    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: czunijk deszczu - nawadnianie
    Date: Mon, 1 Jun 2015 15:08:09 +0200

    quent pisze:

    > Możecie polecić jakiś czujnik deszczu?
    > Mam nieodparte wrażenie, że jest to element systemu, który działa bardzo
    > zawodnie ale może się mylę i są jakieś czujniki, które działają dobrze.
    > Nie miałem z tym styczności i kompletnie nie wiem co kupić i czy w ogóle
    > jest sens.
    > Do podlewania mam trawnik ok. 300m2.
    > Do tej pory robię włączałem zraszacze ręcznie, chcę jednak kupić
    > sterownik no i od razu pomyślałem o tym czujniku deszczu ale czy warto?

    Wrażenie słuszne, a jeszcze można je uzupełnić o to, że taki czujnik
    jest całkiem zbędny. Nie jest potrzebna wiedza *czy teraz* pada, lecz
    *ile ostatnio* napadało. Takie dane są dostępne w internecie, z dość
    gęstej siatki pomiarowej. Jeśli jakiś sterownik miałby bazować na wiedzy
    o opadach, to lepsza ta z porządnej stacji pomiarowej, nawet odległej o
    kilka kilometrów, niż z byle jakiego czujnika. Podlewanie i tak powinno
    odbywać się w określonej porze dnia, wieczorem lub nad ranem.

    Jeśli czujnik, to wilgotności gleby. Poznałem kiedyś człowieka, który
    długie lata spędził na projektowaniu instalcji hydrotechnicznych gdzieś
    na Półwyspie Arabskim. Gdy wrócił do kraju z workiem petrodolarów, sam
    sobie zbudował taki ni to park, ni to ogród, na kilku tysiącach metrów
    ziemi niedaleko Warszawy. Znaczna część zajęta przez staw z kolorowymi
    karpiami czy innymi karaskami, w liczbie setek sztuk. Więc stacja
    filtrowania i napowietrzania wody w domku na wyspie. Do uzupełniania
    wody odparowanej przez staw i trawniki są tam trzy studnie głębinowe,
    bo w porywach trzeba tak z dziesięć tysięcy litrów na dobę. Dawno to
    oglądałem, ale z tego co pamiętam, to najwięcej wiedzy system pobierał
    z czujników zakopanych tuż pod powierzchnią trawnika.

    --
    Jarek