniej slyszalbys
    >przez kilkanascie/dziesiat minut bulgotanie jakby diabel w piekle
    >przygotowywal dla Ciebie jacuzzi w garncu ;)

    łatwo nie jest, ale możliwe zwłaszcza gdy się taki baniak ładuje do pełna
    (90stopni)
    w każdym razie woda zaczyna się gotować nagle i wrze całą objętością, więc
    marnie widzę to zabezpieczenie w postaci gwizdka i naczynia wzbiorczego, po
    prostu może ci zalać całe mieszkanie wrzątkiem:O(

    co do głośnego bulgotaania to raczej występuje w nieodtlenionej wodzie, a do
    baniaka dajesz odtlenioną i odkamienioną, raczej nie będzie chałasować przed
    zagotowaniem, a robiłeś u siebie test swoich zabezpieczeń czy tylko
    teoretyzujesz?:O)